PNL / Filipescu, preocupat de domeniul finanţării sportului de performanţă!

felipe 26În campania electorală pentru parlamentarele din 11 decembrie 2016, Răducu Filipescu menţiona că prioritatea sa după ce va obţine mandatul de senator va fi „modificarea legislaţiei pentru administraţia publică locală care e un hăţiş. În special Legea 328 care este o nenorocire, vreau ca primarii să rămână primari, să aibă 3 Legi clare după care să se ghideze. Toată legislaţia juridică să se plieze pe cele 3 legi.”

Cu chiu cu vai, fostul preşedinte al Consiliului Judeţean a devenit senator însă prima sa preocupare de la depunerea jurământului şi până acum vizează modificarea legislaţiei în... domeniul sportului. „O să am nişte iniţiative legislative despre care v-am spus. O să-i rog pe Iulian Dumitrescu şi Roxana Paţurcă (n.r. ambii senatori, membri ai Comisiei de Buget, finanţe) să le semneze şi să le duc la secretarul general al Senatului ca să le dau drumul. E vorba de sportul călărăşean. Aici sunt două probleme: modificarea Legii Sportului în condiţiile în care ONG-ul să devină de interes public şi să nu mai fie considerat de interes privat ca să poată să fie finanţat de Consiliul Judeţean, Consiliul Local şi o unitate de stat şi a 2-a problemă, posibilitatea ca şi Consiliul Judeţean, Consiliul Local să poată să facă contracte de finanţare pe 2 ani de zile sau pe un an competiţional. După cum ştiţi la fotbal, la handbal, un campionat se desfăşoară pe parcursul a doi ani calendaristici. Turul începe toamna iar returul primăvara anului următor.” spus domnul Filipescu succesiv în cele două conferinţe de presă susţinute, în acest an, în noua sa „calitate” de senator.

Ce poţi să mai zici? Decât că iniţiativa este lăudabilă, nu neapărat, după părerea mea, şi realizabilă. De ce?

Mai întâi de toate, domnul Filipescu ar trebui să ştie că potrivit articolului 189 din Noul Cod Civil „persoanele juridice sunt de drept public sau de drept privat”. Deci nu există în terminologie „ong-uri” de interes public sau privat. Asta ca să ştie cum să pună problema pentru că nu toţi sunt „pufani”.

Mai departe. Domnul senator ar fi trebuit să ştie că atât AFC Dunărea 2005 Călăraşi (fotbal şi futsal) cât şi AHC Dunărea 2014 Călăraşi (handbal) sunt constituite, în timpul mandatelor sale de preşedinte al Consiliului Judeţean, în baza prevederilor OG 26 / 30 ianuarie 2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii care stipulează clar la art. 1 (2) „Asociaţiile şi fundaţiile constituite potrivit prezentei ordonanţe sunt persoane juridice de drept privat fără scop patrimonial” Cum le va transforma în „ong-uri” de drept public?

A spus mai sus că vrea să modifice Legea 69 din 2000 a sportului. Păi să parcurgă cu atenţie art. 21 (1) şi art. 22 (să nu caute în altă parte pentru că le poate citi mai jos!) care „dă” posibilitatea constituirii de persoane juridice de drept public organizate însă în subordinea organelor administraţiei publice centrale sau locale. Exemplul cel mai elocvent CSM Bucureşti şi Primăria Capitalei. Deci dacă vrea ca AFC Dunărea sau AHC Dunărea să devină de interes public atunci ele „vor fi organizate în subordinea organelor administraţiei publice locale”

În ceea ce priveşte finanţarea, există bază legală cu vârf şi îndesat. E vorba de Legea nr. 171/2015 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 2/2015 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi alte măsuri, în vigoare de la 04.07.2015 care stipulează foarte clar că „2. La articolul XVI punctul 2, la articolul 18/ 1alineatul (1), litera b) din Legea 69 /2000 se modifică şi va avea următorul cuprins: b) finanţarea activităţii structurilor sportive locale, constituite ca structuri nonprofit în condiţiile legii, participante la competiţiile sportive locale, regionale, naţionale şi internaţionale, organizate în conformitate cu statutul şi regulamentele federaţiilor sportive naţionale pe ramură de sport, în baza contractelor şi a programelor sportive ale acestora care prevăd promovare, selecţie, participare, pregătire, organizare de competiţii şi evenimente sportive. Din sumele alocate pot fi finanţate toate tipurile de cheltuieli aferente contractelor şi programelor sportive, inclusiv cele de natură salarială." Limpede ca bună ziua!

Şi ar mai fi ceva, cel puţin în cazul fotbalului. Din cauza condiţiilor meteo care dau mari bătăi de cap echipelor indiferent de nivelul ligii în care activează, FRF şi LPF ar putea decide într-o bună zi schimbarea sistemului competiţional. În sensul în care primăvara s-ar putea disputa turul iar toamna returul. Ambele în acelaşi an calendaristic şi fiscal. Deci autorităţile locale pot aproba acele contracte de finanţare care să asigure desfăşurarea în bune condiţii a jocurilor de fotbal .

La nivelul handbalului, lucrurile sunt acum ceva mai simple. Liga I, unde activează şi AHC Dunărea, este organizată de FRH şi nu de o Ligă Profesionistă (LPH) aşa cum se întâmplă în cazul fotbalului. Dacă şi handbalul va deveni totalmente „profesionist” atunci cluburile se vor transforma în societăţi comerciale şi atunci finanţarea din surse publice aşa cum se întâmplă acum intră într-un alt regim, mult mai sever.

Nu-mi permit să temperez elanul tineresc în materie de iniţiative legislative al proaspătului senator Filipescu. Dimpotrivă, îi urez succes în demersul său iar dacă se va „grăbi încet” s-ar putea trezi cu iniţiativele alterate întrucât şi la nivelul Guvernului „se pritocesc” astfel de modificări, poate chiar mult mai substanţiale şi desigur, mai aplicate.

Ce „spun” articolele 21 (1) şi art. 22 din Legea 69 / 2000 – Legea educaţiei fizice şi sportului

Art. 21 (1) În sensul prezentei legi sunt considerate structuri sportive

  1. Asociaţiile sportive
  2. Cluburile sportive, inclusiv cele organizaţe ca societăţi comerciale
  3. Asociaţii judeţene şi ale municipiului Bucureşti, pe ramuri de sport.
  4. Ligile profesioniste
  5. Federaţiile sportive naţionale
  6. Comitetul Olimpic Român

Art. 22

  1. În sensul prezentei legi, structurile sportive sunt asociații de drept privat, formate din persoane fizice sau juridice, constituite în scopul organizării și administrării unei activități sportive și care au drept obiectiv promovarea uneia sau mai multor discipline sportive, practicarea acestora de către membrii lor și participarea la activitățile și competițiile sportive.
  2. Pentru scopurile și în condițiile stabilite prin lege pot funcționa cluburi sportive, persoane juridice de drept public organizate în subordinea organelor administrației publice centrale sau locale.

„UATM Călăraşi a procedat la finanţarea unor asociaţii sportive de drept privat fără a lua în considerare legislaţia specifică care reglementează finanţarea proiectelor cluburilor sportive de drept privat, pe baza a două contracte de finanțare încheiate în anul 2015, fiind constatate următoarele deficienţe:

- Contractele de finanţare nu fac referire la programele sportive pe care urmează să le deruleze asociaţiile şi pentru care primesc finanţare din bugetul local, iar suma prevăzută a se finanţa nu este defalcată pe obiective, activităţi şi naturi de cheltuieli;

- Contractele au stabilit că se pot finanţa, iar ulterior s-au aprobat deconturi justificative care includeau şi cheltuieli care nu erau prevăzute de Normele financiare pentru activitatea sportivă aplicabile acestor organisme. Valoarea totală a cheltuielilor acceptate spre decontare cu încălcarea prevederilor legale este 201 mii lei, la care se adaugă majorări de întârziere de 43 mii lei.”

Camera de Conturi Călăraşi în urma controlului realizat la Primăria Municipiului Călăraşi