Grădiştea / Corbu: Avem o grămadă de proiecte. Aşteptăm bugetul cu nerăbdare!

Grădiştea / Corbu: Avem o grămadă de proiecte. Aşteptăm bugetul cu nerăbdare!

2018 n-a fost un an “deosebit” pentru primarul Constantin Corbu. La nivelul comunei Grădiştea au fost demarate o serie de proiecte, multe dintre ele urmând a fi finalizate chiar în 2019 şi chiar în anii ce vor urma. În schimb a fost pus la punct sistemul de colectare selective a gunoiului menajer, primarul Corbu explicând în interviul acordat mai jos paşii pe care i-a parcurs.

În altă odine de idei, primarul Constantin Corbu aşteaptă forma finală a bugetului de stat precum şi a bugetului Consiliului Judeţean pentru reluarea procesului investiţional.

 

Domnule primar Corbu, cum aţi încheiat anul 2018? Mă refer în primul rând la activitatea desfăşurată în cadrul Primăriei…

Anul 2018 n-a însemnat o satisfacţie deosebită pentru mine pentru că nu am putut să implementez proiectele importante pentru care am câştigat finanţare. Din cauza procedurilor birocratice existente în România şi anume: ridicarea pe SICAP, intrarea la roata de verificare a ANAF-ului, a Agenţiei Naţionale de Achiziţii Publice, respingeri, refacerea caietelor de sarcini, ridicarea din nou, din nou respingere pe cu totul alte teme decât au fost prima dată. Adică o tergiversare destul de mare a proiectelor pe PNDL dar şi pe PNDR. De exemplu, la canalizare am avut o respingere din partea Centrului de Investiţii Rurale. Am depus contestaţie la agenţie, următoare entitate ierarhică şi ni s-a aprobat contestaţia referitoare la achiziţia publică iniţială a contractelor pentru SF. Acum cred că se va rezolva.

Ca lucruri neplăcute de asemenea a fost începerea lucrărilor la Şcoala cu clasele V-VIII Rasa, un constructor neserios care pe toată perioada verii, din iunie şi până în decembrie nu au făcut aproape nimic. Au dezvelit fundaţia, au săpat pentru extindere şi nu s-au apucat de treabă. La adresele date şi la ameninţarea cu rezilierea contractului, din luna decembrie, schimbându-se administratorul societăţii au început să lucreze. Lucru pe care îl fac şi în ziua de astăzi, adică lucrează la interior destul de bine.

Grădiniţa Cuneşti care a început foarte bine în vară, cu extindere realizată, cu partea de canalizare exterioară, numai că şi-au prognozat greşit eşalonarea lucrărilor şi au desfăcut acoperişul, au lăsat construcţia cu zidurile în picioare expuse iernii. Bineînţeles că pentru această investiţie s-a dat ordin de sistare a lucrărilor, cu posibilitatea începerii când vremea permite.

La Şcoala Rasa, fiind lucrări de interior, am acceptat să lucreze la interior, am dat ordin de sistare a lucrărilor pe exterior.

La stadion, care era încheiat un contract de realizare în maxim 60 de zile, condiţiile climatice nu au permis realizarea împrejmuirii,  a tribunelor şi redimensionarea terenului. Lucruri care sperăm că se vor face în anul 2019, imediat cum vremea permite.

Am reuşit la începutul lunii decembrie să aflăm cine e constructorul Căminului Cultural, să luăm legătura cu el să încheiem şi noi partea noastră de contractare pentru ce avem de făcut: demolarea sălii culturale din spate şi amenajarea teritoriului, lucru care în ianuarie s-a început.

Acum avem probleme de ridicare pe SICAP a asfaltului. L-am semnat în martie şi uitaţi că am ajuns aproape la un an de zile şi nu putem să-l implementăm. Lucrurile vin câteodată însumate la pachet, din cauza Ordonanţei 114 acum, reactualizarea devizelor generale, care pentru comuna Grădiştea, suma necesară din fonduri proprii ar însemna 450 de mii. Totodată cheltuielile avute în anul 2018 au venit şi ne-au redus fondul de dezvoltare pentru anul 2019, ceea ce ne pune în dificultatea de a mai avea resurse financiare pentru terminarea tuturor investiţiilor.

În afară de asta, avem semnat contractul de finanţare cu avansul primit, ca şi pentru canalizare, pentru „Pistă de ciclişti, teren multifuncţional de sport, în satul Grădiştea”. Pentru prima dată avem un proiect cu ADR Sud Muntenia, urmează să primim vizita, referitor la Grădiniţă cu 4 săli de clasă în satul Grădiştea.

Şi am depus pentru anul 2019 la CNI, Primărie nouă, pe acelaşi loc unde suntem astăzi.

Sunt o multitudine de investiţii, inclusiv achiziţionarea unor echipamente pentru platformele de gunoi de grajd de 100 de mii Euro. Utilaje noi cu care să putem administra gunoiul de grajd, pe care să-l putem transforma în gunoi bun pentru agricultură, în compost, pe care suntem obligaţi să-l vindem cu minim 50 lei/tonă. De aceea s-au luat şi măsuri pentru achitarea unor taxe speciale pe gunoiul de grajd, şi nu numai, implementarea procedurilor şi taxe speciale pentru gunoiul menajer.

Am văzut că  aţi făcut paşi importanţi în ceea ce priveşte colectarea selectivă a gunoiului.

Noi avem 3 categorii de gunoi aici: gunoiul menajer, gunoiul reciclabil şi gunoiul de grajd. Suntem una dintre cele 7 comune din judeţul Călăraşi care avre platformă de gunoi de grajd. Am aprobat taxe speciale pentru dejecţiile solide pe care le produce animalul. Atât! Neluând în consideraţie aşternuturile, paiele, ogrinjii şi ce generează creşterea unui animal. Fără să punem taxe pe frunze, crengi, vrejuri şi alte vegetale. Pentru gunoiul de grajd se plăteşte în funcţie de numărul animalelor pe specie, se dau nişte tichete pentru acces la platforma de gunoi. Tichete platformă de gunoi, de exemplu, la Grădiştea dedesubt scrie animale, tichet pentru platforma de gunoi, dedesubt scrie vegetale, tichet pentru care nu solicităm taxe speciale. La gunoiul menajer am pus pe teritoriul comunei 37 de containere specifice pentru colectarea metalului, sticlei şi plasticului. În unele zone sunt surprins că în câteva zile s-au umplut pe care îl vom colecta în ultima zi de luni a lunii respective, când e cazul vom solicita, iar pentru gunoiul menajer am făcut o investiţie prin a avea remorcă, cântar electronic, cu soft, cu imprimantă termică cu scanner,cu emiterea unui tichet martor şi a înregistrării pe stick a cantităţii de gunoi pentru persoana respectivă,care pe pubelă va avea un cod de bare care reprezenta poziţia rol din Registru agricol şi de la taxe şi impozite. Deci un lucru pentru care vor veni cei de la Primărie, vor scana codul de bare de pe pubelă…

Adică fiecare va plăti cât va produce.

Da, este principiul dat şi de lege  şi de care la Călăraşi încă nu se ţine cont, vorbesc de principiul solidarităţii, adică marii furnizori de gunoi să fie ajutaţi de micii furnizori de gunoi sau indiferent de familie să se plătească a aceeaşi sumă.

Deci este incorect, din punctul meu de vedere, este nemotivat să-i iei cuiva bani mai mulţi. Noi avem acest sistem de a da banii, pentru, efectiv, ce se ridică. Nu se poate ca o bătrână, cu două borcane de iaurt şi două cutii de pateu vegetal să plătească la fel cu cel care-şi cumpără produse de la Kaufland, cu multe ambalaje, sticle, etc. Nu e normal.

Mai am de pus încă 7 containere în comună pe care le-am dotat cu afişe specifice colectării reciclabile. Le-am dotat şi cu lanţuri şi lacăte că nu aveau sistem de închidere şi cred că la ora actuală e pus la punct sistemul de colectare a gunoiului în Grădiştea, cu precizarea clară că nu vom ierta pe nimeni dacă vor duce gunoiul în alte locuri decât cele indicate de Primărie. Pentru că de acum nu poate să mai spună cineva ce sî facă cu gunoiul. Fiecare categorie de gunoi are locul în care să fie depozitat. Vrei să-l duci în altă parte înseamnă că eşti de rea-credinţă, că nu vrei să te conformezi şi atunci suporţi rigorile legii.

Avem o echipă de inspectori pe mediu care se află permanent pe teren. Au obligativitatea să facă muncă nenormată, adică îşi desfăşoară activitatea şi noapte sau în weekend. E o atenţionare către cetăţeni! În ultimul timp, pentru amenzile pe care le-au dat, i-am rugat să nu-mi precizeze numele persoanei. Voi semna pentru indiferent cine este dacă a încălcat legea.

Bineînţeles, că asta îmi va aduce o diminuare a voturilor dar cineva trebuia să-şi asume o răspundere. Suntem comuna care-şi face treaba. Sunt acuzat că în comuna X sau Y nu se întâmplă aceleaşi lucruri. Văd că până acum 7 primării au venit să ia exemplu de la Grădiştea şi asta pentru că nu ştiu ce să mai facă. Noi suntem în zona IV şi comparativ cu zonele I, II şi III, deja s-a blocat colectarea gunoiului, deja au ajuns cu litigiile în instanţă. Nu ai voie să plăteşti din impozitele şi taxele locale gestionarea gunoiului. Şi mi se pare firesc. De ce să plătească din banii celor care sunt buni platnici gunoiul şi pentru cei care nu-şi plătesc nici măcar impozitele şi taxele? De ce să beneficieze de banii altora de un serviciu?

În concluzie, avem o grămadă de proiecte, aşteptăm bugetul cu nerăbdare. Eu sunt un om care-mi place să plătesc la timp salariile. Avem 58 de asistenţi personali ai persoanelor cu handicap. Vreau să subliniez ca să fie foarte clar. Cei 58 de asistenţi personali sunt angajaţi ai Primăriei.

Primăria are 26 de salariaţi, ai căror salarii au fost diminuate pentru că era în imposibilitatea de a le asigura. Pentru asistenţii personali ai persoanelor cu handicap, Primăria trebuie să facă un efort financiar, anul acesta, de 15 miliarde de lei vechi.

Ajutorul social se acordă unui număr de 6 persoane. Aş vrea să dispară această confuzie între asistenţii personali ai persoanelor cu handicap şi ajutorul social. Grădiştea are 6 persoane care primesc ajutorul social! La Grădiştea nu primesc ajutor social decât cei care se încadrează în condiţiile impuse de lege. Mereu mă opresc oamenii pe stradă spunându-mi „Mai daţi-i afară pe ăia de la ajutorul social!” Repet, avem 6 din care apţi de muncă iar alţi 3, în incapacitate de muncă.

Cum vedeţi bugetul pe 2019?

Până nu e aprobat şi nu-l avem pe masă şi până nu se aprobă şi bugetul Consiliului Judeţean prin intermediul căruia se vor da sume, nu mă pronunţ. Din ce am citit prin presă şi din discuţiile pe care primarul Drăgulin le-a avut direct cu Dragnea, că ne vom ocupa noi de banii asistenţilor personali, cred că e insuficient ceea ce va duce comunele la oprirea dezvoltării şi terminarea proiectelor în derulare. Mi-e teamă ca nu cumva să existe bani în rezerva Guvernului, ceea ce va însemna că Guvernul va da bani primarilor lor pentru situaţii de urgenţă direct iar cei care vor sta la mâna statului şi a Consiliului Judeţean să primească procente destul de mici. În Călăraşi e o situaţie totuşi bună în sensul că ai cui să te adresezi în condiţiile în care conducerea administraţiei judeţene este liberală Ai unde să găseşti înţelegere şi să fii ajutat dar să nu uităm că PNL numără 37 de primari şi e greu să iei suma pe care ţi-o alocă Guvernul de la buget şi s-o împarţi la 37! Am mai auzit de această modalitate de a da bani de la Guvern, pe cap de locuitor. Vom vedea!

Altfel, îmi pare rău că m-a prins nepregătit! Nu avem maşină la Primărie pentru că cea pe care o avem acum din 2004 va fi dată pentru a sprijini acţiunea de administrare a gunoiului menajer şi a celui de grajd, în teren. Să sperăm că vom găsi o instituţie dispusă să ne ofere prin transfer o maşină pentru desfăşuarea în condiţii mai bune a activităţii de la Primărie.

Mulţumesc.