R. Paţurcă: Adoptarea legii parteneriatului public-privat a reușit să deblocheze situația investițiilor în infrastructură!

R. Paţurcă: Adoptarea legii parteneriatului public-privat a reușit să deblocheze situația investițiilor în infrastructură!

Noile prevederi ale Legii Achizițiilor Publice prevăd includerea unei sume de succes pentru devansarea termenului de 4 ani pentru realizarea lucrărilor, dar și o penalizare de 100 de milioane euro pe an în cazul depășirii termenului. “Este pentru prima oară când constructorul va fi cointeresat să termine cât mai repede lucrările la o autostradă sau orice investiție în parteneriat public-privat! Același constructor va fi direct interesat și să asigure o calitate cât mai bună a autostrăzii, pentru că el o va exploata (deci va suporta și întreținerea ei) pe o perioadă de 20 de ani.” susţine senatoarea PSD Călăraşi, Roxana Paţurcă, membră a Comisiei de buget, finanţe din Camera Superioară a Parlamentului.

 

Pe 25 decembrie 2016 a intrat în vigoare Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat însă prevederile sale nu au putut fi puse în practică deoarece normele de aplicare nu au fost aprobate de Guvern. La sfârşitul anului trecut, prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 104/2017 a fost modificată substanţial Legea nr. 233/2016.

Cu toate acestea, în şedinţa din data de 10 mai 2018, Guvernul a decis să adopte un nou act normativ, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 39/2018 privind parteneriatul public-privat („OUG 39”), care a abrogat Legea nr. 233/2016 şi care constituie în prezent noul cadrul legal de reglementare a PPP-urilor. Conform declaraţiilor reprezentaţilor Guvernului, OUG 39 are ca scop deblocarea legislaţiei din domeniul PPP-urilor, au fost excluse normele de aplicare, noul act normativ fiind considerat clar şi cu aplicabilitate directă. Pentru o bună înţelegere a actului normativ, se va elibera totuși un ghid de bune practici, care nu va avea caracter obligatoriu, însă poate fi folosit ca un îndrumar.

Potrivit OUG 39, PPP-ul poate avea ca obiect atât realizarea, reabilitarea şi/sau extinderea unui bun care va aparţine patrimoniului partenerului public, dar şi operarea unui serviciu public. Faţă de legea anterioară, s-a introdus în obiectul PPP, pe lângă construcţia de bunuri, şi operarea de servicii.

 

La scurt timp după adoptarea OUG 39, Guvernul a adoptat Hotărârea nr. 357/2018 prin care a fost aprobată lista proiectelor strategice de investiţii care urmează a fi pregătite şi atribuite în parteneriat public-privat de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză:

Autostrada Ploieşti-Braşov - 109,3 km;

Autostrada Bucureşti - Craiova - Calafat - Drobeta-Turnu Severin – Lugoj (Autostrada Sudului) – 550 km;

Autostrada Târgu-Neamţ - Iaşi – Ungheni – 100 km;

Operarea de servicii în parteneriat public-privat, în domeniul sănătăţii, în cadrul unui pachet compus din spitale CFR;

Complexul Medical "Carol Davila - Universitary Medical City ce va fi construit în zona Mogoșoaia.

Parteneriatul public-privat este aplicat de ani buni în Polonia, prima țară din fostul bloc comunist care a atins recent performanța de a avea o economie clasificată ca fiind ”dezvoltată”, la fel ca țările occidentale.