Proiectul podului peste Dunăre: Călăraşi – Silistra a rămas la stadiul studiului de prefezabilitate

sefer cu ochelariDeputatul PMP Călăraşi, Cristian Sefer a adresat recent miniştrilor Dezvoltării Regionale, Sevil Shhaideh, respectiv Transporturilor, Răzvan Cuc, o întrebare vizând stadiul proiectului pod peste Dunărea Călăraşi – Silistra.

Răspunsurile primite nu sunt deloc încurajatoare. Deocamdată nu s-a reuşit decât elaborarea studiului de prefezabilitate. Proiectul construirii podului al cărui cost este estimat la aproximativ 200 de milioane de euro, nu figurează în Master Planul General de Transport al României. În octombrie 2014 s-a încheiat un Memorandum între Guvernul României şi Guvernul Bulgariei, în baza căruia urma să se constituie un grup de lucru româno – bulgar privind problematica infrastructurii de transport care urma să coordoneze implementarea studiilor de fezabilitate şi să identifice sursele de finanţare necesare.

 

Iată conţinutul întrebării adresată de deputatul PMP de Călăraşi, Cristian Sefer cu privire la stadiul în care se află proiectul construirii unui pod peste Dunărea Călăraşi – Silistra.

 

„Stimată doamnă viceprim-ministru,

Stimate domnule ministru,

Asumată încă din anul 2014 construcția unui pod peste Dunăre - Călărași-Silistra, menit să asigure interconectarea reţelelor de transport fluviale şi rutiere la Coridoarele Pan-europene de transport IV şi VII, constituie o prioritate atât locală cât și națională.

Identificată şi în Strategia Dunării realizată şi publicată în anul 2010 de Comisia Europeană, construcția acestui pod corespunde și se încadrează inclusiv în strategia de transport europeană.

Pe lângă rolul de interconectivitate națională și europeană construcția acestui pod va asigura și dezvoltarea economică a municipiului Călărași. Mai mult decât atât, acesta va asigura conectarea municipiul Călăraşi cu Constanţa şi cu Silistra, existând astfel posibilitatea eliminării blocajelor din sezonul estival de pe Autostrada A2.

De asemenea, demararea construcției podului va asigura peste 4.600 locuri de muncă în timpul derulării șantierului, respectiv 2.500 de locuri de muncă la final, când se va da în exploatare.

Pentru aceste considerente vă rog să îmi comunicați stadiul în care se află proiectul precum și măsurile concrete luate de dumneavoastră pentru stabilirea și asumare a unor termene ferme de finalizare într-un orizont de timp rezonabil.

Vă asigur de toată consideraţia mea.”

Deputat

Cristian George SEFER

 

Iată răspunsurile oferite de conducerile celor două ministere menţionate mai sus

 

„Viziunea strategică a Ministerului Transporturilor este dată de Master Planul General de Transport al României (MPGTR). Acesta constituie un instrument strategic de planificare a intervenţiilor majore (proiecte şi alte acţiuni) pentru perioada 2016 – 2030 ce sunt semnificative perntru obiectivele de transport la scară naţională. Master Planul General de Transport are asociată strategia de implementare ce defineşte prioritizarea proiectelor, programul de eşalonare a proiectelor, perioada acestora de implementare şi sursa de finanţare. Master Planul General de Transport al României a fost aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 666 / 2016 din data de 14 septembrie 2016.

Ierarhizarea proiectelor pentru cele 5 moduri de transport s-a realizat în funcţie de valoarea ratei interne de rentabilitate a proiectului (valoarea RIR a fost determinată cu Modelul Naţional de Transport în urma rulării reţelei de transport) apartenenţa la reţeaua TEN – T Core / Comprehensive şi impactul asupra siturilor NATURA 2000. Punctajul final rezultat, pentru fiecare proiect, a stabilit ierarhizarea proiectelor care ulterior au fost incluse în Strategia de Implementare pentru atribuirea surselor de finanţare.

Planificarea strategică a investiţiilor publice în infrastructură este realizată şi în raport cu încadrarea obiectivelor de investiţii în diferite perioade de finanţare programatice, în funcţie de nevoia de finanţare, respectiv valoarea adăugată a acestora asupra sectoarelor de dezvoltare.

Proiectul Călăraşi – Silistra a fost analizat în cadrul Master Planului General de Transport al României dar nu a obţinut un punctaj de sustenabilitate economică (RIRE) suficient pentru a fi cuprins în Strategia de Implementare a Master Planului General de Transport al României.

Totodată, vă informăm că Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a implementat în perioada 2012 – 2014 proiectul strategic “Strategie comună pentru dezvoltare teritorială durabilă a zonei transfrontaliere România – Bulgaria”, finanţat prin Programul Cooperare Teritorială Europeană România – Bulgaria 2007 – 2013. Astfel din anul 2012 problematica realizării unor noi conexiuni peste Dunărea este gestionată, în cazul părţii române, de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.

Nu în ultimul rând vă mulţumim încă o data pentru interesul exprimat şi vă asigurăm că depunem toate eforturile pentru a răspunde prompt şi pozitiv solicitărilor dumneavoastră”

Ministrul Transporturilor,

Alexandru Cuc

 

“Minsterul Transporturilor este autoritatea responsabilă cu stabilirea politicii de transport la nivel national, inclusiv cu luarea deciziei privind oportunitatea construirii unui pod peste Dunăre.

Din perspectiva finanţărilor europene nerambursabile allocate sectorului de transport în cadrul Programului Operaţional de Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, program gestionat de Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene precizăm că potrivit condiţionalităţilor ex – ante tematice stabilite prin Regulamentul UE nr 1303 / 2013, în cadrul programului operaţional se finanţează doar proiectele prioritizate prin Master Planul General de Transport al României (instrument de planificare strategică a investiţiilor) în sectorul de transport gestionat de Ministerul Transporturilor.

În acest sens precizăm că lista de proiecte aferentă POIM 2014 – 2020 nu cuprinde proiectul „Pod peste Dunărea Călăraşi – Silistra”.

De asemenea dorim să vă informăm că Ministerul Dezvoltării Regionale a derulat împreună cu 10 parteneri din Bulgaria şi România, în perioada februarie 2012 – august 2015 proiectul „Strategia comună de dezvoltare teritorială durabilă a zonei transfrontaliere România – Bulgartia MIS – ETC 171” COD MIS – ETC finanţat din cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră România – Bulgaria 2007-2013.

Proiectul şi-a propus definirea şi crearea unui cadru de cooperare pentru a facilita utilizarea capitalului teritorial, cu scopul de a facilita competititivitatea şi inovarea ariei transfrontaliere România – Bulgaria. De asemenea, proiectul a ajutat la definirea perioadei de programare 2014 – 2020 prin identificarea şi prioritizarea unor intervenţii cu impact asupra ariei transfrontaliere.

Unul din rezultatele obţinute în cadrul acestui proiect a fost studiul de prefezabilitate elaborat în anul 2014 privind construirea unui nou pod peste Dunăre, investiţie necesară având în vedere efectul de barieră, conectivitatea slabă şi efectul negativ pe care îl are acesta asupra dezvoltării zonei de graniţă cu Bulgaria. În urma analizei şi evaluării alternativelor a rezultat în urma ierarhizării că primele două variante (Călăraşi – Silistra şi Turnu Măgurele – Nikopol) pot fi considerate oportune pentru construirea unui nou pod peste Dunăre, costul fiecăruia din aceste poduri fiind de aproximativ 200 de milioane euro.

În vederea continuării acestui demers a fost semnat în 21 octombrie 2014 un memorandum de înţelegere între Guvernul României şi Guvernul Bulgariei. În conformitate cu acest memorandum urma să se constituie un grup de lucru româno – bulgar privind problematica infrastructurii de transport care urma să coordoneze implementarea studiilor de fezabilitate şi să identifice sursele de finanţare necesare.

Pentru informaţii suplimentare cu privire la acest demers şi având în vedere că Ministerul Transporturilor este autoritatea responsabilă cu stabilirea politicii de transport la nivel naţional, inclusiv cu luarea deciziei privind oportunitatea construirii unui nou pod peste Dunăre considerăm că această instituţie vă poate oferi un punct de vedere relevant asupra aspectelor semnalate de dumneavoastră.

Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene îşi exprimă pe această cale totala deschidere şi sincerul interes faţă de solicitările formulate de către membrii Parlamentului României ca importantă resursă pentru optimizarea politicilor sale.”

Ministrul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene,

Sevil Shhaideh

Publish modules to the "offcanvas" position.

Comodo SSL
ARENAMEDIA.RO utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care arenamedia.ro prelucreaza datele cu caracter personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de confidențialitate.