E. Grama: În doi ani, CJ Călăraşi a obținut fonduri europene pentru asfaltarea a 220 km de drumuri județene!

E. Grama: În doi ani, CJ Călăraşi a obținut fonduri europene pentru asfaltarea a 220 km de drumuri județene!

Infrastructura de transport constituie pentru Consiliul Județean Călărași o prioritate și o metodă de stimulare și consolidare a creșterii economice, a declarat în dese rânduri preşedintele Vasile Iliuţă, subliniată şi acum de directorul Direcţiei Dezvoltare Regională şi Relaţii Externe, Eduard Grama, care a mai susţinut pentru www.arenamedia.ro“Nivelul de dezvoltare și starea infrastructurii de transport au, de asemenea, o puternică influență asupra activității turistice. Asigurarea accesului spre zonele turistice și crearea unor conexiuni rapide între infrastructura județeană de transport, pe de o parte, şi magistralele naționale de transport, pe de altă parte, sunt condiții indispensabile pentru dezvoltarea turismului în județul Călărași. Plecând de la considerentele mai sus amintite, dezvoltarea unei infrastructuri de transport rămâne în permanență una din prioritățile Consiliului Județean Călărași, indiferent de constrângerile economice sau bugetare. Dezvoltarea județului Călărași și a municipiului a fost frânată de infrastructura de transport deficitară.”

Eduard Grama a explicat şi motivele care au generat o astfel de situaţie care a încercat să facă lumină şi în ceea ce priveşte confuzia provocată poate artificial cu privire la delimitarea dintre drumurile judeţene şi cele municipale. “S-a ajuns în această situație deoarece în ultimii 15-20 ani nu au existat programe coerente pe termen mediu și scurt care să analizeze nevoile reale de transport și o strategie de dezvoltare clară. În același timp nu au existat programe de investiții în domeniul infrastructurii de transport, iar administrațiile locale, au “confirmat” an de an gestionarea proastă a resurselor financiare și tehnice. Nu cred că avem nevoie de școli “înalte” sau doctorate pentru a observa creșterea numărului de autovehicule și creșterea gradului de utilizare a drumurilor, ci doar de o administrație județeană și locală performantă care să înțeleagă că neimplicarea, delăsarea, indiferența vor potenţa și mai rapid degradarea infrastructurii.” a susţinut Grama care a continuat “Cred că ar fi important să lămurim confuzia care persistă în spațiul public și anume delimitarea clară între drumurile județene și drumurile municipale (mai ales a municipiilor reședință de județ!). Drumurile de interes județean fac parte din proprietatea publică a județului și cuprind drumurile județene care fac legătura între municipii reședință de județ și reședințele de comune, municipii, orașe, porturi, aeroporturi s.a.m.d. Drumurile județene fac legătura între orașe și municipii. ADMINISTRAREA DRUMURILOR JUDEȚENE se asigură de către Consiliul Județean Călărași.”

 

“După 25 de ani de abandon administrativ, constat că unii dintre noi trăiesc într-o lume paralelă, o lume doar a lor pe care au confiscat-o”

În urma unor analize efectuate la nivelul instituţiei pe care o reprezintă, Eduard Grama a constatat că dacă în perioada 2004-2013, au fost modernizaţi doar 61 de km de drum, în intervalul 2017 – 2019, Consiliul Judeţean a obținut fonduri europene pentru asfaltarea a 220 km de drumuri județene Statistica e şi mai dramatică în ceea ce priveşte municipiul reşedinţă de judeţ în perioada 2012-2017, potrivit Institutului Naţional de Statistică, numărul kilometrilor modernizaţi în Călăraşi a fost 27. “Am acceptat provocarea de a face parte dintr-o echipă tânără în anul 2017, coordonată de președintele Consiliului Județean Călărași, Vasile Iliuță, care pe lângă faptul că a confirmat în mediul privat, prin dezvoltarea domeniului agricol la standarde europene, comparative cu producătorii europeni, m-a convins că împreună vom schimba modul în care se poate face administrație și dezvoltare la nivel local și județean. Împreună, cu răbdare și cu multă muncă, vom putea să facem din Călăraşi, un județ modern si de ce nu?, și din municipiu. După 25 de ani de abandon administrativ, constat însă că tristeţe că unii dintre noi trăiesc într-o lume paralelă, o lume doar a lor pe care au confiscat-o. În ceea ce mă priveşte, nu există argumente care să mă convingă că un municipiu cu 151 km de străzi orășenești, adică doar 0,5% din lungimea străzilor din România, nu poate fi modernizat și asfaltat! De ce?

Din 2017 până în ianuarie 2019, Consiliul Județean Călărași a obținut fonduri europene pentru asfaltarea a 220 km de drumuri județene si asta demonstrează că se poate, adică peste 30% din drumurile județene vor fi asfaltate cu fonduri europene în doar 2 ani. Repet, în doar 2 ani! Conform INS, în perioada 2012-2017, numărul de km modernizați la nivelul municipiului este de 27, iar la nivelul Consiliul Județean este de 61. În intervalul 2017-2019, în decurs de 2 ani, sunt modernizaţi 220 km prin fonduri europene.” a continuat directorul DDRRE, Eduard Grama.

 

"Domeniul infrastructurii de transport, punct cheie în atragerea investitorilor"

În momentul de faţă, Consiliul Judeţean are în administrare 684 km drumuri judeţene. 129 de km sunt modernizaţi. Alţi 211 reprezintă drumuri îmbrăcăminți usoare rutiere iar 173 km înseamnă drumuri de pământ. Da, drumuri de pământ în anul 2019, an în care România deţine preşedinţia UE. “Peste 25%  din drumurile judeţene sunt de pământ. De ce? Cred că altele au fost prioritățile din partea administrației şi poate că au omis acest segment. CJ Călăraşi, prin DDRRE, în perioada 2017-2018, sub coordonarea preşedintelui, Vasile Iliuţă, a considerat acest domeniu al infrastructurii ca fiind punctul cheie în atragerea investitorilor. “ a subliniat Grama care a mai precizat “În acest sens, s-au depus pentru obţinerea finanţării în vederea modernizării şi reabilitării un număr de 7 DJ, însumând 220 km (30% din totalul DJ), care se află în diferite etape respectiv: unele aflate în execuţie şi altele aflate în procedura de licitaţie. Într-adevăr procedurile sunt destul de dificile (de la depunerea proiectului până la ordinul de începere al execuţiei) iar aşteptările sunt foarte mari din partea comunității. Vom încerca aşa cum am făcut în cei doi ani să dezvoltăm infrastructura judeţeană. Ştiu, este uimitor că în 2019 există încă drumuri de pământ şi că nimeni nu a analizat aceasta situaţie dar pot să vă spun că permanent administraţia judeţeană şi Societatea Drumuri şi Poduri SA vor avea în programul de investiţii modernizarea drumurilor judeţene pentru că acest judeţ şi locuitorii săi merită să trăiască într-un judeţ cu evidente valenţe europene.”

 

“Strategia de dezvoltare a municipiului o văd pe termen mediu şi lung prin stabilirea clară a unor priorități: infrastructura rutieră şi  educație”

Eduard Grama a vorbit pentru www.arenamedia.ro şi despre problemele existente la nivelul municipiului Călăraşi privind, desigur, starea infrastructurii rutiere, menţionând că în viziunea sa, strategia de dezvoltare a Călăraşiului pe termen mediu şi lung ar trebui să cuprindă două priorităţi oferind şi o soluţie pentru ameliorarea traficului intens. “Strategia de dezvoltare a municipiului o văd pe termen mediu şi lung prin stabilirea clară a unor priorități: infrastructura rutieră şi  educație.

Având în vedere poziţia geografică a municipiului, oraş aflat la graniţa cu Bulgaria şi ţinând cont că în ultimii 10 ani ne-am confruntat cu o circulaţie tot mai intensă şi sufocantă, generatoare de trafic intens şi aglomerat, administraţia locala ar trebui să urgenteze lucrările care “să scape” oraşul de traficul de tranzit prin construirea unui traseu ocolitor al oraşului. Această centură ocolitoare a orașului poate fi luată în calcul printr-un parteneriat CJ - Primăria Călăraşi, în care cele două instituţii pot face transferul de trafic printr-o analiză comună pentru dimensionarea corectă a infrastructurii rutiere.” a conchis Eduard Grama.

În acest moment, oricine simte pe propria-i piele starea precară a drumurilor din municipiul reşedinţă de judeţ. Situaţia e dramatică însă perspectivele sunt pozitive. Dar cu o condiţie. Majoră! Viitorul “să fie condus” de oameni tineri, dinamici, lipsiţi de ambiţii politice prăfuite, care au performat în administraţia locală şi judeţeană, capabili să transforme “negrul” în “alb” imediat şi nu în… 7 mandate. Şi, Slavă Domnului, există astfel de oameni în Călăraşi!

 

Consiliul Judeţean / Surse de finanţare pentru modernizarea drumurilor judeţene

PNDL

DJ 401C+ DJ412 - 16,122 km / Valoarea investiției: 32.568.029,69 lei

DJ 403 - 33,8 km / Valoarea investiției: 59.357.184,26 lei

DJ 411 - 18,09 km / Valoarea investiției: 24.189.953,40 lei

DJ 211D - 24,75 km / Valoarea investiției: 42.082.824 lei

 

POR

DJ 306 - 29,48 km / Valoarea investiției: 53.815.805,32 lei

DJ 201B+DJ 305+DJ 313 - 61.015 km / Valoarea investiției: 137.145.325,29 lei

DJ 402 - 48,60 km / Valoarea investiție: 133.987.301,49 lei

 

Consiliul Judeţean are în administrare 684 km drumuri judeţene:

- 129 km modernizate

- 211 drumuri îmbrăcăminți usoare rutiere

- 173 km drumuri de pământ