MF | România a atras 3,5 miliarde euro de pe pieţele externe de capital la costuri atractive

MF | România a atras 3,5 miliarde euro de pe pieţele externe de capital la costuri atractive

În data de 7 aprilie 2021, România, prin Ministerul Finanţelor, a lansat prima emisiune de euroobligaţiuni din acest an pe pieţele internaţionale de capital, care s-a bucurat de un interes deosebit din partea investitorilor. Totodată, România a marcat o serie de performanţe care îi consolidează, încă o dată, poziţia de emitent important pe pieţele externe de capital:

- Cel mai mare volum de finanţare realizat de Romania într-o singură tranzacţie;

- Prime de emisiune egale cu 0 pentru ambele tranşe;

- Tranşa de 12 ani a fost cotată la un randament de 2,104%, valoare foarte apropiată de randamentul 2.025% al ultimei emisiuni de 12 ani realizată în perioada pre-COVID, mai exact în ianuarie 2020.

"Succesul primei emisiuni de euroobligaţiuni a României din anul 2021 reconfirmă încrederea de care se bucură ţara noastră din partea investitorilor la nivel internaţional. Deşi criza generată de pandemia Covid-19 nu a luat sfârşit, această tranzacţie dovedeşte faptul că măsurile şi obiectivele Guvernului privind consolidarea fiscal-bugetară şi relansarea economiei româneşti, apreciate deja de instituţii internaţionale, sunt recepţionate pozitiv şi de comunitatea investiţională. Prin această emisiune, România şi-a asigurat o parte importantă din necesarul de finanţare de pe pieţele externe aferent anului 2021, consolidând totodată rezerva în valută (buffer-ul). Împrumutul contractat va fi utilizat pentru acoperirea nevoilor de finanţare determinate de nivelul deficitului bugetar şi volumul refinanţării datoriei publice, în contextul pandemiei Covid-19", a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanţelor.

Valoarea totală a emisiunii de euroobligatiuni este de 3,5 miliarde euro, cu o subscriere finală de 10 miliarde EUR, prin participarea unui număr de peste 380 de investitori. Emisiunea a fost realizată în două tranşe, din care 2 miliarde euro cu maturitatea de 12 ani, cu un randament de 2.104% şi o rată de dobândă de 2.000% pe an şi 1.5 miliarde euro cu maturitatea de 20 ani, cu un randament de 2,773% şi o rata de dobândă de 2,750% pe an.

În cadrul strategiei de execuţie a tranzacţiei, marjele de credit s-au redus pe măsura creşterii ordinelor de subscriere în cele două tranşe, înregistrându-se practic în câteva ore o reducere a acestor marje de dobândă cu 30 puncte de bază faţă de valorile cu care au fost lansate iniţial în piaţă cele două tranşe, obţinându-se în final pentru ambele maturităţi prime de emisiune de 0 puncte de bază.

Din punct de vedere al tipurilor de investitori, pentru ambele tranşe se distinge preponderenţa investitorilor de tipul "real money", respectiv fonduri de active administrate privat care au o pondere în cadrul maturităţilor de 12 şi 20 de ani de 63% şi respectiv 62%. Totodată, băncile comerciale şi private au o alocare de 21% şi 17%, fondurile de pensii şi companiile de asigurări au o distribuţie de 6% şi 13%, iar alte categorii de investitori printre care şi instituţii oficiale deţin 10% şi respectiv 8%.

În ceea ce priveşte distribuţia geografică a investitorilor, pentru maturitatea de 12 ani, aceasta a fost următoarea: Marea Britanie şi Irlanda 37%, SUA 17%, Germania şi Austria 13%, România 6%, Franţa 6%, Europa de Sud 6%, restul Europei 6%, CEE (exclusiv România) 5%, Benelux 3% şi 1% restul statelor. Pentru maturitatea de 20 ani, distribuţia geografică a investitorilor a fost următoarea: Marea Britanie şi Irlanda 45%, SUA 13%, Germania şi Austria 12%, România 12%, restul Europei 5%, CEE (exclusiv România) 4%, Franţa 3%, Europa de Sud 3%, restul statelor 2% şi Benelux 1%.

Tranzacţia a fost intermediată de către BNP Paribas, Citigroup Global Markets Europe AG, HSBC Continental Europe, Raiffeisen Bank International AG, Societe Generale şi UniCredit Bank AG.

A nu se comunica, publica sau distribui, în mod direct sau indirect, în Statele Unite ale Americii, Australia, Canada, Japonia sau în nicio altă jurisdicţie unde acest lucru este nelegal.

Prezenta comunicare nu reprezintă o ofertă de vânzare de valori mobiliare în Statele Unite ale Americii, Australia, Canada, Japonia sau în nicio altă jurisdicţie în care acest lucru este nelegal. România nu a înregistrat, şi nu intenţionează să înregistreze, nicio parte din valorile mobiliare la care se face referire în prezenta în niciuna dintre aceste jurisdicţii şi nu intenţionează să deruleze o ofertă publică de valori mobiliare în niciuna dintre aceste jurisdicţii. În mod particular, aceste valori mobiliare nu au fost şi nu vor fi înregistrate conform Legii privind Valorile Mobiliare din 1933, astfel cum a fost modificată ("Legea privind Valorile Mobiliare"), şi nu pot fi oferite sau vândute pe teritoriul Statelor Unite, cu excepţia situaţiei în care acest lucru se realizează în baza unei excepţii de la, sau în cadrul unei tranzacţii care nu este supusă, cerinţelor de înregistrare prevăzute de Legea privind Valorile Mobiliare şi în conformitate cu orice legi statale aplicabile privind valorile mobiliare. În Statele Unite ale Americii, valorile mobiliare au fost oferite doar cumpărătorilor instituţionali calificaţi conform Regulii 144A din Legea privind Valorile Mobiliare ("Regula 144A"). În afara Statelor Unite ale Americii, valorile mobiliare au fost oferite în cadrul unor tranzacţii de tip off-shore în conformitate cu Regulamentul S din Legea privind Valorile Mobiliare.

Această comunicare nu este distribuită, şi nu trebuie să fie transmisă, publicului larg din Marea Britanie. Comunicarea acestui document sub formă de promovare financiară se face doar către persoanele care se încadrează în prevederile Articolului 12, Articolului 19(5) sau ale Articolului 49 din Legea privind Serviciile şi Pieţele Financiare din 2000 (Promovarea Financiară), Ordinul 2005, sau către alte persoane cărora această comunicare poate fi altfel distribuită fără a contraveni articolului 21 din Legea privind Serviciile şi Pieţele Financiare din 2000 sau oricărei persoane căreia este legal să i se comunice în orice alt mod. Această comunicare se adresează numai persoanelor care au experienţă profesională în chestiuni legate de investiţii şi orice investiţie sau activitate de investiţii la care se referă această comunicare va fi iniţiată numai cu astfel de persoane. Nicio altă persoană nu se poate baza pe această comunicare.

Biroul de relaţii cu mass-media