PMC | Facilităţi fiscale acordate contribuabililor afectaţi de criza Covid-19

PMC | Facilităţi fiscale acordate contribuabililor afectaţi de criza Covid-19

Consilierii locali au adoptat, în unanimitate, în cadrul şedinţei ordinare din 27 ianuarie Proiectul de hotărâre privind punerea în aplicare a capitolului II din OUG nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale.

Proiectul, iniţiat de primarul Marius Dulce, prevede instituirea unor facilități fiscale și aprobarea procedurii de anulare a accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31.03.2020 inclusiv, datorate bugetului local de către contribuabili de pe raza administrativ teritorială a Municipiului Călărași.

„Prin O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru instituirea unor măsuri fiscale, cu modificările și completările ulterioare se instituie cadrul general de acordare a unor facilități fiscale atât pentru persoane juridice cât și pentru persoane fizice.

Astfel, Capitolul II, art. VIII-XXII al actului normativ menționat prevede anularea accesoriilor în cazul obligațiilor restante la 31.03.2020 datorate bugetului local cu precizarea că aplicarea este opțională și se acordă printr-o procedură aprobată prin Hotărâre de Consiliul Local.

Justificarea aplicării la nivelul municipiului Călărași a prevederilor O.G. nr. 69/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru instituirea unor măsuri fiscale, cu modificările și completările ulterioare, o constituie volumul însemnat al creanțelor bugetare restante la data de 31.03.2020 atât în cazul persoanelor fizice, dar mai ales în cazul persoanelor juridice.

Criza COVID-19 a afectat pe toată perioada stării de alertă, dar în special în perioada stării de urgență, activitatea tuturor agenți economici, cu consecințe asupra veniturilor persoanelor fizice. În acest sens, considerăm că prin anularea accesoriilor vom veni în sprijinul persoanelor fizice și persoanelor juridice ce au dificultăți financiare, evitând astfel intrarea acestora în incapacitate de plată, insolvență sau faliment și implicit imposibilitatea de a mai încasa sumele restante.

Aceste facilități fiscale vor fi aplicate obligațiilor bugetare principale declarate suplimentar prin declarație rectificativă depusă începând cu data de 1 aprilie 2020 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, precum și a obligațiilor bugetare principale cu termene de plată până la 31 martie 2020, stabilite prin decizie de impunere emisă de o inspecția fiscală în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței.

Ne adresăm contribuabililor – persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, care la data de 31 martie 2020 inclusiv, au obligații bugetare principale restante administrate de organul fiscal local.

Prin obligație bugetară se înțelege obligația de plată a oricărei sume care se cuvine bugetului local individualizată în titluri executorii emise potrivit legii, existente în evidența organului fiscal, în vederea recuperării. Prin obligații bugetare principale restante la 31 martie 2020 se înțelege:

a) Obligații bugetare pentru care s-a împlinit scadența sau termenul de plată până la 31 martie 2020 inclusiv;

b) Diferențele de obligații bugetare principale stabilite prin decizie de impunere comunicate până a data de 31 martie 2020 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut la art.156 alin.(1) din Codul de procedură fiscală;

c) Alte obligații de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal în vederea recuperării la data de 31 martie 2020 inclusiv;

d) Obligațiile bugetare declarate de debitor sau stabilite de organul fiscal competent prin decizie după data de 1 ianuarie 2020 aferente perioadei fiscale de până la 31 decembrie 2020.”, se arată în cuprinsul Raportului de specialitate.

Impactul financiar asupra bugetului local, pe anul curent, reprezentând valoarea estimată a accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la 31 martie 2020 care ar putea fi anulate prin punerea în aplicare a procedurii anexate proiectului de hotărâre este de 5.627.817 lei.

Procedura privind punerea în aplicare a Capitolului II din O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale, cu modificările și completările ulterioare

1. Dispoziții generale:

(1) Prezenta procedură se aplică pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Călărași ori instituții publice, care la data de 31 martie 2020 inclusiv, au obligații bugetare principale restante administrate de organul fiscal conform O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Anularea accesoriilor în cazul obligațiilor bugetare la 31 martie 2020 datorate bugetelor locale, se aplică de către unitățile administrativ-teritoriale, opțional, dacă consiliul local stabilește, prin hotărâre, aplicarea acestor prevederi.

(3) Prin hotărârea prevăzută la art.(2) Consiliul Local aprobă și procedura de anulare a accesoriilor.

(4) Prin obligații bugetare principale restante la 31 martie 2020 inclusiv, se înțelege:

a) obligații bugetare pentru care s-a împlinit scadența sau termenul de plată până la 31 martie 2020 inclusiv;

b) diferențele de obligații bugetare stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 31 martie 2020 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;

c) obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la 31 martie 2020 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declarație de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada cuprinsă între 1 aprilie 2020 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;

d) alte obligații de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal în vederea recuperării la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum și obligațiile bugetare principale stabilite de alte organe decât organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 martie 2020, transmise spre recuperare organelor fiscale în perioada cuprinsă între 1 aprilie 2020 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.

(5) Nu sunt considerate obligații de plată la 31 martie 2020, inclusiv:

a) obligațiile bugetare pentru care s-au acordat și sunt în derulare înlesniri la plată, potrivit legii, la data de 31 martie 2020 inclusiv;

b) obligațiile de plată stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată în condițiile legii, la data de 31 martie 2020 inclusiv.

(6) Sunt considerate restante la 31 martie 2020 inclusiv și obligațiile la plată care, la această dată, se află în oricare dintre situațiile prevăzute la alin. (5) iar ulterior acestei date, dar nu mai târziu de 30.06.2022 inclusiv, înlesnirea la plată își pierde valabilitatea sau, după caz, încetează suspendarea executării actului administrativ fiscal. Pentru obligațiile prevăzute la alin. (5), lit. b), debitorii pot renunța la efectele suspendării actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea accesoriilor. În acest caz, debitorii trebuie să depună o cerere de renunțare la efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data de depunerii cererii de anulare a accesoriilor, inclusiv.

(7) Prezenta procedură se aplică pe raza administrativ – teritorială a municipiului Călărași și va fi adoptată prin hotărâre a consiliului local.

2. Obiective și scopul procedurii

Este determinat de stimularea conformării contribuabililor la plata obligațiilor fiscale, revitalizarea și evitarea deschiderii procedurii insolvenței, creșterea încasărilor bugetare și diminuarea arieratelor la bugetul local, precum și de respectarea principiului egalității de tratament, respectiv stabilirea în mod nediscriminatoriu a criteriilor și mijloacelor de acordare a facilităților fiscale, atât în cazul persoanelor juridice angajate sau nu în activități comerciale, cât și al persoanelor fizice și a celor asimilate acestora.

3. Durata și condițiile aplicării procedurii

(1) Prezenta procedură se aplică de la data aprobării Hotărârii Consiliului Local până la 30.06.2021, inclusiv (data limită de depunere a cererii sub sancțiunea decăderii), termenul de soluționare de către organul fiscal a cererilor depuse în termen fiind 31.12.2022. Procedura vizează anularea accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 martie 2020, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

a) Toate obligațiile bugetare principale restante la 31 martie 2020 inclusiv, administrate de organul fiscal local, se sting prin orice modalitate prevăzută de lege până la data de data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, inclusiv;

b) Sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de lege toate obligațiile bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal local cu termene de plată cuprinse între data de 1 aprilie 2020 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;

c) Debitorul să aibă depuse toate declarațiile fiscale, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, inclusiv. Această condiție se consideră îndeplinită și în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declarații fiscale, obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal local;

d) Debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor după îndeplinirea în mod corespunzător condițiilor prevăzute la lit. a)- c), în perioada 14 mai 2020 - 15 decembrie 2020, inclusiv, sau în perioada 1 ianuarie 2021 – 30 iunie 2022, inclusiv, sub sancţiunea decăderii.

(2) Accesoriile aferente diferențelor de obligații bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declarație rectificativă prin care se corectează obligațiile bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, administrate de organul fiscal local, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

a) Declarația rectificativă este depusă începând cu data de 1 aprilie 2020 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;

b) Toate obligațiile bugetare principale individualizate în declarația rectificativă se sting prin orice modalitate prevăzută de lege până la data depunerii cerererii de anulare a accesoriilor , dar nu mai târziu de 30.06.2022, inclusiv;

(3) Accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare de 31 martie 2020 și stinse până la această dată se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ și în mod corespunzător condițiile prevăzute la art.1, lit. b) - d).

(4) Accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal local, cu termene de plată scadente anterioare datei de 31.03.2020 inclusiv și individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale în derulare la data intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență nr. 69/14.05.2020, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

a) Toate diferențele de obligații bugetare principale individualizate în decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, până la termenul de plată prevăzut la art. 456 alin.(1) din aceeași lege.

b) Cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sancțiune decăderii.

(5) Prin derogare de la art.105, alin. (8) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în situația inspecțiilor fiscale ce urmează a începe după intrarea în vigoare Ordonanței de urgență nr. 69/2020, în scopul acordării anulării, organele fiscale iau în considerare declarațiile rectificative depuse de debitori în cel mult 10 zile de la data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 69/2020.

4. Beneficiarii și bugetul estimat

Impactul financiar asupra bugetului local, pe anul curent, reprezentând valoarea estimată a accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la 31 martie 2020 care ar putea fi anulate prin punerea în aplicare a procedurii anexate proiectului de hotărâre este de 5.627.817 lei.

5. Condiții de eligibilitate și implementarea procedurii

1) Debitorii care intenționează să beneficieze de anularea obligațiilor bugetare accesorii potrivit prezentei proceduri, pot depune o notificare (formular tipizat pus la dispoziție de către Direcția Economică, Serviciul de Impozite și Taxe Locale), adresată organului fiscal local, cu privire la intenția lor, până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, respectiv 30 iunie 2022 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.

2) După primirea notificării prevăzute la alin. (1), organul fiscal competent verifică dacă debitorul și-a îndeplinit obligațiile declarative până la respectiva dată, efectuează stingerile, compensările și orice fel de alte operațiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligațiilor bugetare ce constituie condiție pentru acordarea facilității fiscale. În cazul în care se constată că debitorul nu și-a îndeplinit obligațiile declarative, organul fiscal local îl îndrumă potrivit art.7 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

3) În termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii notificării, organul fiscal competent eliberează din oficiu certificatul de atestare fiscală, pe care îl comunică debitorului.

4) Organul fiscal are obligația de a clarifica cu debitorul eventualele neconcordanțe cu privire la obligațiile bugetare ce constituie condiție pentru acordarea facilității fiscale sau a celor care pot fi anulate.

5) Pentru debitorii care au notificat organul fiscal potrivit alin. (1):

a) Toate accesoriile, care pot face obiectul anulării, se amână la plată în vederea anulării. În acest caz, organul fiscal emite decizie de amânare la plată a tuturor accesoriilor;

b) Procedura de executare silită nu începe sau se suspendă, după caz, pentru obligațiile accesorii amânate la plată potrivit lit. a),

c) Obligațiile accesorii amânate la plată potrivit lit. a) nu se sting până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 30 iunie 2022 inclusiv, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.

(6) Prevederile alin. (5) sunt aplicabile și pe perioada cuprinsă între data depunerii cererii de anulare a accesoriilor și data emiterii deciziei de soluționare a cererii.

(7) Decizia de amânare la plată a tuturor accesoriilor își pierde valabilitatea în oricare dintre următoarele situații:

a) La data emiterii deciziei de anulare a accesoriilor sau a deciziei de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, după caz;

b) La data de 30.06.2022, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.

(8) Prin derogare de la prevederile art. 236 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, până la data de 30 iunie 2022 inclusiv, debitorii care au notificat organul fiscal și au înființate popriri la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, de către organul de executare fiscală, asupra disponibilităților bănești, pot efectua plata sumelor înscrise în adresele de înființare a popririi și sumele indisponibilizate.

(9) Prevederile alin. (8) sunt aplicabile și pentru popririle înființate între data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 69/2020 și data de 30 iunie 2022 inclusiv.

(10) Cererea de anulare a accesoriilor depusă până la data de 30 iunie 2022, sub sancțiunea decăderii, se soluționează prin decizie de anulare a accesoriilor sau, după caz, decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor.

(11) Un debitor poate beneficia de anularea accesoriilor potrivit prezentei proceduri, dacă sunt îndeplinite toate condițiile pentru acordarea anulării.

(12) Măsurile fiscale prevăzute de prezenta procedură își mențin valabilitatea și în următoarele cazuri:

a) în cazul desființării actului administrativ fiscal în procedura de soluționare a contestației, chiar dacă s-a dispus emiterea unui nou act administrativ fiscal;

b) în cazul în care ulterior emiterii certificatului de atestare fiscală, organul fiscal constată existența unor obligații bugetare ce nu au fost incluse în certificatul de atestare fiscală.

(13) Împotriva actelor administrative fiscale emise potrivit prezentei proceduri se poate formula contestație potrivit art. 268-281 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

(6) Dispoziții finale

Organele de specialitate ale Direcției economice, Serviciul de Impozite și Taxe Locale cu atribuții în administrarea creanțelor bugetare locale verifică îndeplinirea tuturor condițiilor prevăzute de prezenta procedură, inclusiv achitarea integrală a amenzilor contravenționale aflate în executare silită la organul fiscal local, precum și a obligațiilor de plată rezultate din raporturi juridice contractuale; prevederile prezentei proceduri nu se aplică taxelor speciale aprobate prin hotărâri ale Consiliului Local al Municipiului Călărași.

Publish modules to the "offcanvas" position.

Comodo SSL
ARENAMEDIA.RO utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care arenamedia.ro prelucreaza datele cu caracter personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de confidențialitate.