FSLI / APEL PUBLIC: Nu mai vrem şcoli în care profesorii să se teamă să meargă din cauza violenţei!

FSLI / APEL PUBLIC: Nu mai vrem şcoli în care profesorii să se teamă să meargă din cauza violenţei!

Avem şcoli în România în care profesorii sunt umiliţi, jigniţi, scuipaţi sau loviţi, unii dintre ei răniţi grav. Numărul cazurilor de violenţă, de orice tip, la adresa cadrelor didactice, este în creştere, iar noi, cu toţii, stăm neputincioşi în faţa unui fenomen care ia amploare, pentru că legile nu se aplică sau pentru că există lacune în sistemul legislativ. Unde vom ajunge în această situaţie? Într-o stare perpetuă de pericol în care se vor afla cadrele didactice, dar şi elevii. Suntem deja cu un pas acolo - cadrele didactice au început să se teamă să îşi desfăşoare activitatea pentru că în unităţile de învăţământ poate oricând să pătrundă un agresor, care să facă rău angajaţilor din învăţământ sau elevilor.

Ţinând cont de această situaţie, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ solicită conducerii Senatului României să introducă urgent în circuitul de avizare şi aprobare proiectul de Lege privind măsurile de protecţie a personalului didactic, de conducere, îndrumare şi control în îndeplinirea atribuţiilor specifice funcţiei. Solicităm acest lucru pentru că, după ce a trecut tacit de Camera Deputaţilor, acest proiect de lege este blocat, de peste doi ani, la Senat.

Potrivit proiectului de lege,

"Personalul didactic, de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar beneficiază, în exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei, de protecţia acordată similar funcţiilor de autoritate publică.

Art. 2. În aplicarea prevederilor art. 1, personalul didactic, de conducere, de îndrumare şi control se bucură de:

a) respect şi consideraţie faţă de persoana sa şi faţă de profesie din partea beneficiarilor primari, secundari şi terţiari ai educaţiei, precum şi din partea celorlalţi salariaţi ai unităţii;

b) un climat de ordine, disciplină şi respect, în timpul desfăşurării actului educaţional în contexte formale, nonformale şi informale;

c) autoritatea de a lua decizii oportune, care să îi permită să menţină un mediu adecvat în timpul procesului de predare-învăţare-evaluare, dar şi pe parcursul desfăşurării de activităţi extraşcolare;

d) susţinerea părinţilor sau reprezentanţilor legali ai beneficiarilor primari ai educaţiei, în realizarea actului educaţional;

e) dreptul de a aplica sancţiuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ;

f) protecţie juridică adecvată pentru îndeplinirea sarcinilor;

g) sprijin şi implicare din partea autorităţilor, inclusiv a celor care au atribuţii în domeniul învăţământului, pentru asigurarea tratamentului, consideraţiei şi respectului cuvenit funcţiei, în raport cu importanţa socială şi sarcinile specifice;

h) beneficiul campaniilor desfăşurate la nivel naţional şi local, de către autorităţile administraţiei publice, pentru creşterea consideraţiei şi prestigiului social.

Această lege, după aprobare, va deveni un scut de protecţie pentru colegii noştri, iar spaţiul şcolar va fi unul sigur, în care să se presteze un act educaţional de calitate.

Solicităm tuturor parlamentarilor României să trateze cu seriozitate maximă această problemă a siguranţei din şcoli! Mulţi dintre d-voastră sunteţi părinţi sau chiar bunici. Vreţi şcoli în care există pericol, violenţă, abuz psihic, ameninţări, limbaj neadecvat? Noi credem că nu! Faceţi ceva, pentru că aveţi toate prerogativele prin care puteţi schimba realitatea, oferind o soluţie acestei probleme grave cu care se confruntă cadrele didactice!

Dacă nu faceţi nimic, vă daţi acordul, domnilor parlamentari, pentru o singură premisă: aceea în care cadrele didactice şi elevii vor merge cu teamă la şcoală! Spaţiul în care are loc actul educaţional trebuie să fie unul al siguranţei, al încrederii şi al dezvoltării.

Dacă va fi nevoie, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va iniţia o campanie de strângere de semnături în toate unităţile şcolare din ţară, pentru susţinerea acestui proiect de lege. Considerăm, de asemenea, că în această situaţie este nevoie de solidaritate şi unitate în Parlament, fără să mai existe conceptul de "Putere" sau "Opoziţie". În lupta împotriva violenţei asupra cadrelor didactice trebuie să fim toţi de aceeaşi parte!