M. Dulce: Din prima zi de când am preluat mandatul, am avut discuţii cu cei de la Ecoaqua pentru a diminua pierderile de apă

 M. Dulce: Din prima zi de când am preluat mandatul, am avut discuţii cu cei de la Ecoaqua pentru a diminua pierderile de apă

După ce miercuri în plenul ședinței ordinare a Consiliului Județean, Virgil Dumbravă, consilier județean PRO România și-a exprimat îngrijorarea față de pierderile de apă înregistrate la nivelul Sucursalei Călărași a Ecoaqua SA, de circa 51%, propunând ca soluție tehnică montarea de contoare individuale lângă cel principal, astfel încât pierderea comună să fie împărțită în mod egal pe apartamente, primarul Marius Dulce a reacționat a doua zi subliniind în cadrul unei conferințe de presă că soluția propusă nu e nouă, a funcționat cu un randament bun însă presupune costuri, greu de suportat de operatorul de apă și canal, la nivelul a 22 de mii de apartamente existente în municipiul reședință de județ.

“Nu este o poveste pe care dl. consilier Dumbravă o spune în premieră sau inventează dânsul apa caldă. Acest experiment s-a făcut de ani de zile pe scări. S-a aplicat la blocurile J, unde erau anumite probleme, s-a mai aplicat şi la alte blocuri pe str. Dunării, la fostele L-uri. S-au aplicat pe scară, randamentul este bun dar înseamnă costuri. Acum, dl. Dumbravă trebuie să spună și cine suportă aceste costuri pentru că este uşor să spunem ceva ce s-a făcut dar trebuie să găsim și sursa de finanţare. Gândiţi-vă că la ora aceasta sunt 22 de mii de apartamente, şi faceţi dvs. calculul dacă vreţi să schimbăm pentru toate apartamentele şi să punem pe scară apometrele. Dar acolo intervine ceva, în momentul în care un apometru nu este, nu este circulaţie sau dacă nu avem căldură pe scara respectivă, se produce condens, poate să îngheţe. Prin urmare, sunt mai multe probleme. Cine a lucrat ştie, ne-am dus şi am avut reclamaţii că de ce îl obligăm pe cetăţeanul respectiv să-şi tragă în apartament pentru că toate traseele pe care trebuie să le duci în apartament trebuie să le duci în interior şi atunci condensează. O să vedeţi că dacă aveţi cald în casă, o să condenseze ţeava de apă care circulă prin casă. Dacă ai 3 camere, şi în configuraţiile pe care le avem noi pe apartamente, o să vedeţi că o să vă plimbaţi cu o ţeavă prin casă şi o să aveţi condens toată ziua. Sunt mai complicate lucrurile dar asta nu înseamnă că nu avem discuţia.”, a spus Dulce care a mai precizat că încă din prima zi de la preluarea mandatului de primar a purtat discuții cu conducerea Ecoaqua pentru identificarea soluțiilor cu privier la pierderile de apă. “Din prima zi de când am preluat mandatul, am avut discuţii cu cei de la Ecoaqua pentru a diminua pierderile de apă, generate din diferite cauze: instalaţia veche, că probabil sunt racorduri în afara contoarelor, unii cetăţeni nu au înţeles că fiind 4-5 inşi în casă nu poţi să dai 2 metricubi şi atunci trebuie să găsim o metodă de calcul. Cea mai bună metodă de calcul pe care am găsit-o la momentul acesta este de a nu mai fi proporţional pe consum plata ci pe apartament. Şi atunci o să obligăm pe fiecare să-şi plătească ceea ce datorează pentru că eu care sunt cinstit şi consum 15 m cubi/lună am o proporţionalitate mai mare şi îmi revine o pierdere mai mare, iar dacă împărţim pe fiecare apartament, în speţă sunt undeva la 15 apartamente pe scară, atunci împărţim consumul pe fiecare apartament. În felul acesta se diminuează proporţionalitatea pentru fiecare.

Suntem în discuţii, găsim variante, sunt probleme ridicate şi de cei de la case pentru că este diferenţa acesta de iarnă şi de vară prin care unii spun că udă şi spală curtea, după aceea plătesc 90% din consum şi iarnă şi vară. Ceea ce iarna, spun oamenii pe dreptate, că nu se întâmplă, iar vara vedem că se udă în grădină. Deja au apărut discuţii şi pe această zonă. Acum încercăm să reluăm discuţiile și să luăm decizia cea mai corectă, cea mai viabilă, venins în felul acestora în întâmpinarea problemei ridicate de cetățeni.”.  

Iată și răspunsul formulat de conducerea SC Ecoaqua SA Călărași în urma interpelării făcute, la finele lunii ianuarie, în cadrul plenului Consiliului Județean, de către Virgil Dumbravă, consilier județean PRO România.

“1) Regulamentul Serviciului de alimentare cu apa si de canalizare din municipiul Calarasi, aprobat prin Hotararea nr. 30 din 28.01.2010 a Consiliului Local Municipal Calarasi, stabileste cadrul juridic unitar privind functionarea serviciului de alimentare cu apa si de canalizare, definind conditiile cadru si modalitatile ce trebuie indeplinite pentru asigurarea serviciului, precum si relatiile dintre operator si utilizatorii serviciului; Regulamentul a fost elaborat si supus aprobarii, conform legislatiei primare si secundare emisa de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (A.N.R.S.C). Anexa 2 B din acest regulament cuprinde “Procedura de repartizare a consumului de apa potabila inregistrat de contorul de bransament aferent scarilor sau blocului de locuinte”. Mentionam ca bransamentul de apa, caminul de bransament si contorul de bransament apartin retelei publice de distributie a apei, iar contorul de bransament este ultima componenta a retelei publice si este utilizat la determinarea cantitatii de apa consumata, in vederea facturarii (art. 2, pct.2.11, 2.13, 2.14 din regulament).

2) Contoarele de pe propritatea privata a utilizatorilor nu sunt inregistrate in evidentele societatii, deoarece ele sunt repartitoare de costuri.

Denumirea de repartitor de costuri este trecuta in Legea 241/2006 - Legea serviciului de alimentare cu apa si de canalizare, republicata, la Art.3 –Termeni tehnici utilizati in cuprinsul legii, litera j: repartitor de costuri – aparat utilizat in imobilele condominiale dotate cu instalatii interioare de utilizare comune, in scopul individualizarii cosumurilor si repartizarii pe proprietati / apartamente individuale a costurilor aferente consumului total de apa inregistrat la nivelul bransamentului imobilului si la Art.2, pct.2.31 din Regulament: repartitor de costuri - aparat cu indicatii adimensionale destinat masurarii, inregistrarii si individualizarii consumurilor de apa pentru fiecare proprietar al unui condominiu.

Contoarele de apa montate in aval de contorul de bransament pot fi utilizate numai ca repartitoare de costuri;

3) Referitor la pierderile de apa, va comunicam care a fost procentul inregistrat la nivelul sucursalelor societatii, pentru anul 2020:

- Sucursala Calarasi - 50,99%

- Sucursala Oltenita - 28,83%

- Sucursala Urziceni - 30%

4) Date privind alimentarea cu apa a municipiului Calarasi din sursa alternativa:

- Prin Compania Nationala de Investitii a fost derulat proiectul “Sistem integrat de reabilitare a sistemelor de alimentare cu apa si de canalizare, a statiilor de tratare a apei potabile si statiile de epurare a apelor uzate, in localitatile cu o populatie de pana la 50.000 locuitori”. In cadrul acestui proiect municipiul Calarasi a beneficiat de finantare pentru subproiectul “Dezvoltarea retelei de canalizare in zona Nord a municipiului, Sursa alternativa de siguranta din strat de profunzime pentru alimentarea cu apa a municipiului”.

Cele 5 foraje realizate prin aceasta investitie au fost receptionate la terminarea lucrarilor si sunt functionale; tratarea apei se face prin stripare, folosind dioxid de carbon (CO2), apa incadrandu-se in limitele de potabilitate conform legislatiei in vigoare;

- Prin derularea contractului CL8 – “Extinderea si reabilitarea retelei de distributie a apei si a sistemului de canalizare, inclusiv statii de pompare apa uzata, in Calarasi” au fost executate si racorduri cu camine de record pentru scarile de bloc, acolo unde au fost realizate conducte de canalizare.”