SC Ecoaqua, vizibil afectată de coronavid. “Dacă nu vom fi ajutaţi urgent, în foarte scurt timp, vom ajunge în situaţia de a nu mai putea asigura serviciul”

SC Ecoaqua, vizibil afectată de coronavid. “Dacă nu vom fi ajutaţi urgent, în foarte scurt timp, vom ajunge în situaţia de a nu mai putea asigura serviciul”

SC Ecoaqua o duce rău în vremuri de coronavid. Operatorul regional de apă şi canal a recurs ca restrângerea activităţii încă din startul declanşării pandemiei.

Bunăoară, încasările societăţii până la data de 24 aprilie au fost, în medie lunară, de doar 1,8 milioane lei în condiţiile în care faţă de aceeaşi perioadăa anului trecut, media lunară era de 3,5 milioane lei. Cel puţin asta rezultă din informarea prezentată de directorul Cezar Neagu participanţilor la lucrările AGA Ecoaqua, desfăşurată miercuri, la Călăraşi.

“Efectele pandemiei s-au resimtit puternic asupra activitatii economice a companiei de apa Ecoaqua Calarasi.

Restrangerea activitatii pentru evitarea pe cat posibil a contactelor umane a fost una dintre primele masuri luate de conducerea companiei inca din primele zile ale declansarii epidemiei.

Masurile luate au constat in:

- sistarea citirii contorilor si anuntarea clientilor prin fluturasi ca viitoarele facturi vor fi facute prin estimari (media consumului ultimilor 3 luni),

- reducerea la minimum a activitatii de montare/schimbare contori,

- personalul din echipele de detectare pierderi, mentenanta si GIS a fost redistribuit catre echipele de interventii si o parte a fost trimis in somaj tehnic,

- reducerea activitatii casieriilor si luarea de masuri pentru restrictionarea numarului de persoane din incinta casieriilor,

- acolo unde s-a putut am trimis un numar de persoane in telemunca (activitate destul de redusa din cauza slabei dotari IT-soft si laptop-uri). Comunicarea este inca greoaie, oamenii (salariatii si clientii) incep sa se adapteze si probabil ca relatia se va schimba radical. Telefonia, internetul, etc. vor lua locul relatiei directe. Adaptarea inseamna costuri.

- am trecut incepand cu 01.04 2020 la punctele critice (11 locatii) in regim de exploatare cu personalul izolat la locul de munca pentru a evita pericolul imbolnavirii personalului de exploatare si a carantinarii acestuia. Trebuie spus ca am avut sustinerea primarilor si consiliilor locale care au asigurat masa pentru acestia (un numar de 44 de salariati), cu exceptia localitatilor Fundulea si Budesti. In fiecare locatie am asigurat spatii pentru dormit si pentru luat masa si dotarea acestora cu minimum necesar (paturi, lenjerie, frigider, aragaz etc.) si de asemenea am primit ajutor si de la comunitatile locale. O parte din dotari le-am asigurat prin achizitii proprii. Cu toate insistentele noastre ca personalul ce va intra in exploatare izolat la locul de munca sa fie testat contra COVID 19 (CJSSU Consiliu Judetean, Guvern etc) nu am primit raspuns favorabil. Am facut insa un control medical suplimentar acestor salariati prin medicul de medicina muncii.

- am asigurat, in limita capacitatilor de stocare,  clorul pentru cel putin 2-3 luni de functionare. Furnizorul acestuia ne-a asigurat de capabilitatea sa de a furniza fara intrerupere cantitatile de clor solicitate.

Am incercat pe cat posibil sa asiguram intregului personal manusi si masti de protectie. Problema aici a fost de cost si de achizitie (peste bugetul aprobat si peste limitele bunului simt dar si greu de gasit). Intre timp problema s-a rezolvat prin asigurarea unei cantitati suficiente din partea Consiliului Judetean.

Am asigurat dezinfectia, zilnic si saptamanal, a  tuturor spatiilor in care-si desfasoara activitatea personalul Ecoaqua.

In prima sedinta de Consiliu de Administratie, tinuta in regim de teleconferinta la inceputul pandemiei, am aprobat cheltuirea unor sume de bani pentru a asigura masurile de mai sus. Lista tuturor cheltuielilor facute pana acum pentru acest lucru este anexata.

In alta ordine de idei trebuie semnalata reducerea drastica a cheltuielilor prin centralizarea deciziei de la nivelul sucursalelor la nivelul Eco si canalizarea acestora in special pe 3 directii: salarii, energie electrica  si reactivi (clor si alti reactivi de proces si laborator). Cu aprobarea CA am amanat la plata obligatiile bugetare. Deasemenea am incercat obtinerea de la Electrica Furnizare, distribuitorul de energie electrica, marirea termenelor de scadenta a platii acesteia insa nu am reusit.

Situatia de urgenta instituita si obligativitatea furnizarii continuu a serviciului, cu amanarea la plata acordata IMM-urilor si lansarea in spatiul public a ideei de amanare la plata si pentru populatie, a avut un efect devastator asupra incasarilor Ecoaqua. Redam in tabelele anexate evolutia incasarilor in comparatie cu lunile din urma si pe perioade similare. Toate arata o scadere drastica a incasarilor cu efecte care in mod sigur se vor prelungi mult dupa ridicarea starii de urgenta. Orice comparatie am face gradul de incasare a scazut spre 60% din incasarea din perioadele normale de activitate.

Fata de o medie lunara inregistrata in 2019 de 3,5 milioane lei pana la data de 24.04.2020 s-au incasat 1,8 milioane lei.

Inca nu avem o imagine clara asupra marimii reducerii consumului in zona scoli, gradinite, si mai ales institutii publice si agenti economici. Facturarea lunii aprilie (la inceputul lunii mai) ne va arata si gradul de reducere a consumului.

Am semnalat aceste probleme si multe alte aspecte in scrisori trimise tuturor primariilor, consiliului judetean, comitetului judetean de situatii de urgenta, prefecturii, guvernului Romaniei si ministrului de finante. Prin intermediul Asociatiei Romane a Apei am solicitat din nou Guvernului, Parlamentului legiferarea acestor probleme care nerezolvate ar putea duce la sistarea furnizarii apei in regim continuu.

Daca nu vom fi ajutati urgent, intr-un mod concret, in foarte scurt timp vom ajunge in situatia de a nu putea asigura serviciul.” susţine directorul general al societăţii, Cezar Neagu care a prezentat şi măsurile de susţinere a activităţii în perioada următoare.

“Am propus urmatoarele variante:

- acordarea pentru perioada pandemiei a amanarii la plata a obligatiilor bugetare si dupa, esalonarea acestora pentru o perioada de 1 an fara penalitati si majorari,

- imprumut de trezorerie cu dobanda zero sau foarte mica pentru acoperirea neincasarilor si plata obligatiilor fiscale si a energiei electrice si reactivilor,

- preluarea la bugetul statului sau la bugetele locale a ratelor aferente imprumuturilor luate pentru cofinantarea proiectelor de investitii SAMTID si POS Mediu, pana la restabilirea activitatii economice normale,

- suportarea de la bugetul statului sau a bugetelor locale a costurilor suplimentare efectuate pentru combaterea COVID, etc.

Simultan cu aceste actiuni, pentru ca activitatea s-a redus, am luat masura trimiterii in somaj tehnic a unei parti din personal. Am facut acest lucru in concordanta cu prevederile contractului colectiv de munca  si de comun acord conducere/sindicat am stabilit ca un procent de aprox 10 % din personal sa fie trimis in somaj tehnic, pentru o perioada de 2 saptamani sau mai mult, in functie de restrangerea activitatii. Aceasta actiune o vom continua cel putin pe perioada starii de urgenta.

Facem un apel catre dumneavoastra, reprezentantii autoritatilor locale, sa ne sprijiniti in incasarea debitelor de la clientii arondati dvs (scoli, institutii subordonate, etc).

Un ultim aspect pe care trebuie sa-l analizam este cel legat de realizarea planurilor de productie, investitii, achizitii pe anul 2020. In mod evident activitatea este grav perturbata si nu se va putea realiza la nivelurile propuse la inceputul anului. Bugetul, programul de achizitii, planurile de mentenanta, reparatii, de reducere a pierderilor, etc. vor trebui regandite si ajustate. Indicatorii de performanta ai sistemului pe fiecare localitate in parte trebuie redefiniti. De asemenea trebuie redimensionati indicatorii de performanta ai directorului general si ai consiliului de administratie.

In mod evident trebuie regandit intreg sistemul pentru adaptarea la noile realitati (relatiile cu clientii, telemunca, investirea masiva in automatizare si informatizare, in personal si nu in ultimul rand in calitate si siguranta).

Acestea sunt doar o parte din activitatea laborioasa depusa in aceasta perioada pentru a putea face fata situatiei deosebite pe care o traversam cu totii. Pana acum ne-am indeplinit foarte bine misiunea.” a mai susţinut Cezar Neagu.