Începand cu data de 15 august 2017 este in vigoare Ordinul MADR nr 248/20.07.2017, respectiv Ordinul ANSVSA nr 79/29.06.2017 pentru implementarea procesului de identificare si inregistrare a ecvideelor, care abroga Ordinul MADR nr 651/11.07.2013, respectiv Ordinul ANSVSA nr 60/18.06.2013.
Fata de cele mentionate, Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor Calarasi precizeaza:
Ecvideele circulă pe teritoriul României numai dacă sunt identificate prin microcipare şi înregistrate potrivit prevederilor stabilite de Regulamentul (UE) nr. 262/2015 si Ordin ANSVSA nr 79/29.06.2017.
Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, toate ecvideele din România sunt identificate utilizându-se un transponder care îndeplineşte condiţiile stabilite prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 114/2013 pentru aprobarea cerinţelor tehnice care trebuie îndeplinite de mijloacele oficiale de identificare a ecvideelor existente pe teritoriul României, cu modificările şi completările ulterioare.
Identificarea şi înregistrarea ecvideelor, cu excepţia cabalinelor de rasă, se efectuează de către medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi, organizaţi potrivit legii.
În paşapoartele ecvideelor care au implantate mai multe transpondere se completează toate codurile emise la citirea acestora.
Ecvideele trebuie să fie identificate, înregistrate şi să deţină paşaport în termen de maximum 12 luni de la data naşterii şi, în orice caz, înainte de a părăsi definitiv exploataţia în care s-au născut.
Dacă ecvideul identificat a depăşit vârsta de identificare, în cazul cabalinelor de rasă/ecvideelor înregistrate se emite un paşaport duplicat, iar în cazul ecvideelor cu origine necunoscută se emite un paşaport înlocuitor, caz in care organismul emitent va clasifica ecvideul in documentul de identificare înlocuitor / duplicat ca nefiind destinat sacrificării pentru consumul uman.
Obligaţiile proprietarului/deţinătorului sunt următoarele:
a) anunţă medicul veterinar de liberă practică împuternicit cu privire la naşterea fiecărui ecvideu, în vederea identificării, înregistrării şi eliberării paşaportului, înainte de împlinirea vârstei de 12 luni sau înainte de ieşirea acestuia din exploataţia de origine, în funcţie de data care survine mai devreme;
b) anunţă medicul veterinar de liberă practică împuternicit cu privire la intenţia de vânzare/cumpărare sau donaţia ecvideelor în vederea eliberării documentelor sanitar-veterinare necesare;
c) permite medicului veterinar de liberă practică împuternicit/medicului veterinar oficial accesul în exploataţie, în vederea efectuării acţiunilor de identificare şi înregistrare, precum şi a acţiunilor sanitar-veterinare pentru toate ecvideele;
d) permite medicului veterinar oficial accesul în exploataţie, în vederea desfăşurării controalelor şi inspecţiilor sanitar-veterinare pentru toate ecvideele;
e) achiziţionează transpondere aprobate în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 114/2013, cu modificările şi completările ulterioare, de la furnizorii primari sau de la medicul veterinar de liberă practică împuternicit, în calitate de furnizor secundar; lista furnizorilor primari şi secundari este publicată la adresa de internet: www.anarz.eu;
f) completează cererea adresată ANZ/OJZ pentru eliberarea paşaportului pentru ecvidee;
g) în vederea obţinerii paşaportului pentru ecvideu, depune la sediul ANZ/OJZ cererea ; de asemenea, proprietarul/deţinătorul de ecvidee poate depune la sediul ANZ/OJZ şi fişa de identificare şi înregistrare completată de medicul veterinar de liberă practică organizat în condiţiile legii;
h) oferă medicului veterinar de liberă practică împuternicit toate datele necesare în vederea completării fişei de identificare şi înregistrare a ecvideelor;
i) pentru identificarea şi înregistrarea cabalinelor de rasă/ecvideelor înregistrate prezintă la ANZ/OJZ documentele care atestă rasa şi originea eliberate/vizate şi înregistrate la ANZ; în cazul în care proprietarul/deţinătorul de cabaline nu prezintă niciun document oficial care atestă rasa şi originea, cabalinele respective sunt înregistrate în categoria "ecvideu de rasă necunoscută";
j) notifică medicului veterinar de liberă practică împuternicit toate informaţiile referitoare la mişcările şi evenimentele intervenite cu privire la ecvideele din exploataţia proprie;
k) deţine asupra sa paşaportul ecvideului în cazul în care acesta efectuează o mişcare în afara exploataţiei; nu este necesar ca documentul de identificare să însoţească ecvideele înregistrate şi ecvideele destinate reproducţiei şi producţiei, atunci când acestea:
1. se află pe păşuni, iar paşaportul poate fi prezentat fără întârziere de către proprietar/deţinător;
2. sunt călărite, conduse, duse sau preluate temporar, fie în vecinătatea exploataţiei, pe teritoriul României, astfel încât paşaportul să poată fi prezentat fără întârziere; fie în perioada de transhumanţă a ecvideelor înspre şi dinspre zonele de păşune de vară înregistrate, cu condiţia ca paşapoartele să poată fi prezentate la exploataţia de plecare;
3. nu sunt înţărcate şi însoţesc iapa-mamă sau iapa-surogat;
4. participă la un antrenament sau la un test pentru o competiţie ecvestră sau la un eveniment pentru care este necesar să părăsească temporar locul antrenamentului, al competiţiei sau al evenimentului;
5. sunt deplasate sau transportate într-o situaţie de urgenţă legată de ecvideele însele sau de exploataţia în care sunt ţinute.
l) în cazul vânzării-cumpărării/donaţiei/moştenirii ecvideului, noul deţinător are obligaţia de a preda paşaportul la ANZ/OJZ în termen de maximum 7 zile lucrătoare, în vederea operării în paşaportul ecvideului a datelor noului deţinător;
m) în cazul schimbării adresei de domiciliu/sediului, proprietarul/deţinătorul ecvideului are obligaţia de a prezenta la ANZ/OJZ paşaportul acestuia, precum şi o copie a actului din care să reiasă noua adresă a proprietarului/deţinătorului, în vederea operării datelor în paşaportul ecvideului şi în baza naţională de date, iar în cazul schimbării exploataţiei ecvideului, proprietarul/deţinătorul are obligaţia de a depune la ANZ/OJZ o copie a actului din care reiese noua exploataţie, în vederea operării datelor în baza naţională de date;
n) în cazul morţii/dispariţiei unui ecvideu, trebuie să predea paşaportul acestuia la ANZ/OJZ, în termen de 7 zile lucrătoare de la moartea/dispariţia animalului; în cazul găsirii ecvideului dispărut, deţinătorul trebuie să se prezinte la ANZ/OJZ în termen de 7 zile lucrătoare pentru ridicarea paşaportului acestuia;
o) în cazul pierderii, furtului, deteriorării paşaportului ecvideului sau în cazul altui motiv din cauza căruia deţinătorul nu mai posedă paşaportul acestuia, solicită eliberarea pentru animalul în cauză a unui paşaport duplicat/înlocuitor la ANZ/OJZ .
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin se sancţionează potrivit prevederilor legale în vigoare.
Paşapoartele emise în condiţiile legii, anterior intrării în vigoare a prezentului ordin, rămân valabile.
Fişele de identificare şi înregistrare a ecvideelor existente în stoc la data intrării în vigoare a prezentului ordin pot fi utilizate cel mult 60 de zile de la această dată.
Proprietarii de cabaline sunt rugati sa coopereze cu medicul veterinar de libera practica imputernicit de la CSV din localitate pentru ca toate animalele sa fie identificate si inregistrate in Registrul naţional al exploataţiilor prin alocarea de cod de exploataţie.
DIRECTOR EXECUTIV,
Dr. Viorel BUCUR