Preşedintele Klaus Iohannis a anunţat săptămâna aceasta că a sesizat Curtea Constituţională cu privire la proiectul de înfiinţare a Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii. Iohannis reclamă faptul că Fondul trebuia instituit de către Guvern, nu de Parlament, că FSDI nu se va supune supravegherii sau monitorizării şi că unele companii strategice vor putea fi înstrăinate în totalitate.
“Contestarea la CCR a Legii FSDI arată intenția clară a președintelui Iohannis de a bloca cu orice preț realizarea programului de guvernare pe care PSD și l-a asumat în fața cetățenilor. Din calcule pur electorale – dezavantajarea PSD – Iohannis atacă legi și măsuri benefice pentru economia națională, care pot aduce prosperitate pentru cetățeni.” susţine liderul PSD Călăraşi, Ciprian Pandea care a “demontat” punct cu punct acuzaţiile preşedintelui ţării.
“Preşedintele Iohannis susţine că FSDI trebuia înființat prin HG, nu prin lege. Actul normativ de înființare a FSDI, criticat de Iohannis, prevede în mai multe locuri, derogarea de la anumite legi în vigoare. Astfel de derogări nu se pot face decât prin lege. Ar fi fost ilegal ca o hotărâre de guvern să prevadă derogări de la legi, care reprezintă acte normative de rang superior.
O altă critică se referă la faptul că activitatea FSDI nu poate fi supravegheată. Art. 6 alin. 4-7 prevede că FSDI în Monitorul Oficial și pe pagina web a Ministerului Finanțelor rapoarte semestriale și anuale. Iar conducere FSDI va fi responsabilă față de Guvern în cazul neîndeplinirii mandatului acordat. Ministerul Finanțelor va monitoriza în permanență.
De asemenea preşedintele susţine că există neclarităţi cu privire la criteriile de selecţie a conducerii. Condițiile sunt foarte clar exprimate chiar în textul criticat de Iohannis: Art. 6, alin. (2) Membrii Consiliului de Supraveghere sunt desemnaţi de Adunarea Generală a Acţionarilor, pe baza a cel puţin următoarelor criterii de selecţie: expertiză în domeniul financiar-bancar necesară îndeplinirii responsabilităţilor specifice FSDI, experienţă în administrarea de societăţi, integritate profesională, bună reputaţie, cunoştinţe, aptitudini şi experienţă adecvate complexităţii activităţii specifice FSDI, atât individual, cât şi la nivel colectiv, în conformitate cu procedura prevăzută în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările ulterioare.
Nu în ultimul rând Iohannis pretinde că statul pierde controlul asupra companiilor pe pierdere și companiile strategice pot fi înstrăinate în totalitate. Proiectul inițial propus de guvern prevedea că FSDI să nu poată înstrăina acțiunile societăților dacă prin aceasta pierdea calitatea de acționar majoritar. Eurostat a avut însă obiecții asupra acestei reglementări, considerând că astfel se reduce din puterea Consiliului de administrație. Practica va demonstra însă că FSDI nu va pierde calitatea de acționar majoritar la nicio societate. Dimpotrivă, FSDI va sprijini achizițiile de companii din domenii strategice.” a declarat Pandea.
Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii a fost înfiinţat oficial, va cuprinde 33 de companii de stat şi va avea un capital social total de 9 miliarde de lei.
Cele 33 de companii care vor forma FSDI sunt: Electrica, Delgaz Grid SA, E.ON Energie România, Chimcomplex, OMV Petrom, Telekom România, Antibiotice SA, Compania Naţională pentru Controlul Cazanelor, Instalaţiilor de Ridicat şi Recipientelor sub Presiune, Loteria Română, IAR SA, Oil Terminal, Cuprumin, Unifarm, SN Apelor Române, Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime, Romgaz, Hidroelectrica, CN Aeroporturi Bucureşti, Nuclearelectrica, Imprimeria Naţională, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime, Conpet, Complexul Energetic Oltenia, CFR, Societatea Naţională de Radiocomunicaţii, Poşta Română, Aeroportul Traian Vuia Timişoara, Uzina Termoelectrică Midia, Telecomunicaţii CFR, Societatea de Tratament Balnear Recuperare a Capacităţii de Muncă TBRCM SA, Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile SA şi Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Fluviale.