Primăria Călăraşi: Modernizare versus reparaţie

Primăria Călăraşi: Modernizare versus reparaţie

Priorităţile administraţiei publice locale sunt legate de dezvoltarea municipiului și îmbunătățirea calității vieții călărășenilor.

Un oraș dezvoltat înseamnă un oraș cu locuitori mulțumiți.

Infrastructura reprezintă o componentă importantă a dezvoltării, iar modernizarea acesteia este un proces costisitor și de durată.

Iar când vine vorba de infrastructura stradală, un capitol la care municipiul Călărași a avut de suferit în ultimii ani din cauza gradului de uzură demult depășit al carosabilului cât și din cauza lucrărilor efectuate la infrastructura de utilități (extrem de necesară unei vieți mai bune), când intervine o decizie privind reabilitarea unei artere de circulație, sunt două posibilități: modernizare sau reparație.

Astfel, modernizarea unei artere de circulație presupune efectuarea unui sistem rutier nou pentru o perspectivă a traficului de 15 ani. Reparația presupune așternerea de covoare asfaltice peste structuri existente care are o perioadă de perspectivă de maximum 3 ani după care ar începe din nou procesul de degradare prin transmiterea la suprafață a fisurilor existente. Este lesne de înțeles așadar care dintre cele două soluții este mai scumpă.

De aceea, când intervine luarea unei decizii privitoare la reabilitarea unei străzi sau bulevard se pun două întrebări: modernizare sau reparație? Cine ia această decizie? Răspunsul unora dintre dumneavoastră, construit ori din lipsa unor informații ori din accesul la unele informații total eronate, este direct legat de aleșii locali, fie că vorbim de primar, viceprimari sau consilieri locali. Răspunsul corect este însă acesta: decizia se ia pe baza unor studii tehnice! Numai un expert tehnic poate lua o asemenea decizie, numai un studiu geotehnic poate spune dacă e nevoie de modernizare a unei străzi (adică efectuarea unui sistem rutier nou, așa cum e cazul Bulevardului Nicolae Titulescu sau de strada Grivița unde vor începe în curând lucrări de modernizare) sau, în celălalt caz de reparații sau modernizare. Și abia în al doilea caz intervine luarea deciziei finale.

Însă, cum e cazul Bulevardului Nicolae Titulescu, al străzii Grivița sau al străzilor din Mircea Vodă, decizia a fost una pur tehnică. Pe cele două artere de circulație, potrivit experților, a fost nevoie de modernizare. Mult mai scumpă decât o reparație, însă necesară.

Și, pentru că tot am vorbit de cele două soluții din punct de vedere al costurilor, cele două soluții afectând bugetul local în mod diferit, vrem să subliniem modul de alegere al finanțărilor.

Astfel, pentru reabilitarea străzilor există mai multe surse de finanțare: buget local(taxe și impozite locale), fonduri naționale, fonduri europene, împrumuturi de investiții.

O parte din călărășeni, în ultimii ani, au cerut atragerea de fonduri europene (nerambursile) pentru străzi. Și noi ne-am fi dorit, ca instituție, să putem să ne ”batem” pentru acești bani, însă axele de finanțare deschise în ultimii ani nu ne-au oferit această posibilitate. În ultimii 6-7 ani, mediul rural a fost avantajat la acest capitol față de cel urban. Totuși, pe actualul actualul exercițiu financiar european, pentru care motoarele Direcției noastre de resort au fost la capacitate maximă în ultimii 3 ani, s-au pus la dispoziție fonduri nerambursabile pentru străzi în municipiile reședință de județ doar în cadrul Axei 4 a Regio (ale căror ghiduri au fost stabilite în ultimii de doi ani). Și nu pentru toate străzile, ci doar pentru căi de rulare ale transportului in comun (proiectul privind modernizarea străzii București-aproape 11 milioane de euro fiind deja declarat eligibil) sau pentru străzi din zone defavorizate (avem doua proiecte in acest sens ce implica strada Oborului și strada Violonist Ion Voicu).

Ne bazăm pe călărășeni în a înțelege modul de luare a acestor decizii și sperăm, cu toții, la lucrări de calitate care să ofere municipiului Călărași dezvoltarea de care are nevoie.

Sursa Facebook Primăria Municipiului Călăraşi