Vicepreşedintele ALDE, deputatul Varujan Vosganian a prezentat, prin intermediul unui comunicat de presă, motivele pentru care nu va vota în parlament cel de-al doilea decret privind starea de urgenţă în România, semnat recent de preşedintele Klaus Iohannis.
„De ce nu voi vota Decretul de prelungire a stării de urgenţă:
- Pentru că se aplică pe întreg teritoriul ţării în mod uniform, deşi răspândirea virusului este deosebit de neuniformă. Nu poţi impune aceleaşi restricţii în judeţul Suceava, unde sunt 1800 de cazuri de contaminare şi în Harghita unde sunt 7 cazuri.
- Pentru că, potrivit art. 53.1 din Constituţie restrângerea unor drepturi nu se poate face decât prin lege, iar hotărârile Parlamentului, fie ele şi de aprobare a unor Decrete prezidenţiale, nu au putere de lege.
- Pentru că încălcând flagrant Constituţia. Decretul prezidenţial îşi depăşeşte atribuţiile, el fiind, de fapt, un pachet voluminos de măsuri legislative, deşi preşedintele nu are acest drept.
- Pentru că Parlamentul are un rol doar decorativ. El este pus în situaţia de a accepta sau nu Decretul, fără să-l poată modifica, fără nicio consultare prealabilă cu iniţiatorul şi fără vreun dialog cu puterea executivă. Acest rol decorativ se păstrează pe toată perioada stării de urgenţă, România fiind condusă prin ordonanţe de urgenţă şi ordonanţe militare, Guvernul refuzând, sistematic, orice dialog cu legislativul
- Pentru că potrivit art. 3.2. al Legii 453/2004 de aprobare a OUG 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de asediu "este interzisă restrângerea accesului liber la justiţie", ceea ce Capitolul VII "Despre Justiţie" din Anexa nr. 1 a Decretului face cu asupra de măsură.
- Pentru că starea de urgenţă este folosită pentru a transfera o cât mai mare putere politică în mâinile preşedintelui, care emite legi, conduce şedinţe ad-hoc de Guvern, oferă susţinătorilor politici posibilitatea de a destitui fără preaviz şi de a cultiva interese clientelare, ceea ce contravine regimului constituţional din România.
- Pentru că nu înţeleg de ce, fiind vorba despre o epidemie şi nu despre conflicte armate, România ajunge să fie militarizată.
- Pentru că nu înţeleg de ce trebuie să acceptăm prevederea ca serviciile de informaţii să conducă spitale sau să fie integrate, chiar şi temporar, în structurile unui minister (art. 38, Anexa 1 din Decret).
- Pentru că, potrivit art. 53..2 din Constituţie, măsura restrângerii unor drepturi nu poate fi discriminatorie. Nu înţeleg de ce pentru a trece strada ai nevoie de adeverinţă pe proprie răspundere şi pentru a culege sparanghelul în ţări cu de zeci de ori mai multe infectări şi decese nu ai nevoie.
- Pentru că nu pot concepe ca timp de două luni în România să se facă achiziţii şi diverse alte cheltuieli din bani publici pe care nu le controlează nimeni, nici măcar Curtea de Conturi.
- Pentru că art. 87.1 din Anexa nr. 1 permite ca "la solicitarea instituţiilor şi autorităţilor publice centrale şi locale beneficiare, autorităţile împuternicite de lege să pregătească şi şi să efectueze rechiziţii de bunuri şi chemarea persoanelor fizice pentru prestări de servicii în interes public". Nu mi-e deloc clar ce poate să însemne asta şi până la vot nu am pe nimeni din partea iniţiatorilor pe care să-l întreb.
- Pentru că nu ni s-au pus la dispoziţie informaţii complete cu privire la evoluţia epidemiei. Nu ştim câte dintre persoanele infectate nu prezintă niciun simptom, ca să înţelegem adevărata gravitate a epidemiei, nu ştim de unde provin persoanele vindecate, nu ştim care sunt criteriile în baza cărora se fac testările şi în ce judeţe, nu ştim câte dintre persoanele decedate au avut drept cauză reală sau doar aparentă infectarea cu COVID - 19, se evită prezentarea sintetică şi grafică a evoluţiei numărului zilnic de cazuri etc.
- Pentru că măsurile disproporţionat de severe în plan epidemiologic pot duce la o criză economică cu consecinţe mult mai grave. Alte state cu experienţe mult mai dramatice (Germania, Spania , Italia), vorbesc deja despre relaxare, în timp ce noi nu ştim cu să înăsprim restricţiile.
- Pentru că Guvernul nu a trimis Parlamentului înaintea votării Decretului textul Rectificării bugetare, ca să avem o poziţie oficială privind starea economiei şi costurile prelungirii stării de urgenţă.
- Pentru că nu ni s-a prezentat nicio strategie cu privire la relansarea economică. Majoritatea măsurilor - corecte, de altfel - sunt reactive (plata indemnizaţiilor de şomaj, amânarea la plată a ratelor de credit şi utilităţilor). Iar puţinele măsuri de susţinere a economiei (un fond de garantare de 3 mld euro) se lovesc de obstacole birocratice şi de neîncrederea sistemului bancar. Comparaţia cu programele lansat de alte state este întristător de elocventă şi, aş zice, de umilitoare pentru noi.
- Pentru că ni se oferă informaţii tendenţioase, cu scopul vădit de a întreţine o stare de panică. Inducerea panicii a devenit, în ultima vreme, politică de stat. Pot da numeroase exemple.
- Pentru că nu ni s-a spus care este impactul stării de urgenţă în rândul bolnavilor cronici, care devin, astfel, victime colaterale, nemaiputând fi trataţi corespunzător.
- Pentru că nu sunt de acord cu modul în care se negociază şi se polemizează în legătură cu libertatea religioasă.
- Pentru că nu înţeleg de ce într-un judeţ cum este Gorj, care are doar zece cazuri confirmate şi niciun caz nou în ultimele cinci zile, librăriile, de pildă, trebuie să rămână închise. În Germania, ţară mult mai greu încercată de epidemie, începând cu 20 aprilie, librăriile şi toate magazinele cu mai puţin de 800 mp se redeschid.
- Pentru că socotesc că nu e normal ca Parlamentul să dezbată pachete legislative cu aplicabilitate naţională la care să nu poată amenda nicio virgulă. În mod normal, potrivit prevederilor Constituţiei, anexele la Decret ar trebui abrogate.”, se arată în comunicatul semnat de liderul ALDE, Varujan Vosganian.