PNL / A „uitat” să-i mai pună la colţ!

Preşedintele PNL Călăraşi, Dan Drăgulin, s-a referit în ultima conferinţă de presă susţinută joia trecută la sediul partidului, la „situaţia politico – juridică” a colegului său, Vasile Iliuţă, sugerând ideea că preşedintele Consiliului Judeţean ar putea urma exemplul lui Ludovic Orban, actualul preşedinte al partidului, care în mai anul trecut a demisionat atât din funcţia de primvicepreşedinte al PNL cât şi de vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor după ce procurorii DNA l-au trimis în judecată pentru o faptă de corupţie. „Momentan (n.r. Vasile Iliuţă) este suspendat din toate funcţiile. Ştiţi că există în statut...ca toţi cei trimişi în judecată trebuie să se retragă din funcţiile de conducere ale partidului. (...) Şi domnul Orban s-a retras când era ales în calitate de parlamentar, aşa că.... E un exemplu.” a spus Drăgulin.

Drăgulin dovedeşte limpede că bâlbâie în faţa Statutului partidului care spre ştiinţa domniei sale a fost aprobat de Congresul Extraordinar al PNL și Convenția Națională Extraordinară a PDL întrunite în ședință comună în data de 26 iulie 2014 și modificat în ședințele Consiliului Național al PNL din 23 mai 2015, 11 decembrie 2015, 8 octombrie 2016, 4 martie 2017, Congresul PNL din 17 iunie 2017 și Consiliul Național din 07 octombrie 2017.

Articolele 26 şi 28 din cadrul Capitolului Sancţiuni clarifică în bună măsură „golurile” impardonabile afişate de actualul lider al organizaţiei judeţene PNL Călăraşi.

 

Dar s-o luăm pe rând.

Vasile Iliuţă a fost suspendat de către Biroul Executiv Naţional din funcţia politică, de vicepreşedinte al organizaţiei judeţene PNL Călăraşi, după ce procurorii i-a deschis dosar penal in rem pentru că a fost oprit în trafic în urmă cu vreo 2 săptămâni de un echipaj al Poliţiei Rutiere, în Călăraşi, iar acesta ar fi plecat înainte ca poliţiştii să-i pună vreo întrebare. E bănuit că ar fi fugit de testarea cu aparatul etilotest.

Dacă ne raportăm la art. 26. 1. lit d. din Statutul PNL, Vasile Iliuţă e departe de momentul retragerii sprijinului politic întrucât nu deţine în administraţia publică locală, respectiv Consiliul Judeţean, o funcţie numită ci una aleasă. Domnia sa a fost candidat pe lista PNL pentru Consiliul Judeţean la localele din 2016, de unde a fost ulterior ales preşedinte. Iar punctul f al aceluiaşi articol, 26.1 precizează că suspendarea calității de membru intervine în cazul condamnării în primă instanță de judecată. Art. 26. 2 subliniază şi situaţiile în care un membru PNL poate fi exclus din partid!

Domnul Drăgulin poate citi în linişte, calm, mai jos, articolele 26 şi 28 din cadrul Statutului PNL. S-ar putea să aibă şi o revelaţie!

Pe de altă parte, domnul Drăgulin, în mod voit sau nu, confundă merele cu perele provocând o diversiune de toată frumuseţea. Domnia sa ar fi trebuit să ştie că actualul său preşedinte, Ludovic Orban a fost trimis, în mai 2016, în judecată, sub control judiciar, de procurorii DNA pentru folosirea influenţei în scopul obţinerii de foloase necuvenite după ce a cerut unui om de afaceri 50 de mii de euro ca sprijin financiar în campania electorală pentru alegerile locale. Într-adevăr la vremea respectivă Orban care între timp a fost achitat la prima instanţă, a demisionat atât din funcţia de primvicepreşedinte al PNL dar şi de vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor. Culmea, ultima funcţie a ocupat-o după ce un alt coleg de-al său, Dan Motreanu, vicepreşedinte al Camerei, fusese trimis în judecată în toamna anului 2015 de procurorii DNA tot pentru fapte de corupţie. Analogia cu Ludovic Orban, în ceea ce-l priveşte pe Vasile Iliuţă, nu poate fi catalogată decât ca fiind tendenţioasă dacă nu chiar ticăloasă. Preşedintele Consiliului Judeţean, n-o fi vreun sfânt, dar e limpede că în cazul de faţă, n-a săvârşit vreo faptă de corupţie şi din câte ştiu n-a fost trimis în judecată. Darămite, sub control judiciar!

Tot joi, Drăgulin a anunţat că intenţionează să poarte o discuţie atât cu senatorul Răducu Filipescu cât şi cu preşedintele CJ, Vasile Iliuţă, cu scopul de a pune capăt disputelor dintre cei doi, în cadrul unei şedinţe de lucru a BPJ, programată în după – amiaza aceleiaşi zile. „După părerea mea, e o discuţie care nu-şi mai are rostul. Astăzi o să vorbesc cu amândoi, oficial (...) Răbdarea mea are o limită. În curând se vor lua decizii. Mai multe, ce să vă spun?!” s-a lăudat Drăgulin. Doar că autoritatea sa în faţa celor două „nuci” tari s-a topit în startul şedinţei.

Sursele noastre susţin că şedinţa n-a durat decât vreo 30 minute, tot timpul fiind alocat unor chestiuni organizatorice. Nici măcar un minut n-a fost alocat acestei chestiuni inflamante care lasă urme adânci pe imaginea partidului, în plan local. Lucru confirmat a doua zi vineri chiar de una din părţile incriminate, senatorul Filipescu. „Preşedintele (n.r. Dan Drăgulin) n-a deschis discuţia. Nici nu cred că o va deschide vreodată. Să mă pondereze pe mine Drăgulin? Hai să fim serioşi!” a răspuns Filipescu la întrebarea dacă Dan Drăgulin a deschis subiectul în cadrul şedinţei.

Din păcate pentru sine, Dan Drăgulin a devenit liderul partidului la nivel judeţean într-un moment extrem de prost. Sau de tensionat, tot un drac! A nimerit fix în mijlocul unei furtuni pe care nu o poate stăvili în ciuda declaraţiilor sale optimiste. Filipescu şi Iliuţă sunt într-adevăr doi oameni politici, nu neapărat şi maturi, care ştiu foarte bine de ce se ceartă în spaţiul public. În plus, au de partea lor, nu doar oameni ci şi câte un trecut care le conferă statutul de lideri şi care nu acceptă să fie “urecheaţi”, cel puţin în cazul lui Filipescu, de un discipol.

Dacă totuşi Dan Drăgulin vrea cu adevărat să devină preşedinte al partidului, atunci să pună mâna pe Statutul partidului să-l citească până îl înţelege şi să-l aplice inclusiv în cazul celor doi. Pe cât e de simplu, pe atât e de…greu.

 

Statutul Partidului Naţional Liberal

 

3E. Sancțiuni

Art. 26

1. În cazurile prevăzute de Statut și Codul Etic, membrilor PNL li se poate aplica, după gravitatea faptei, una dintre următoarele sancțiuni:

  1. atenționare;
  2. avertisment;
  3. suspendarea pe anumite termene a unor drepturi sau prerogative în interiorul partidului, inclusiv din funcțiile deținute;
  4. retragerea sprijinului politic pentru reprezentanții PNL care dețin funcții numite în administrația publicălocală și centrală împotriva cărora a început urmărirea penală. Sancțiunea va fi aplicată de către forul de conducere competent cu privire la funcția ocupată de către membrul PNL în cauză;
  5.  în cazul membrilor care ocupă funcții de conducere în interiorul partidului, suspendarea din funcție se aplică de drept în cazul dispunerii măsurilor de arestare preventivă sau de arest la domiciliu, precum și în cazul condamnării în primă instanță. Acestă sancțiune se aplică și membrilor care se află în situația descrisă la momentul adoptării prezentelor prevederi. BEx al organizației din care face parte persoana suspendată va constata acest lucru;
  6. suspendarea calității de membru, în cazul condamnării în primă instanță de judecată; suspendarea se aplică de drept și se constată de către Biroul Politic al organizației din care face parte persoana condamnată;
  7. demiterea din funcții ocupate în structura partidului;
  8. excluderea din partid.

2. Sancțiunea excluderii unui membru PNL se poate aplica în una din următoarele situații:

a) a încălcat grav și în mod repetat prevederile Statutului și ale Codului Etic, aducând atingere valorilor și principiilor stabilite prin Programul Politic al Partidului;

b) a încălcat deciziile și hotărârile organismelor de conducere ale partidului și, prin aceasta, a adus prejudicii majore îndeplinirii unor obiective politice importante.

 

Art. 28

1. Sancționarea membrilor ce ocupă funcții la nivel județean, în interiorul sau în afara partidului, alese sau numite, se hotărăște de către BPJ, pentru sancțiunile prevăzute la Art. 26 alin.1 lit. (a) și (b), respectiv de către CDJ, la propunerea BPJ sau a organismelor ierarhic superioare, pentru sancțiunile prevăzute la Art. 26 alin. 1. lit. (c), (d),(e), (f), (g) și (h).

2. În astfel de situații CDJ se convoacă în cel mult 30 de zile de la data propunerii.

3. Hotărârea de sancționare se comunică celui sancționat, în scris, în cel mult 5 zile de la adoptare.