R. Paţurcă: Modificarea OUG 114 aduce soluții bune pentru toată lumea: cetăţeni, companii, statul român

R. Paţurcă: Modificarea OUG 114 aduce soluții bune pentru toată lumea: cetăţeni, companii, statul român

“Noua formă a OUG 114 este de tip WIN-WIN! Negocierile și discuțiile extinse au condus la soluții bune, agreate de toate părțile implicate, care aduc beneficii atât populației cât și companiilor ori statului român.” susţine pentru www.arenamedia.ro senatoarea, Roxana Paţurcă, preşedinte executiv al PSD Călăraşi care a explicat şi ce anume se modifică prin noul act normativ. “Ratele la creditele cu dobândă variabilă nu mai au ca referință ROBOR care era calculat la COTAȚII cu un indice calculat in funcție de TRANZACȚIILE bancare efective. Această reformă a ROBOR este conformă cu reforma EURIBOR a Băncii Centrale Europene. În al doilea rând se ajustează mecanismul taxării activelor bancare astfel încât să fie încurajată acordarea de împrumuturi, atât populației cât mai ales companiilor la dobanzi cât mai mici, pentru a crește gradul de intermediere financiară și implicit dezvoltarea economică; se stabilesc cote diferențiate de impozitare, în funcție de cota de piaţă deținută de  instituția bancară. se instituie mecanisme de reducere a taxei pe active, în funcție de modul în care instituțiile bancare contribuie la îndeplinirea obiectivelor privind creşterea soldului creditelor acordate sectorului neguvernamental (societăților nefinanciare și gospodăriilor populației) și reducerea marjelor de dobândă. Instituțiile bancare care, prin activitatea desfășurată, vor acționa în sensul atingerii obiectivelor menționate vor beneficia de reduceri, parțiale sau totale, la plata taxei. În al treilea rând, pentru perioada 2019-2024, companiilor din energie li se asigură o rata bună de rentabilitate a capitalului investit de 6,9%, în condițiile în care prețurile la curent pentru populație nu vor crește în următorii 3 ani! De asemenea, pentru perioada 2019-2024, în activitarea de transport și distribuție a gazelor naturale, se asigură o rentabilitate de 6,9% a capitalului investit, în condițiile în care producătorii au obligația să vândă gazul extras în România la prețul maxim de 68 lei/MWh, în intervalul aprilie 2019 - februarie 2022. Acest lucru înseamnă că prețul gazelor pentru populație nu va crește în următorii trei ani. Nu în cele din urmă, se suspendă până la data de 31 mai 2019, obligația impusă administratorilor  fondurilor private de pensii de a-și majora capitalurile sociale; pe perioada suspendării se revine la capitalul social minim obligatoriu prevăzut pentru un administrator de fond privat de pensii de minim 4 milioane de euro, constituit în echivalent lei.”

Parlamentarul călărăşean a trecut în revistă şi beneficiile pe care le generează noua formă a OUG 114 atât pentru cetăţeni, companiile româneşti, bănci dar şi pentru economia naţională în ansamblu. “Cetăţenii vor avea credite mai ieftine, pentru că ratele vor fi mai mici, urmare a înlocuirii ROBOR cu un nou indicator de referință mai mic, stabilit pe baza dobanzilor la tranzacțiile interbancare nu la cotatii. Aici, permiteţi-mi să fac o observaţie. Dat fiind că noul indicator se aplică la creditele noi, începând cu mai 2019, românii care au contractat deja împrumuturi bancare pot să beneficieze de noile prevederi în condițiile în care solicită băncilor renegocierea contractelor, respectiv refinanțarea creditelor în condițiile înlocuirii ROBOR cu noul indicator de referință. Companiile româneşti vor avea acces la credite mai ieftine, urmare a cointeresării bancilor de a finanța economia, pentru că astfel vor fi scutiți/vor plăti o taxă mai mică pe activele deținute. Până acum băncile din România creditau cel mai puțin sectorul privat, ca pondere în PIB, din întreaga Uniune Europeană. Chiar BNR a criticat modelul de afaceri al băncilor (Raportul de Stabilitate Financiară, decembrie 2018) – pentru că este mai degrabă orientat către un efect de preț (practicarea unor marje ridicate comparativ cu alte țări din regiune), decât pe unul de volum (creșterea creditării). Băncile vor câștiga din creșterea  volumului creditării economiei.” a spus senatoarea PSD de Călăraşi care a mai adăugat “ Economia naţională va beneficia de investiții mai multe, mai consistente, care vor aduce dezvoltare și creare de noi locuri de muncă. Ceea ce s-a întamplat pană acum nu era normal. Depozitele din sistemul bancar sunt cu aproximativ 30% mai mari decât creditele (februarie 2019) – există un exces de resurse care pot fi împrumutate economiei reale. Nu în ultimul rând, prin noua formă a OUG nu mai există discuții privind manipularea ROBOR, fapt care nu va mai constitui temă de speculație ori manipulare.”

Membră a Comisiei de buget – finanţe din Senat, Roxana Paţurcă a explicat şi motivele pentru care Guvernul a acţionat în acest mod. “Fără presiunea exercitată de OUG 114, respectiv existența efectivă a acestui act normativ cu toate obligațiile pe care le impunea, înlocuirea ROBOR (fictiv) cu indicele pe bază de tranzacții efective ar fi fost imposibilă! Oricum trebuie reţinut două lucruri extreme de importante. În primul rând, Guvernul nu vrea bani la buget din taxa pe activele bancare.În al doilea rând, în condițiile în care băncile măresc creditarea economiei reale cu peste 8% față de referință și reduc marja, adică diferența dintre rata dobânzii la credite și cea la depozite, cu acelasi procent, taxa pe activele bancare va fi  ZERO. Guvernul taxeaza doar lăcomia!” a declarat liderul PSD Călăraşi care a conchis “Obiectivul strategic al guvernării PSD, este ca populația să plătească rate mai mici la credite, apropiate de cele din UE, ca să înlăturăm dublul standard; companiile românești să aibă acces la credite și să plătească rate mai mici pentru investiții, urmare a unor dobânzi similare celor din Occident - să înlăturăm dublul standard și-n acest domeniu.”