CNE: Drepturile elevilor nu pot fi tranzacţionate: problema elevilor navetişti rămâne nerezolvată

CNE: Drepturile elevilor nu pot fi tranzacţionate: problema elevilor navetişti rămâne nerezolvată

În data de 14 mai, o dată cu finalizarea şedinţei Executivului, vicepremierul Raluca Turcan anunţa elevii din România că vor beneficia de transport gratuit pe toate mijloacele de transport, proiectul fiind aprobat printr-o Ordonanţă de urgenţă a Guvernului.

În primul rând, subliniem faptul că structura de reprezentare a elevilor din România, Consiliul Naţional al Elevilor, a fost în contact permanent cu membri ai Executivului pentru a sublinia problema transportului elevilor şi, deşi facem parte din multiple foruri decizionale pe lângă Ministerul Educaţiei şi Cercetării, nu am fost consultaţi cu privire la conţinutul acestui act normativ. Acest act normativ care reglementează transportul pentru cei aproape 3 milioane de elevi din România nu a fost prezent nici în procesul de transparenţă instituţională, încălcând prevederile Legii nr. 52/2003.

Condamnăm, cu fermitate, modul în care s-a luat această decizie: netransparent, fără o consultare prealabilă cu beneficiarii direcţi ai educaţiei. În schimb, promisiunile şi discursul populist continuă să demonstreze superficialitatea cu care Guvernul tratează problema transportului elevilor, care determină creşterea abandonului şcolar şi privează sute de mii de elevi de acces la educaţie, aşa cum prevede însăşi Constituţia României, la articolul 32. Deşi doamna vicepremier afirma faptul că doar 125.000 de mii de elevi fac naveta pentru a ajunge la şcoală, este de menţionat că această cifră este reprezentată de numărul de elevi care fac naveta şi primesc decont, fiind datele colectate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Banca Mondială contrazice aceste cifre, punctând, într-un studiu recent, faptul că există 429 de mii de elevi care fac naveta în România.

În conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului aprobată în şedinţa din 14 mai, valabilitatea licenţelor de transport a fost prelungită, ignorându-se eforturile reprezentanţilor elevilor din România de a reintroduce transportul elevilor în sfera serviciilor publice o dată cu respingerea, pe cale parlamentară, a OUG nr. 51/2019.

Având în vedere avizul Consiliului Legislativ pentru propunerea legislativă privind prelungirea valabilităţii programelor de transport judeţean nr. 145/12.05.2020, în care se stipulează faptul că programele de transport judeţean şi-au încetat valabilitatea o dată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 34/2020, pe cale de consecinţă nu se mai poate vorbi despre prelungirea lor, aşa cum este prevăzut în OUG. Atâta timp cât serviciile de transport rămân în sfera serviciilor comerciale, în lipsa unui contract de serviciu public elaborat conform Regulamentului (CE) nr. 1370/2007, elevii care fac naveta folosind mijloacele de transport judeţean şi interjudeţean nu vor beneficia de niciun fel de facilitate; deşi acest aspect a fost adus la cunoştinţa Executivului, constatăm că, în continuare, se doreşte protejarea intereselor transportatorilor (de a funcţiona în regim comercial şi de a face profit) şi nu a elevilor navetişti.

Mai mult decât atât, în urma aplicării acestei Ordonanţe de urgenţă a Guvernului, elevii nu vor mai beneficia nici măcar de reducerea de 50% prevăzută în Legea educaţiei naţionale pentru transportul interjudeţean. Pentru a călători într-o localitate din afara judeţului (cazul a mii de elevi navetişti care sunt domiciliaţi într-un judeţ, dar studiază în altul), folosind mijloacele de transport rutier (autobuz, microbuz), elevii nu vor beneficia nici măcar de reducerea de 50% şi vor fi nevoiţi să plătească preţul întreg al biletului, respectiv abonamentului, aceste preţuri rămănând ridicate, transportul judeţean şi interjudeţean funcţionând în regim comercial. Cu alte cuvinte, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului înrăutăţeşte situaţia sutelor de mii de elevi navetişti.

Conform articolului 84, alineatul 3^1, litera a): 50% din valoarea acestora se suportă de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, din sumele alocate prin inspectoratele şcolare pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, la care sunt înscrişi elevii. Acest articol exceptează dreptul de a primi decontul navetei pentru elevii din învăţământul particular, drept care suntem îndreptăţiţi să credem că aceştia nu vor beneficia de facilităţi de transport.

Indicând sursele de finanţare care vor fi utilizate pentru acoperirea acestor facilităţi de transport pentru elevi, este indicat articolul 105 din Legea educaţiei naţionale, referitor la finanţarea complementară a unităţilor de învăţământ preuniversitar, fiind vorba de decont. Consiliul Naţional al Elevilor atrage atenţia cu privire la modul în care vor fi implementate aceste măsuri, întrucât din prezenta Ordonanţă de urgenţă a Guvernului nu reiese cum vor circula elevii gratuit, întrucât se punctează în continuare decontarea cheltuielilor, nu o astfel de facilitate.

O altă problemă prezentată de această Ordonanţă de urgenţă a Guvernului vizează articolul 84, alineatul (3): Elevii care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu, la cererea acestora, beneficiază gratuit de transportul rutier, naval, precum si feroviar între localitatea de domiciliu şi localitatea unde sunt şcolarizaţi, pe durata cursurilor." Menţinerea terminologiei care nu pot fi şcolarizaţi, în ciuda propunerii Consiliului Naţional al Elevilor de a fi folosită care nu sunt şcolarizaţi, indică o problemă discriminatorie în ceea ce priveşte numărul elevilor care deşi au o unitate de învăţământ preuniversitar în localitatea de domiciliu, aleg să studieze în altă localitate de domiciliu sau au fost repartizaţi la o altă unitate de învăţământ ca urmare a admiterii în învăţământul liceal.

Ţinând cont de argumentele prezentate anterior, problema privind transportul elevilor rămâne nerezolvată:

- Transportul rutier de persoane continuă să funcţioneze în regim comercial, fiind prelungită valabilitatea licenţelor, măsură care încalcă avizul Consiliului Legislativ, aşadar problema elevilor navetişti rămâne nerezolvată, întrucât consiliile judeţene nu vor încheia contracte de serviciu public în care să prevadă aceste facilităţi pentru elevi;

- Elevii care călătoresc între două localităţi din două judeţe diferite folosind mijloace de transport rutier de persoane nu vor mai beneficia de reducerea de 50%;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului discriminează elevii care sunt şcolarizaţi în altă localitate de domiciliu, dacă aceştia au în localitatea de domiciliu o unitate de învăţământ preuniversitar;

- Textul Ordonanţei de urgenţă indică doar resurse de finanţare aferente finanţării unităţilor de învăţământ preuniversitar (decont, nu gratuitate);

- Cele două hotărâri ale Guvernului, 309/1996 şi 863/2016 nu au fost abrogate nici acum de către Executiv, deşi Consiliul Naţional al Elevilor a transmis o adresă în acest sens în 25 martie, adresă care a rămas fără răspuns. Astfel, elevii navetişti nu vor beneficia de facilităţi în cadrul transportului rutier de persoane.

Elevii nu acceptă tranzacţionarea drepturilor lor - conform textului Ordonanţei de urgenţă nr. 70/2020, elevii le este luat un drept general, dreptul de a avea reducere la transportul rutier interjudeţean. De exemplu, de acum încolo, elevii nu vor putea să se deplaseze de la Timişoara la Arad folosind autobuzul sau microbuzul având reducere. Vor fi nevoiţi să achite preţul integral. Mai mult decât atât, OUG are o formă imprecisă inclusiv la nivelul resurselor financiare prevăzute. Toate aceste probleme s-ar fi putut rezolva dacă Guvernul asculta elevii, în schimb, au preferat să ignore solicitările noastre şi să aprobe o ordonanţă de urgenţă fără respectarea transparenţei decizionale. La momentul actual, licenţele de transport au fost prelungite, adică transportul rutier de persoane continuă să opereze în regim comercial. Am intrat în aceeaşi logică în care eram şi acum două luni, când ne luptam în Parlament pentru ca transportul să redevină serviciu public tocmai pentru ca elevii să beneficieze de aceste facilităţi. Chiar doamna vicepremier solicita, în iulie 2019, sesiune parlamentară extraordinară pentru respingerea OUG nr. 51/2019, pentru ca acum să ne anunţe că licenţele operatorilor de transport vor fi prelungite până în 2021. Amalgamul de termeni tehnici şi incoerenţa legislativă nu sunt, însă, un obstacol pentru reprezentanţii elevilor, pentru că dincolo de textul OUG, nu există o rezolvare nici măcar acum pentru problema a sutelor de mii de elevi care fac naveta pentru a ajunge la şcoală, a declarat Antonia-Laura Pup, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.

Publish modules to the "offcanvas" position.

Comodo SSL
ARENAMEDIA.RO utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care arenamedia.ro prelucreaza datele cu caracter personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de confidențialitate.