MF sprijină autoritățile locale pentru finalizarea proiectelor din fonduri europene și prelungește termenul pentru aplicarea facilităților fiscal stabilite prin OUG 107/2024

MF sprijină autoritățile locale pentru finalizarea proiectelor din fonduri europene și prelungește termenul pentru aplicarea facilităților fiscal stabilite prin OUG 107/2024

La inițiativa Ministerului Finanțelor, Executivul a aprobat:

- Prelungirea mecanismului de alocare a unor împrumuturi din venituri din privatizare pentru cheltuielile neeligibile și cofinanțări, în limita sumei de 1 miliard lei, pentru finalizarea proiectelor cu finanțare europeană din 2014-2020.

- Introducerea unui calendar de creștere graduală a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic în vederea asigurării predictibilității fiscale pentru operatorii economici din domeniul alcoolului și băuturilor alcoolice.

- Prelungirea, până la 19 decembrie 2024, a termenului pentru aplicarea facilităților fiscale stabilite prin OUG 107/2024.

Proiectele de acte normative adoptate în ședința de Guvern prevăd:

Ordonanța de urgență pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului

Având în vedere că perioada de eligibilitate a cheltuielilor efectuate de unitățile adminstrativ teritoriale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile aferente perioadei de programare 2014-2020 a fost data de 31.12.2023 și există o lipsă de resurse financiare în bugetele locale, prin actul normativ se dorește soluționarea unor probleme urgente ale autorităților administrației publice locale, ținând cont de faptul că, în prezent, sunt încă în implementare proiecte cu finanțare nerambursabilă din perioada de programare 2014-2020, ce trebuie trebuiau finalizate până la 31 decembrie 2023, dar care, din diferite motive au fost declarate ca fiind nefinalizate, nefuncționale sau au fost etapizate la atingerea termenului de eligibilitate a perioadei de programare bugetară 2014-2020.

„Primarii vor putea duce la bun sfârșit proiectele nefinalizate și vor putea face funcționale proiectele blocate, din perspectiva regulamentelor europene. Fără acest sprijin, multe proiecte finanțate din fonduri europene ar fi rămas neterminate, cu consecințe grave: pierderi pentru comunități, blocaje economice și chiar riscul de a returna banii europeni deja utilizați”, a subliniat ministrul Marcel Boloș.

Astfel, unităţile administrativ-teritoriale, cu excepţia municipiilor reşedinţă de judeţ şi a sectoarelor municipiului Bucureşti, pot solicita, inclusiv pentru instituţiile publice finanţate integral din bugetul local şi pentru asociaţiile de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, proporţional cu obligaţiile care îi revin, de la MF, până cel târziu la data de 15 februarie 2025, contractarea în anii 2024-2025 a unor împrumuturi din venituri din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, în limita sumei de 1 miliard lei, pentru:

- asigurarea finanţării cheltuielilor neeligibile, în vederea realizării/finalizării proiectelor nefinalizate/ nefuncţionale derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri europene în perioada de programare 2014 – 2020, inclusiv a cheltuielilor aferente contractelor de lucrări pentru care se continuă implementarea după data de 31 decembrie 2023 și pentru care MIPE confirmă implementarea acestora în cadrul proiectelor, precum și valoarea decontată;

- cheltuielile neeligibile aferente proiectelor etapizate a căror valoare se confirmă de MIPE sau de către Agențiile de Dezvoltare Regională, după caz, în calitate de autorități de management pentru programele regionale 2021-2027;

- asigurarea prefinanţării şi/sau cofinanţării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană şi de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, după caz, inclusiv pentru finanţarea cheltuielilor neeligibile asociate respectivelor proiecte.

Valoarea maximă ce poate fi autorizată pentru o unitate administrativ-teritorială este:

- nelimitat pentru comune;

- nelimitat pentru oraşe;

- 20.000 mii lei pentru municipii;

- 30.000 mii lei pentru municipiile reședință de județ și pentru sectoarele municipiului București;

- 35.000 mii lei pentru judeţe.

 

Ordonanța de urgență pentru modificarea şi completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscal

Creștere predictibilă a accizei pentru băuturi spirtoase

Ținând cont de solicitările mediului de afaceri din industria alcoolului și băuturilor alcoolice, menținerea stabilității fiscale și eficientizarea colectării obligaţiilor bugetare, în scopul asigurării unei mai bune încasări la bugetul de stat a accizelor, MF, prin OUG, introduce:

unui calendar de creștere graduală a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic în vederea asigurării predictibilității fiscale pentru operatorii economici din domeniul alcoolului și băuturilor alcoolice;

Exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu creşterea preţurilor de consum, a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic, având în vedere faptul că pentru aceste produse se introduce un calendar de creștere graduală a nivelului accizei pentru perioada 2025-2026, nivel calculat pe baza ratei mediei anuale a inflației din anul 2024.

Prelungire facilități fiscale stabilite prin OUG 107/2024

Tot prin intermediul acestui act normativ, Guvernul a decis prelungirea termenului de acordare a facilităților fiscale constând în anularea unor debite restante și penalități, stabilite prin OUG 107/2024.

Concret, termenul pentru aplicarea amnistiei fiscale până la data de 19 decembrie 2024, dar termenul limită pentru depunerea notificărilor prin care se transmite intenţia de a beneficia de amnistie rămâne 25 noiembrie 2024.

Este important de menționat că cei care nu depun notificarea pot beneficia de facilități dacă achită integral sumele datorate până la 19 decembrie 2024. În acest caz, banii aferenți penalităților vor fi restituiți ulterior.

Reamintim că actul normativ prevede anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice. Mai multe detalii, aici.

Până la data de 19.11.2024, un număr de 149.589 contribuabili au depus Notificarea privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare, sau Cererea de anulare a unor obligații bugetare.

Sprijin pentru autorirățile locale

Separat de acestea, se asigură și cadrul legal necesar achitării plăților restante înregistrate în contabilitatea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și a spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale, la data de 31 octombrie 2024 exclusiv prin mecanismul SWAP, întrucât acesta presupune efectuarea de tranzacții simultane, având ca destinație finală același buget din care au fost sumele alocate inițial.

Astfel, primarii pot compensa datoriile către furnizori cu datoriile furnizorilor la bugetul de stat sau asigurări sociale.

Reamintim că la rectificarea bugetară stabilită prin OUG 113/2024 din sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată s-au alocat 1,2 miliarde lei în scopul achitării plăților restante înregistrate în contabilitatea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local şi a spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale la data de 31 august 2024, raportate potrivit legii, rezultate din relații cu:

- furnizorii de bunuri, servicii și lucrări, inclusiv cei care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat;

- bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale.

Publish modules to the "offcanvas" position.

Comodo SSL
ARENAMEDIA.RO utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care arenamedia.ro prelucreaza datele cu caracter personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de confidențialitate.