Fundeni / Cărtuşanu: Banii cetăţenilor încasaţi sub forma de impozite şi taxe stau la baza dezvoltării comunei noastre!

CARTUSANUÎn ciuda tinereţii sale, este unul dintre primarii longevivi ai judeţului. Aflat la al 4-lea mandat, Gheorghiţă Cărtuşanu a schimbat în mod vizibil faţa comunei Fundeni, elaborând o serie de proiecte implementate atât cu finanţare guvernamentală cât şi europeană. Investiţiile preconizate a se realiza în continuare vizează îmbunătăţirea infrastructurii stradale, a infrastructurii şcolare şi chiar sportive. Agenda primarului este încărcată. Oamenii din Fundeni au un primar gospodar, bătăios, capabil să soluţioneze în timp util cele mai multe din problemele cetăţenilor. Care sunt gândurile sale în 2017, obiectivele propuse a se realiza în interviul de mai jos.

Domnule primar, Cărtuşanu, aş vrea să vă întreb, pentru început, cu ce gânduri aţi păşit în acest an, 2017, şi mă refer aici la lista de obiective pe care o aveţi în vedere pentru ceşterea nivelului de trai al locuitorilor din comuna Fundeni.

Da, mereu am spus şi voi spune, proiectele în lucru mă definesc pe mine. Am tot timpul mesajul acesta în gând şi încerc să mă ţin de cuvânt faţă de orice lucru asumat. Am un program de obiective pe care încerc să-l duc la bun sfârşit. Pentru mine e ca o cărticică în oglinda căreia mă uit tot timpul. La fiecare ciclu de 4 ani, stabilesc un set de obiective realizabile, pentru că nu poţi să visezi cai verzi pe pereţi.

De aceea, în 2017, continuând cu 2018 până în 2020, toate aceste obiective fixate în funcţie de necesităţile comunei noastre vor prinde contur.

Aş vrea să vă spun cu mândrie că primul proiect de asfaltare s-a terminat. E vorba de acei 9 km, proiect finanţat prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL) şi de 1,1 km, de data asta proiectul fiind finalizat cu fonduri AFIR. Am depus la Ministerul Dezvoltării un al doilea proiect de asfaltare, pe o distanţă de 7 km. Lungimea totală a străzilor în comuna Fundeni este de 35 de km.

Aproape jumătate este asfaltată...

Da. Voi continua prin intermediul programele pe care le propune Ministerul Dezvoltării, cu a doua asfaltare.

În ceea ce priveşte alimentarea cu apă, am depus un proiect care vizează extinderea pe două mici cartiere. Dacă vom primi finanţare, voi termina, cu ajutorul lui Dumnezeu, acest proiect de alimentare cu apă.

Avem 3 şcoli în localitate. Şcoala 3 este finalizată, pe fonduri europene. Este o şcoală modernă cu toalete interioare, cu centrală, placată, acoperiş, gard împrejmuiri, tot.

Pentru Şcoala 2, am elaborat un un proiect important pe care l-am depus la Ministerul Învăţământului. Ne propunem ca până la sfârşitul lunii aprilie să-l finalizăm şi să tăiem panglica. Acolo am avut 3 săli de clasă, am extins cu încă două săli, dotând-o cu toalete interioare, cu centrală, cu placat, cu gard cu toate cele necesare. Dacă pe prima şcoală am făcut-o frumoasă, cea de-a doua va ieşi foarte frumoasă! Proiectul acesta se derulează prin intermediul Ministerului Educaţiei, cota de cofinanţare care ne revine este de circa 2 miliarde de lei vechi. Tot la acelaşi minister am depus un proiect şi pentru Şcoala mare

unde avem de placat la interior, uşi, acoperiş, toatele interioare şi alte lucruri. Un proiect sănătos pe care sperăm să-l terminăm.

Cu alte cuvinte, s-ar putea finaliza toată infrastructura şcolară.

Da, cu ajutorul lui Dumnezeu. După cum se observă, potrivit unor declaraţii ale domnilor miniştri, este un lucru realizabil, benefic pentru îmbunătăţirea sistemului de educaţie.

La capitolul alte proiecte europene, noi avem pe POCU (Programul Operaţional Capital Uman) un proiect pentru construirea unei grădiniţe cu program prelungit (after school). Avem la dispoziţie o locaţie a fostei cooperaţii pe care o vom folosi în acest sens. Oamenii sunt foarte încântaţi. Va fi un parteneriat astfel încât să putem duce la bun sfârşit şi acest obiectiv important pentru comunitatea noastră. Tot pe POCU ar mai fi un proiect care presupune construirea unui stadion modern, cu gazon, tribune, împrejmuire. Primăria va trebui să susţină finanţarea construirii unei clădiri. Eu zic că este un proiect destul de important şi acesta. A trecut de prima fază de avizare, ar mai fi de depus unele documente actualizate şi aşteptăm un răspuns.

Mai am în vedere dotarea a două cabinete la şcoală cu laptopuri, internet pentru a deveni cabinete de informatică funcţionale, la nivel înalt.

Din surse proprii?

Nu, tot pe fonduri europene, pe POCU. Mai sunt multe alte obiective. Am depus un proiect pentru extinderea sediului primăriei. Avem în vedere o sală de Consiliu care va fi dotată cu centrală termică. Rămânem în aceeaşi clădire dar ne extindem spaţiul, ne-am mărit un pic efectivul de angajaţi. Este un volum foarte mare de lucru, sunt 6 mii de suflete în comună şi nu făceam faţă cu 5-6 oameni. Am făcut angajări şi pentru că nu mai aveam la dispoziţie birouri am decis să extindem sediul. Am depus un proiect cu cerere de finanţare pe extindere si reabilitare primărie, pe PNDL.

Tot pe PNDL, a depus un proiect de extindere şi modernizare dispensar cu centrală, cu alte două cabinete, care presupune schimbare acoperiş, etc.

Când estimaţi să primiţi răspuns?

Totul depinde de ce se întâmplă la nivelul Ministerului Dezvoltării Regionale. Nu pot estima când vor fi aprobate toate aceste solicitări ale noastre.

Bugetul pe 2017 a fost discutat, aprobat?

Nu, urmează să fie aprobat.

E mai mare decât cel din 2016?

Este. Şi îi mulţumesc pe această cale lui Dumnezeu că şi conducerea judeţului ne-a acceptat unele sume de care noi, primăria, avem nevoie. Mulţumim colegilor care şi-au îndreptat atenţia asupra lor. Este un buget mai mare!Sunt, într-un cuvânt, mulţumit pentru că este în plus faţă de anul trecut. Mulţumesc celor care s-au gândit la noi.

Într-o vreme domnule primar, ştiu că aveaţi o problemă legată de facilitarea transportului rutier a locuitorilor din comună spre Capitală, acolo unde mergeau la serviciu. Cred că lucrurile s-a limpezit lucrurile...

Momentan avem o firmă de maxi-taxi, o firmă privată. Ştiţi că licenţele se iau de la Ministrul Transporturilor, de la ARR, fiind vorba de un traseu interjudeţean Bucureşti-Ilfov-Călăraşi.

Tot timpul am avut în vedere că această problemă a transportului Fudeni-Bucureşti care seamănă cu un cartof fierbinte. Mulţi ştiu, mulţi nu ştiu. Într-adevăr tot timpul a fost o problemă. La ora actuală este această firmă care are licenţe pe traseul interjudeţean Bucureşti-Fundeni. Pe mine m-a interesat ca şi condiţiile de transport ale cetăţenilor să fie cât de cât acceptabile. Au fost tensiuni între noi şi transportator pentru că le-am cerut tot timpul, cu respectarea legii, să aducă îmbunătăţiri maşinilor cu care oamenii călătoresc.

Ce pot să vă spun este că îmi doresc ca primăria să-şi facă regie de transport. Voi renunţa la unele obiective de investiţii pe POCU pentru a achiziţiona 2-3 autobuze. Sper să mă susţină autorităţile şi să înfiinţez Serviciul Public de Transport persoane, în cadrul primăriei. Într-o astfel de situaţie, cred că s-ar rezolva cât de cât toate problemele.Se vor crea şi nişte locuri de muncă, vom avea un control mai riguros asupra condiţiilor de transport, vom şti excat care sunt şi solicitările cetăţenilor. Mă gândesc în primul rând la respectul şi siguranţa lor.

Am avut discuţii cu marea majoritate a cetăţenilor. Sunt un primar căruia de lucrurile acestea, am făcut şi eu naveta şi ştiu ce greutăţi sunt. Vin din rândurile lor şi nu uit niciodată lucrul ăsta. Oamenii nu găsesc sprijin decât în primar! Câte o dată le mai spun că nu totul depinde de mine însă ei consideră că dacă eu nu mă implic, cine să o facă!? Le dau dreptate şi atunci sunt nevoit să mă implic în soluţionarea tuturor problemelor.

În primăvara aceasta, aveţi în vedere vreun eveniment? Mă gândesc chiar şi la premierea celor mai buni elevi la învăţătură...

De doi ani de zile, premiez elevii din clasele 5-8, cei care se clasează pe primele 3 locuri să zic aşa. În primul an i-am premiat pe fiecare cu suma de 300 de le, anul trecut a fost o sumă cu puţin peste 200 de lei pentru că au fost mai mulţi. Da, avem în vedere aceste aspecte, sunt şi dosare pentru bursă de boală, sunt dosare pentru bursele sociale şi dosarul pe care eu îl pregătesc pentru bursele de merit.

Îmi amintesc, la una din discuţiile purtate anterior cu dumneavoastră, îmi spuneaţi că vă confruntaţi cu o problemă destul de spinoasă: necesitatea construirii unui nou cimitir. Ce s-a mai întâmplat?

Vă mulţumesc că sunteţi foarte atent la declaraţii, cu toate că nu ne-am văzut de mult timp. Nu voi renunţa! Am solicitat acordul unui număr de 50-60 de persoane, am făcut o dezbatere în acest sens. Mă voi ţine de cuvânt aşa cum am făcut şi până acum. Este o procedură un pic mai greoaie pentru că noua lege spune clar că înfiinţarea unui nou cimitir trebuie făcută la o distanţă cuprinsă între 250 şi 500 de metri de ultima locuinţă, să fie în exteriorul localităţii. Având în vedere că este vorba de o păşune trebuie să facem referendum, să diminuăm islazul dar voi lupta. Doresc să demarez diligenţele necesare, să am acordul cetăţenilor, să delimitez şi să torn prima fundaţie a împrejmuirii pentru că este foarte important să avem grijă şi de vii dar şi de morţi.

Din păcate, cimitirele noastre, două la număr, sunt suprapopulate. Doresc să fac lucrurile în mod legal. Cetăţenii au ridicat şi problema transportului însă i-am asigurat că lucrurile se pot rezolva punând la dispoziţie maşini maxi – taxi. Soluţii sunt, important este că trebuie început acest proiect cu cimitirul şi mă voi ţine de cuvânt!

Consideraţi că 2016 a fost un an bun? Mă refer la gradul de încasare al impozitelor şi taxelor, la proiectele gândite şi finalizate...

Atât 2016 dar şi 2015, au fost ani buni din acest puncte de vedere. Sunt chiar foarte mulţumit!

Estimaţi că şi 2017-2018 vor fi la fel?

Cu siguranţă. Cred că fiecare primar trebuie să-şi respecte cetăţenii. Am enumerat o serie de proiecte pe care le vom finaliza în beneficiul cetăţeanului: extindere dispensar, extindere sediu primărie, Şcoala nr. 1 care intră în programul de lucru, asfaltare 2, alimentare cu apă. Anul trecut am montat 50 de camere care-şi dovedesc eficienţa.

Se diminuează şi infracţionalitatea, siguranţa cetăţeanului este sporită...

Da, aşa este. Le-am spus oamenilor că este foarte important ca localitatea să aibă unele servicii însă ele trebuie şi plătite. Vorbim de salubritate, de apă. Însă pentru susţinerea lor, avem nevoie de bani pe care-i colectăm din impozite şi taxe. Deci ele trebuie achitate pentru a beneficia de ele. Eu am investit foarte mulţi bani în extinderea şi modernizarea iluminatului stradal. Nu ştiu dacă a mai rămas vreo străduţă, mică, înfundată care să nu aibă lămpi. Tot timpul am ţinut pasul cu modernizarea, cu tehnologia.

Un gând pentru cetăţeni, pentru 2017?

Le mulţumesc şi încă o dată le spun că trebuie să abă răbdare. Să ştie, aşa cum le-am zis de fiecare dată că banii pe care îi plătesc sub formă de impozite şi taxe, se întorc înapoi în localitate. Ceea ce se vede în reabilitarea şi modernizarea drumurilor, montarea lămpilor, reabilitarea şi dotarea dispensarului, a şcolilor sunt banii încasaţi din aceste obligaţii ale lor. Aceşti bani stau la baza dezvoltării comunei. Ei nu se irosesc aiurea, avem în vedere proiecte sănătoase, prioritare, benefice pentru ridicarea confortului personal şi colectiv. Le doresc sănătate şi prosperitate, să fie înţelegători şi toleranţi pentru că doar aşa putem să ne dezvoltăm sănătos.

Mulţumesc domnule primar şi mult success în continuare!

Publish modules to the "offcanvas" position.

Comodo SSL
ARENAMEDIA.RO utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care arenamedia.ro prelucreaza datele cu caracter personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de confidențialitate.