Pentru administraţia liberală de la Călăraşi, 2019 s-a dorit a fi anul marilor investiţii în infrastructura rutieră şi stradală.
După reparaţiile capitale efectuate asupra unor străzi din municipiu, componente ale Lotului 1 conform nomenclatorului de proiecte cuprinse în cadrul PNDL 2 şi bugetate cu suma totală de 4.895.801 lei, în mare parte bani guvernamentali, primarul Drăgulin a ţinut morţiş să-şi capitalizeze voturile pentru anul viitor, asociindu-şi numele şi mandatele sărăcăcioase în investiţii finalizate cu alte 2 proiecte extreme de costisitoare, estimate la peste 18 milioane de lei: Amenajarea peisagistică şi modernizarea B-dului Nicolae Titulescu, respectiv Reabilitare şi modernizare Strada Griviţa.
Banii nu sunt nici guvernamentali şi nici europeni, ci împrumutaţi de la bancă. Iar costurile sunt destul de apăsătoare şi vor fi suportate mulţi ani de acum încolo!
După ce în primăvară s-a început cu un elan muncitoresc pe care nu-l întâlneai nici la comuniştii de odinioară pe care Drăgulin i-a slujit îndeaproape în tinereţile sale, intensitatea lucrărilor a scăzut simţitor. Ba chiar pe B-dul Nicolae Titulescu, echipele de muncitori au dispărut ca prin minune de 7 dacă nu chiar 10 zile. Se lucrează, ce-i drept, pe strada Griviţa, însă mai e mult până la...capăt.
Pentru lucrările efectuate deja pe B-dul Nicolae Titulescu, chit că realitatea bate „poza” s-a alocat deja de la bugetul local în vreo 5 tranşe, din mai şi până în septembrie, suma de 2.853.053,42 lei, reprezentând 38,5% din valoarea totală a proiectului de 7.413.852,55 lei.
Din surse bine informate aflăm că până şi primarul Drăgulin ar fi nemulţumit de calitatea lucrărilor efectuate deja. Multe din detaliile tehnice cuprinse în proiect au fost omise. Porţiunea din bulevard cuprinsă între Prel. Bucureşti şi strada Cornişei pare mai degrabă o bătaie de joc. Nici nu vreau să-mi imaginez cum va arăta „zona” după câteva reprize de ploi torenţiale!
În partea opusă, cuprinsă între străzile Borcea şi Locomotivei, ai impresia că lucrările s-au oprit după prima masă de prânz a muncitorilor!
Pe strada Griviţa, situaţia financiară e mult mai gravă pentru constructor. SC Bertoni a încasat până în prezent, din mai şi până la finele lunii trecute suma totală de 1.360.647,66 lei, adică 12,9% din suma totală a lucrărilor ce urmează a fi efectuate, în cuantum de 10.592.049,2 lei. Aici s-a asfaltat aproape jumătate din lungimea totală însă trotuarele sunt inexistente provocând în continuare disconfort cetăţenilor care locuiesc pe stradă. Sunt voci care pretind că n-ar exista autorizaţie de construire pentru lucrările de reabilitare a acestora. Nici nu-i de mirare!
Însumând, rezultă 4.213.701,08 lei, sumă plătită integral de la buget, desigur din împrumuturi deja contractate!
Dar de ce s-a ajuns aici, deşi graba a fost imprimată iniţial chiar de primarul Drăgulin care spera, astfel, să-şi mai spele din imaginea proastă pe care o au călărăşenii faţă de prestaţiile sale din fruntea Executivului Primăriei? Din lipsă de fonduri! Primăria se confruntă şi aşa cu mari găuri financiare, vezi alocaţiilor scăzute pentru sistemul de asistenţă socială, datoriile mari acumulate faţă de operatorii de salubritate, sumele insuficiente char pentru plata salariilor şi aşa mărite pentru un număr exagerat de angajaţi în raport cu necesităţile municipiului. Tot din acest motiv au fost sistate şi investiile privind Piaţa Centrală şi Bazarul Big, deşi procedurile de licitaţie au demarat încă din primele luni ale anului. Dar vom reveni asupra acestui subiect şi el destul de fierbinte, în curând!
Din punct de vedere financiar, 2020 nu va fi diferit de cel prezent. Ba mai mult, Primăria a început să plătească nu doar dobânzi ci şi din ratele aferente primului credit contractat în 2016, în cuantum de 250 de miliarde de lei vechi. Povara salarială va fi destul de pregnantă şi anul viitor.
Foarte – foarte probabil, investiţiile demarate vor fi continuate tot cu bani împrumutaţi pentru că din resurse proprii (impozite şi taxe colectate de la persoanele fizice şi juridice locale) nu mai poţi construi nimic de la zero.
Cu alte cuvinte, tabloul va fi identic, poate chiar cu nuanţe de gri mai închise, deşi ni se vor livra poveşti împachetate în promisiuni deşarte. Bineînţeles, Drăgulin se va poziţiona din ce în ce mai bine în topul preferinţelor călărăşenilor, în detrimentul unor contracandidaţi, plasaţi deja la subsol.
Anotimpul ploios bate şi el la uşă. Dacă se grăbeşte şi zăpada, vom avea, prea curând poate, imaginea completă a incompetenţei şi nepăsării unei administraţii care se încăpăţânează să creadă că-şi face datoria faţă de cetăţean.
Momentam vă invit să dormiţi bine iar mâine să munciţi mult ca să-i plătim salariul de 23.400 lei, lui dar şi celorlalţi “gălbejiţi” care în numele leneşului de la Cotroceni umblă ca bezmetici pe străzi să facă România normală. Asta după ce ne-au păcălit cu România lucrului bine făcut!
„Reabilitare şi modernizare strada Griviţa”: 2534 m lungime
Contract de proiectare şi execuţie de lucrări nr. 4.212 / 28.01.2019
Constructori
SC Bertoni Construct SA – lider de asociere cu o cotă de participare în asociere de 85%
SC Komora SRL – cotă de participare în asociere – 3%
SC Flash Lighting Services SA – cotă de participare în asociere – 12%
Valoare contract: 8.900.881,65 lei la care se adaugă TVA: 1.691.167,51lei
Termen de execuţie lucrări: 17 luni din momentul transmiterii ordinului de începere.
Termen garaţie lucrări: 36 luni.
,,Amenajare peisagistică şi modernizare B-dul N.Titulescu între str. Cornişei şi str.Locomotivei, Municipiul Călăraşi, judeţul Călăraşi”
Contract de proiectare şi execuţie de lucrări nr. 5.089 / 12.11.2018
Suprafaţă asfaltată: 13520 mp
Suprafaţă Trotuare: 8291 mp
Suprafaţă Zone Verzi: 5635 mp
Constructori
SC Saga Business Construct SRL – lider de asociere
SC Komora SRL – asociat
SC Proinstal SRL – subcontractant
Valoare contract: 6.230.128,19 lei la care se adaugă TVA: 1.183.724,36 lei
Termen de execuţie lucrări: 12 luni din momentul transmiterii ordinului de începere.
Termen garanţie lucrări: 36 luni.