Deputatul PSD de Călărași, Constantin Bîrcă, membru al Comisiei pentru agricultură a susținut săptămâna trecută de la tribuna Camerei Deputaților Declarația politică cu titlul “Agricultorii au nevoie de reglementări clare, precise şi eficiente!”, subliniind că “În urma unui ordin al ministrului afacerilor interne, toate tractoarele care circulă pe drumurile publice vor trebui să aibă efectuată inspecţia tehnică periodică”, ceea ce a provocat nemulțumiri în rândul fermierilor.
Iată mai jos textul integral al Declarației politice:
„Studiul Eurobarometru din februarie 2021 relevă o perspectivă interesantă asupra punctelor de vedere ale cetăţenilor asupra domeniilor de interes deosebit. Mai mult de jumătate dintre cetăţenii Uniunii Europene, 55%, consideră că agricultura a adus deja o contribuţie semnificativă la reducerea efectelor schimbărilor climatice. Sondajul arată că preocupările de mediu - cum ar fi combaterea schimbărilor climatice, protejarea resurselor naturale şi îmbunătăţirea biodiversităţii - au devenit o prioritate din ce în ce mai importantă. Rezultatele demonstrează o conştientizare crescândă a populaţiei faţă de interacţiunea dintre agricultură şi mediu.
Pe aceste coordonate se înscrie legislaţia privind circulaţia tractoarelor pe drumurile publice completată în ultima perioadă cu noi obligaţii pentru proprietarii maşinilor agricole.
Încadrate în categoria vehiculelor lente, conform Legii nr. 260/2020, publicată în Monitorul Oficial din 20 noiembrie şi intrată în vigoare din 23 noiembrie, tractoarele şi combinele trebuie să fie omologate la Regia Autonomă "Registrul Auto Român".
În urma unui ordin al ministrului afacerilor interne, toate tractoarele care circulă pe drumurile publice vor trebui să aibă efectuată inspecţia tehnică periodică. Conformarea cu noua condiţie este necesară chiar şi pentru fermierii care se deplasează pe drumurile publice doar câteva zeci de metri, pentru a ajunge la parcelele agricole, în caz contrar aceştia riscând să fie sancţionaţi. Incontestabil, măsura urmăreşte eliminarea factorilor care produc daune mediului prin noxe.
Totuşi, nemulţumirea fermierilor, perfect justificată, derivă din sumele percepute ca taxă de verificare - o inspecţie tehnică pentru un tractor U445, de exemplu, costă 250 de lei, putând ajunge şi la 1.100 de lei, în cazul tractoarelor mari.
O altă nemulţumire este aceea că fermierii trebuie să meargă la sediul Registrului Auto Român din raza căruia fac parte, cu dificultăţi majore atât pentru transportul pe platforme sau tractare, cât şi pentru cei care nu au carte de identitate, iar atât timp cât nu ai carte de identitate, nu poţi să faci ITP-ul la nicio staţie de ITP şi nici la RAR.
Este un semnal pe care îl aduc în atenţia factorilor de decizie pentru a îmbunătăţi aceste reglementări, în sensul detaşării unor echipe RAR acolo unde există un număr mai mare de tractoare sau acordarea unei subvenţii pentru reparaţiile mai mari în vederea eliminării noxelor.
În încheiere, doresc să precizez că Studiul Eurobarometru, realizat de Comisia Europeană, arată că "90% dintre cetăţenii Uniunii Europene consideră că întărirea poziţiei fermierilor în lanţul de aprovizionare cu alimente este o prioritate".