Proiectul Codului Administrativ al României a fost adoptat luni de plenul Camerei Deputaţilor cu 175 de voturi „pentru”, 33 „împotrivă” şi 15 „abţineri”. Proiectul a fost deja adoptat de Senat.
Dezbaterile generale asupra acestui proiect s-au desfăşurat săptămâna trecută iar luni au avut loc dezbateri pe articole şi votul final.
Camera Deputaţilor este for decizional pentru această iniţiativă care a fost adoptată deja de Senat. „Codul administrativ cuprinde 21 de acte normative Ele vizează atât Administraţia publică centrală cât şi cea locală. Este document amplu care vine în sprijinul aleşilor locali. Acest Cod se bucură de susţinerea unanimă a Asociaţiei Comunelor din România, a Asociaţiei Oraşelor, Asociaţiei Municipiilor şi Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România. În opinia mea, acest proiect are toate şansele să schimbe în bine modul de a face adminstraţie publică în România, devenind maii eficientă dar şi mai apropiată de cetăţeni” a declarat deputatul PSD Călăraşi, Sorin Vrăjitoru care a mai adăugat că deputaţii PNL au votat „împotrivă”.
În judeţul Călăraşi, PNL conduce prin intermediul reprezentanţilor săi 37 de UAT-uri şi are zeci de aleşi locali şi judeţeni. Mulţi dintre ei au declarat că la viitoarele alegeri europarlamentare şi chiar prezidenţiale, de anul viitor, nu vor mai sprijini partidul în campaniile electorale, nemulţumiţi fiind de colegii lor parlamentari care au votat împotriva adoptării Codului.
Iată mai jos, o parte din principalele reglementări care se regăsesc în Codul Administrativ.
Administrația publică centrală
- Conflictul de interese – s-a uniformizat cu administrația publică locală (a crescut de la gradul I la gradul II)
- Secretarul General al Guvernului este membru al Guvernului, urmând să fie votat de către Parlament o dată cu Guvernul (aceasta nu exclude ca acesta să fie chiar înalt funcționar public)
- Prefectul – are funcție de demnitar, s-a reînființat funcția de Secretar General al Prefectului, care este înalt funcționar public)
- Deconcentratele - directorii generali vor deveni manageri (funcție asimilată demnitarilor), a căror principală atribuție va fi implementarea Programului de Guvernare
Administrația publica locala - Autonomie
- Conflictul de interese – scade de la gradul IV la gradul II
- Validarea mandatelor consilierilor locali și a consilierilor județeni se va face de către instanță
- Răspunderea pentru actele administrative este clarificată, aleșii vor răspunde doar pentru oportunitate
- Administratorul public – are mandat maxim pe perioada mandatului primarului/președintelui CJ și va fi numit /revocat prin decizie a primarului/președintelui CJ
- Arhitectul-șef – nu mai este funcție de conducere, putând fi chiar și serviciu externalizat
- Serviciul înmatriculări și permise este descentralizat, trece la Consiliul județean, cu suportul de specialitate al MAI
- Secretarul UAT va fi în aparatul de specialitate al primarului / președintelui CJ
- Hotărârile privind vânzarea / cumpărarea au rămas cu 2/3. Administrarea proprietății publice se va face cu 50 +1
- Indemnizațiile primarilor / viceprimarilor, președinților CJ/vicepreședinților CJ – a fost o solicitare expresă a ACOR/AOR/AMR – nu beneficiază de acestea cei condamnați pentru fapte de corupție și nu se vor cumula cu salariul
- Cotele de redevențe se vor împărți astfel - 40% UAT, 40 % CJ, 20 % la Buget
- Incompatibilități – Primarii pot fi și persoane fizice autorizate sau asociații familiale (referitor în primul rând la primarii de comune)
- Pragul de 20 % pentru minorități NU a fost modificat
Dreptul de proprietate publică și privată a UAT-ului
- Procedura de atestare este simplificată –se va face prin hotărâre a Consiliului local și aviz al MDRAP(este astfel eliminată vechea procedură, prin HG)
- Procedura cadru privind licitația publică pentru închirierea bunurilor
- Reglementări privind proprietatea publică sau privată și pentru vânzare
- Darea în administrare este detaliată – conținut, drepturi și obligații
- Reglementari clare privind concesiunea / închirierea / darea in folosință gratuită
Funcția publică
- Avizarea organigramei de către ANFP doar în cazul în care se modifică numărul de angajați și funcțiile de conducere
- Majorarea vechimii pentru funcțiile de conducere
- Obligația doar de a informa ANFP pentru examene și solicitare de reprezentanți la cerere
- Evaluarea și testarea funcționarilor publici este clarificată
- Examenul național cu 2 etape doar pentru administrația publică centrală