ALDE / Daniel Olteanu, către iniţiatorii Alianţei Vestului: "85% din fondurile pentru execuţia unor proiecte de infrastructură au mers pentru obiective din Transilvania în 2017

ALDE / Daniel Olteanu, către iniţiatorii Alianţei Vestului: "85% din fondurile pentru execuţia unor proiecte de infrastructură au mers pentru obiective din Transilvania în 2017

Daniel Olteanu, vicelider al Grupului ALDE de la Camera Deputaţilor, atrage atenţia că demersul primarilor din Timişoara, Oradea, Arad şi Cluj-Napoca de a constitui Alianţa Vestului este unul "periculos şi nedrept", iar justificarea potrivit căreia dezvoltarea acestei zone ar fi încetinită din cauza Bucureştiului este o "ipocrizie". Deputatul ALDE susţine că, în condiţiile în care, la momentul prezentării proiectului de buget pe 2018, execuţia bugetară arăta că Transilvania a primit 85% din fondurile destinate investiţiilor în infrastructură, iar Moldova 0,2%, ar fi firesc ca majoritatea fondurilor europene din exerciţiul financiar următor să ajungă în regiunile vitregite. În plus, subliniază Daniel Olteanu, Transilvania este beneficiarul net al taxelor şi impozitelor plătite de moldoveni, care susţin investiţiile în infrastructura din Vestul ţării, precum şi a forţei de muncă din Moldova, care migrează şi sprijină creşterea economică a Vestului.

În cadrul unei declaraţii în plenul Parlamentului, deputatul ALDE a arătat că angajarea forţată a bugetului de stat, în următorii ani, pentru proiecte de infrastructură care trec din nou Moldova în plan secundar este un "demers antinaţionalist". Daniel Olteanu propune, în schimb, o Alianţă pentru Modernizarea României, ai cărei membri să promoveze, în primul râƒnd, alocarea echilibrată de fonduri, de la nivel central, destinate infrastructurii, o alocare care să nu adâncească discriminarea şi decalajul de dezvoltare între regiuni, aşa cum demonstrează acum raportul 85% pentru Transilvania - 0,2% pentru Moldova. Deputatul vasluian susţine că obligaţia Guvernului actual şi a celor viitoare este de a repara nedreptatea făcută Moldovei, singura regiune care are zero km de autostradă în execuţie.

"Ca vasluian, privesc cu înţelegere iniţiativa primarilor din Timişoara, Oradea, Arad şi Cluj-Napoca de a constitui Alianţa Vestului. În condiţiile în care, în Anul Centenarului, distanţa rutieră între Alba Iulia şi Budapesta se parcurge mai rapid decât distanţa dintre Bârlad şi Alba Iulia, deşi oraşul meu natal e mai aproape de capitala Marii Uniri decât Budapesta, înţeleg motivaţia unor primari români de a fi mai aproape de Capitala Ungariei decât de Vaslui. Înţeleg, dar nu o accept. Ceea ce nu accept este, şi poate folosesc un termen prea dur, ipocrizia argumentaţiei pentru constituirea Alianţei Vestului. O argumentaţie care se învârte în jurul justificării: "Nu ne putem dezvolta din cauza Bucureştiului, Bucureştiul ne văduveşte de investiţii în infrastructură".

Vă prezint, din nou, această situaţie extrasă din datele prezentate anul trecut, la momentul dezbaterilor legate de legea bugetului pe 2018. Conform acestor date oficiale, 85,2% din fondurile Ministerului Transporturilor destinate investiţiilor în infrastructură au fost cheltuite în 2017 în Transilvania, 12,2% în Bucureşti, 1,8% în Ţara Românească (fără Bucureşti), şi 0,2% în Moldova.

Aş vrea să vă întreb unde este sabotajul, atunci când Transilvania primeşte 85% din fondurile destinate investiţiilor în infrastructură, iar Moldova 0,2%? Ce vă doriţi, stimaţi reprezentanţi ai Alianţei Vestului, cumva ca Moldova să primească mai puţin de 0,2%? Ce vă doriţi mai mult decât această stare de fapt, în care taxele şi impozitele plătite de Moldova susţin investiţiile în infrastructura din Transilvania, în care forţa de muncă din Moldova migrează şi susţine creşterea economică a Vestului, în care companiile din Moldova fac autostrăzi în Cluj şi Timiş, nu în Moldova?", a declarat Daniel Olteanu. Deputatul ALDE a avut un mesaj şi pentru iniţiatorii Alianţei Vestului, cărora le-a transmis că rezultatele pe care le-au lăsat, din postura de guvernanţi, la nivelul marii infrastructuri din Moldova, sunt unele ruşinoase, ca ale tuturor guvernărilor. În aceste condiţii, subliniază Olteanu, moldovenii sunt primii care trebuie să primească susţinere de la nivel central, pentru ca toate proiectele din zonă, legate de construcţia drumurilor de mare viteză, să intre în implementare.

"Acest demers (al Alianţei Vestului - nota red.) nu este doar periculos şi nedrept, este şi antinaţional. După 20 de ani în care a aşteptat un kilometru de autostradă, Moldovei i se spune că trebuie să mai aştepte, pentru că este mai puternic lobby-ul Alianţei Vestului pentru exerciţiul financiar european care urmează. Este un mesaj foarte, foarte periculos. După 1000 kilometri de autostradă, a venit, stimaţi colegi, şi timpul Moldovei. A forţa angajarea bugetului în următorii zece ani tot pe proiecte de infrastructură care să treacă Moldova în plan secundar este un demers antinaţional.

Vreau să se înţeleagă foarte bine: sunt pentru continuarea tuturor proiectelor începute în Transilvania, dar sunt, în acelaşi timp, şi pentru intrarea în implementare a proiectelor de autostradă ale Moldovei: şi Iaşi - Tg. Mureş, şi Bacău - Braşov, şi Siret - Bucureşti, şi Tişiţa - Albiţa. Proiecte care riscă să rămână pe hârtie, dacă e să analizăm propunerile acestei Alianţe a Vestului.

Stimaţi reprezentanţi ai Alianţei Vestului, aţi guvernat ani întregi şi aţi lăsat aceleaşi rezultate în Moldova ca toate guvernele: zero km de autostradă inauguraţi, zero km de autostradă în execuţie. Este inadmisibil pentru un lider politic aflat într-o funcţie de decizie în Guvern să uite că există o singură Românie, nu doar a celor de la Cluj, ci şi a celor din Vaslui. Mi-aş fi dorit ca această Alianţă să se numească nu a Vestului, ci Alianţa pentru Modernizarea României. Pentru că, într-adevăr, ceea ce s-a întâmplat la nivel central până acum cu alocările de fonduri destinate infrastructurii a fost o discriminare.

Oricât de strâmb am judeca, 85% pentru Transilvania şi 0,2% pentru Moldova este profund incorect, profund nedrept. Iar acest guvern şi guvernele viitoare au o singură datorie: să repare greşelile trecutului, şi le includ aici, stimaţi colegi din Alianţa Vestului, şi pe cele din perioada 2008-2012, ale Guvernării Boc. România este a tuturor, nu se împarte între moldoveni care doar contribuie pentru autostrăzi, şi transilvăneni care sunt, de departe, cei mai mari beneficiari.", a susţinut Daniel Olteanu în plenul Camerei Deputaţilor.