PSD / Podul Călăraşi – Silistra, o simplă ciorbă reîncălzită!

R. Paturca foto 4Pe 7 noiembrie, senatorul PSD Călăraşi, Roxana Paţurcă a susţinut de la tribuna Senatului o declaraţie politică intitulată “Un proiect urgent: Podul Călăraşi – Silistra”. Campioana declaraţiilor politice a reluat tema privind necesitatea construirii unui astfel de pod în beneficiul „călărăşenilor mei”, subliniind că „proiectul este mult mai important decât simplele interese ale graniţelor unui judeţ din nordul Dunării, fiind un proiect de interes naţional şi chiar internaţional fără nici un fel de exagerare”. Ba mai mult s-a străduit să dea şi consistenţă „compunerii” sale oferind nu mai puţin de 4 argumente care să justifice o astfel de construcţie. Putea să dea şi 10...

 

Dar ca s-o citesc pe doamna senator, fără nici un fel de exagerare, domnia sa se află într-o mare eroare. Sunt lăudabile eforturile sale de a pune pe picioare un proiect atât de grandios, la care au mai „visat” şi liberalii, prin Răducu Filipescu (2010), Nicolae Dragu (2012) şi Dan Drăgulin (2014), ba chiar şi fostul său coleg de partid, Virgil Diaconu. Acesta şi l-a asumat chiar ca temă de campanie internă prin primăvara anului 2012 când fusese desemnat să reprezinte PSD în bătălia cu rivalul său de la PNL, în cadrul USL, pentru o candidatură la funcţia de primar al municipiului reşedinţă de judeţ. Din păcate, intenţiile nu-s de ajuns!

Tema nu e nouă, pare foarte generoasă însă ea nu se rezumă doar la o simplă declaraţie politică, rostită fie şi de la tribuna Senatului. Ce pare să nu ştie doamna senator Paţurcă este că această „chestiunea” a fost chiar tranşată, dacă pot spune aşa, în 2015 când Guvernul era condus de Victor Ponta iar şefia Ministerului Dezvoltării era asigurată de un social – democrat. Dacă nu mă înşel, Sevil Shhaideh. Ultimul politician care a crezut că va capitaliza voturi importante din partea călărăşenilor, reluând această temă, a fost Aurel Niculae, în primăvara anului 2016, la vremea acea deputat UNPR. Domnia sa a adresat o interpelare ministrului Transporturilor, Dan Costea, solicitându-i să-i pună la dispoziţie documentele ce au stat la baza semnării protocolului dintre Guvernul României şi cel al Bulgariei pentru construcţia podului Călăraşi – Silistra. De asemenea a mai vrut să ştie dacă proiectul va fi sau nu inclus în programul de dezvoltare strategică a României. Răspunsul primit este edificator şi sper să ajungă şi la urechile doamnei senator. „În şedinţa Guvernului Rpmâniei din 15.04.2015 a fost aprobat Memorandumul cu tema: Aprobarea negocierii şi semnării Declaraţiei comune între Ministerul Dezvoltării Regionale şi Lucrărilor Publice şi Ministerul Transporturilor şi Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor din Republica Bulgaria privind depunerea în comun a unui proiect în vederea finanţării prin Programul INTERREG V – A România – Bulgaria 2014 – 2020 în scopul elaborării studiului de fezabilitate pentru Podul Turnu Măgurele – Nicopole şi aplicarea ulterioară pentru construcţia acestui pod în cadrul facilităţii „Conectarea Europeană” şi / sau prin utilizarea altor surse de finanţare agreate de comun acord de către ambele părţi unde Ministerul Transporturilor a avut capacitatea de avizator” Deci s-ar putea face un pod dar nu e vorba despre cel dintre Călăraşi şi Silistra. Şi asta întrucât guvernanţii de atunci, colegi actuali ai doamnei senator au oconsiderat că podul Călăraşi – Silistra nu e o urgenţă iar o construcţie similară s-ar putea face „în patria” lui Dragnea. Acum, e imposibil de crezut că doamna senator, chiar de la înălţimea funcţiei sale de vicelider al grupului PSD din Senat, are suficientă forţă încât să convingă actualul Cabinet PSD – ALDE că şi podul de la Călăraşi merită un astfel de sacrificiu financiar. Din acest motiv, cred că doamna senator Paţurcă a preferat mai degrabă să deguste o ciorbă mereu reîncălzită decât să surprindă prin intermediul unei Declaraţii politice o problemă, nu doar „urgentă” ci şi perfect rezolvabilă.

Acum între noi fie vorba, spre deosebire de "predecesorii" săi, menţionaţi mai sus, Roxana Paţurcă ar putea să facă podul. Pentru că este mai tânără!

 

Iată mai jos textul integral al acestei Declaraţii politice

 

Un proiect urgent: Podul Călărași – Silistra!

Doamnelor şi domnilor,

Subiectul pe care îl abordez astăzi este, cu siguranță, unul de interes național, nu doar local, chiar dacă, în calitatea mea de senator de Călărași aș putea îndrepta interesele proiectului, în primul rând către această zonă. Practic, însă, acest proiect este mult mai important decât simplele interese ale granițelor unui județ din nordul Dunării, fiind un proiect de interes național și chiar internațional, fără niciun fel de exagerare!

Despre ce ar fi vorba? Păi, în ultima vreme, în cadrul acțiunilor de dezvoltare a căilor de comunicație din Europa, cele două țări (România și Bulgaria) mult văduvite, de-a lungul timpului, tocmai de aceste spații de transport au cautat și caută soluții, interesul fiind comun. Dintre variantele prezentate până acum (două existente, iar cel de la Ruse necesitând modernizare în primul rând) toate studiile de fezabilitate au generat interesul către posibilitatea de trecere, peste Dunăre, în zona Călărași – Silistra. De ce este atât de important acest pod? Din mai multe motive.

Să le luăm pe rând:

1. Singura cale de comunicare dintre zona asiatică și marginea estică europeană către sudul continentului!

Este cunoscută dezvoltarea traficului din zona țărilor aflate la începutul anilor ’90, în sfera de influență a fostei Uniunii Sovietice, astăzi țări independente și dornice, la rândul lor, de dezvoltare. În primul rând – Ucraina, dar nu numai! Pentru a ajunge în zona de sud a continentului, în primul rând în Turcia și Grecia, toate mijloacele de transport care vin din zona extremului estic al continentului trebuie să se abată pe la Giurgiu – Ruse să străbată mult aglomerata zonă a capitalei României, București ca să nu mai vorbim despre condițiile dificile de transport existent în această zonă. Prin realizarea podului de la Călărași – Silistra practic s-ar elimina toate aceste inconveniente, atât pentru transportatori, iar pe de altă parte ar fi eliminată o cantitate uriașă de mijloace de transport care nu ar mai aglomera trecerea de la Giurgiu – Ruse!

2. Cea mai rapidă cale de acces pentru turismul către Marea Neagră!

Este evident faptul că tot mai mulți turiști sunt interesați de accesul în sezonul estival la plajele Mării Negre din România și Bulgaria pentru accesul la aceste zone, în primul rând atât al locuitorilor din zona balcanică fără ieșire la mare, dar, mai ales, al celor din nord- estul Europei. Calea de trecere de la Silistra ar scurta și ca distanțe, dar mai ales – ca timp accesul la litoralul romanesc și bulgăresc! De altfel, în formule de prezentare ale acestui pod, în studiile de fezabilitate s-a vorbit despre cel mai scurt și accesibil drum către Albena!

3. Posibilitățile nebănuite de dezvoltare atât pentru România cat și pentru Bulgaria!

Nu este o noutate că această temă a fost și în interesul noilor factori de răspundere ai zonelor administrate din Bulgaria – România, zone riverane Dunării având un potențial excepțional care, din păcate, nu a fost și nu este exploatat suficient! S-au făcut și seriale de televiziune în care s-a atras atenția asupra lipsei de interes și a faptului că nu sunt folosite la modul real – cu adevărat excepțional, toate aceste avantaje ale Dunării! Atât în zonele de sud ale României, dar și nordul Bulgariei, un asemenea pod ar aduce un potențial de dezvoltare foarte mare, atât prin potențialele investiții, dar mai ales, prin numărul uriaș de treceri care s-ar realiza, prin interesul accesării în această zonă care ar deveni una dintre cele mai interesante din sud-estul Europei!

4. Podurile peste Dunăre – o prioritate pentru România!

În ultima vreme s-a vorbit foarte mult despre podul de la Brăila, o investiție excepțională și extrem de necesară, într-o zonă în care Dunărea are ambele maluri în interiorul României. Cu atât mai mult podul de la Călărași – Silistra poate atrage factori de interes excepțional pentru că de data aceasta interesul de dezvoltare este pentru două țări aparținând Uniunii Europene chiar ale celor două țări care, de ani mulți se zbat pentru îndeplinirea condițiilor de integrare europeană!…

Sunt doar câteva dintre motivele care fac necesară o astfel de investiție despre care s-a tot vorbit, din păcate, fără a se trece la fapte concrete, de-a lungul ultimilor ani. Mai mult de atât, o pot spune fără tendința de a greși că subiectul acesta a fost abordat îndeosebi în perioada campaniilor electorale! Și odată cu trecerea alegerilor respective el a fost abandonat! Rămânând un simplu subiect de campanie bun de abordat la … alegerile viitoare! Ori, noi acum ne găsim în situația în care nu suntem sub presiunea alegerilor, din contră, este o perioadă în care lansarea acestui subiect extrem de important contează, mai ales că acum există interes pentru stabilirea de finanțări pentru podurile care fac trecerea între România și Bulgaria. Iar aici nu este vorba despre concurenta cu alte orașe riverane atâta timp cat zona Călărași – Silistra este cea mai apropiată de zona de nord-est a Europei, văduvită de posibilitățile de trecere în toată această perioadă de zeci de ani, când dezvoltarea transporturilor a fost una extrem de puternică. Dar cea a rețelelor rutiere a rămas, cu foarte mult in urma!

Cred că sunt motive importante pentru ca subiectul acesta să fie abordat într-o întâlnire la care invităm reprezentanții autorităților din ambele țări ( unii s-au mai întâlnit, dar – atenție –fără implicarea directă a Parlamentului României!) ceea ce eu doresc să fac alături de colegii mei din Județul Călărași, dar și de alți parlamentari din alte zone care ar putea beneficia, cu siguranță, de dezvoltarea unei asemenea căi de acces care, să nu uităm, este foarte apropiată și de un alt punct de referință al transportului rutier romanesc, Autostrada Soarelui ce face legătura între capitala României – București și importantul port al Mării Negre – Constanța!

Din toate aceste motive vă invit să ne îndreptăm către acest subiect, cu speranța că vom și reuși atâta timp cat buna credință și interesul pentru … interesele zonelor pe care le reprezentăm trebuie să fie unele viabile!

Așa sa ne ajute Dumnezeu!…“