Nicolae Pandea: Codul Administrativ reprezintă constituţia autorităţilor executive

Nicolae Pandea: Codul Administrativ reprezintă constituţia autorităţilor executive

Primarul comunei Ştefan cel Mare, Nicolae Pandea, şeful Asociaţiei Comunelor - Judeţul Călăraşi vorbeşte în interviul pe care ni l-a acordat despre importanţa Codului Administrativ, adoptat recent de Guvern printr-o Ordonanţă de Urgenţă. În opnia sa, Codul reprezintă un pas important în modernizarea reală a administraţiei locale şi centrale.

Domnule primar Pandea, sunteţi şi şeful Asdociaţiei Comunelor – Judeţul Călăraşi şi aveţi o vastă experienţă în administraţia publică locală. Aş vrea să profit de această întâlnire şi să vorbim despre Codul Administrativ, document recent adoptat de Guvern prin Ordonanţa de Urgenţă. Pentru început, aş vrea să vă întreb care sunt plusurile pe care le aduce acest act normativ şi în ce măsură credeţi că primarii devin o „pacoste” pe capul contribuabililor, odată cu acordarea acelei indemnizaţii de vârstă care a generat o adevărată polemică în spaţiul public.

Întotdeauna când li se oferă un drept sau li se acordă o importanţă mai mare, primarii devine o „pacoste”.

Vorbind strict de Codul Administrativ adoptat recent de Guvern prin Ordonanţă de Urgenţă, doar cine nu l-a „frunzărit” puţin, măcar, poate să spună tot felul de prostii. În momentul în care-l studiezi cu atenţie, poţi să înţelegi că acest Cod reprezintă constituţia autorităţilor executive, începând de la nivelul Guvernului şi terminând cu ultima Primărie din ţară. Sunt înglobate peste 15 acte normative de o importanţă deosebită. Dispar, printre altele, Legea de funcţionare a prefecturilor, Legea 215, Legea de organizare şi funcţionare a Guvernului, Statutul Aleşilor Locali, etc. Sunt o serie de acte normative care dispar, locul acestora fiind luat de acest Cod.

Aşa cum Asociaţia Comunelor din România dar şi alte asociaţii au luptat ani de zile pentru elaborarea Codului Fiscal care înglobează toate legile fiscale, la fel acest Cod Administrativ cuprinde toate legile cu privire la administraţia publică locală şi centrală. Din punctul nostru de vedere, al primarilor dar şi al preşedinţilor de Consilii Judeţene este extraordinar pentru că în această lege găseşti absolut tot ceea ce priveşte funcţionarea administraţiei locale dar şi centrale. E mult mai simplu să te duci la un singur act administrativ şi să vezi tot ceea ce înseamnă administraţia publică.

Să precizăm că acest Cod a fost elaborat împreună cu asociaţia pe care o reprezentaţi dar şi cu celelalte structuri asociative, gen Asociaţia Oraşelor ori Asociaţia Municiipiilor.

Într-adevăr, aceste structuri au avut un rol deosebit în promovarea, elaborarea, adoptarea acestui Cod Administrativ. Cei mai mulţi dintre cei care-l critică nu ştiu câte greutăţi vom întâmpina după publicarea acestui Cod pentru că, vă daţi seama, se abrogă toate aceste legi existente în momentul de faţă. Tot ce se va elabora, fie că vorbim de Hotărâri de Consiliu Local ori Judeţean, documente de la Prefectură, de la guvern, dispoziţii de primar sau de preşedinte de Consiliu Judeţean, trebuie să fie în concordanţă cu prevederile acestui Cod.

Se clarifică foarte multe lucruri legate de funcţionarea Consiilor Locale, Consiliilor Judeţene, se statuează mult mai bine declararea ca legală a unui Consiliu Local. Mandatele consilierilor vor fi validate de judecători. Până acum se validau între ei. Lucrurile au luat o turnură mult mai serioasă şi în virtutea legilor şi a Constituţiei României.

Eu zic că înainte de a arunca cu piatra, ar fi bine să ne uităm foarte atent peste acest amplu document. Se clarifică foarte bine responsabilităţile Consiliilor Locale, ale primarilor, ale funcţionarilor. O altă lege foarte importantă care dispare este Legea privind Statutul Funcţionarului Public. Esta şi ea înglobată tot în acest Cod Administrativ.

Sigur că au apărut şi aici discuţii. Sindicatele s-au grăbit să spună fel de fel de lucruri. Noi, ca să zic aşa, am avut întotdeauna un dinte împotriva Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici pentru că au inventat tot felul de „minuni”. Până la urmă, o autoritate locală sau centrală, că-i guvern, minister, consiliu judeţean, consiliu local ori primari ca autoritate executivă, lasă-i să-şi facă organigrama cum consideră ei. Nu există nicăîieri în lume două localităţi care să fie identice. Chiar dacă au acelaşi număr de locuitori. N-au aceeaşi suprafaţă, n-au aceleaşi probleme sociale. N-au aceeaşi dezvoltare economică. Şi atunci lasă-i pe oamenii aceia să hotărască ei cum şi ce e mai bine pentru localitatea lor, în funcţie bineînţeles şi de cerinţele locuitorilor.

Vorbiţi-ne, vă rog, şi de aceste indemnizaţii de vârstă, că s-a creat parcă o isterie. Care e opinia dumneavoastră?

În urmă cu vreo 2 ani, am avut o discuţie cu cineva de la Consiliul Judeţean atunci când apăruse şi ideea apariţiei acestui Cod Administrativ. Era în discuţie şi un proiect de lege prin intermediul căruia să ne stabilească şi nou, primarilor, nişte indemnizaţii de vârstă asemănătoare parlamentarilor. Se spunea atunci că-i o mare nenorocire… Făcând un calcul, eu care sunt primar la al 7-lea mandate, mai am puţin şi fac 30 de ani de muncă, în calitate de primar, îmi revenea “fabuloasa” sumă de 1500 de lei din această indemnizaţie. Pensia care rezulta în urma contributivităţii era de 1400 de lei. Per total, venitul pentru o persoană care ajunge la 65 de ani, vârstă de pensionare, cu 45 de ani vechime în activitate ar fi undeva la 2950 de lei. Dacă cineva crede că asta-I o sumă fabuloasă ori nemeritată, atunci…Înseamnă că privim lucrurile prost când ne uităm la alte categorii socio-profesionale din România şi nu mă refer doar la judecători sau procurori. Unii se pensionează cu 80% din ultimul salariu brut. Şi culmea!, sunt salarii aşa de mari! Alţii se pensionează la o vârstă mai mică decât vechimea mea în muncă. Am spus mereu că trebuie privită până la urmă importanţa muncii fiecăruia dintre noi. Nu ne dau voie, conform legii să nu facem nici un fel de activitate. Deci n-ai voie să faci, nu neapărat în relaţie cu Primăria. Nu poţi să fii asociat, director de firmă, ş.a.m.d., decât cel mult cadru didactic. Eu spre exemplu, aş fi putut să predau la o şcoală. Spuneţi-mi cum puteam eu să-mi fac datoria la şcoală în condiţiile în care am alergat după proiecte, în valoare peste 10 mil. Euro pentru comuna Ştefan cel Mare? Eu trebuia să merg la Bucureşti, la Târgovişte, acolo unde era nevoie. Păi, mi-aş fi bătut joc de copii, în situaţia asta! Ce-ar fi spus părinţii? Să aleg, nu? Ori la şcoală, ori la Primărie!

Deci n-ar trebui să fim ipocriţi din punctul ăsta de vedere.

Eu zic că nu trebuie să fim deloc ipocriţi pentru că e o muncă pe care fiecare dintre noi, primarii, şi-a făcut-o. Se speculează că primarii fac, fură, etc. Mi se pare că atunci când arunci o anatemă pe toată lumea şi-i bagi pe toţi în aceeaşi oală, nu-i în regulă.

Am înţeles că cei care nu au fost corecţi au plătit. A venit DNA-ul, i-a înhăţat… Mi se pare că cel mai important factor în ecuaţia asta vizavi de activitatea unui primar este electoratul. Şi dacă, să zicem că n-ai ajuns pe mâna unor instituţii din acestea de forţă, cetăţeanul e primul care te simte că nu eşti cinstit ori corect. Şi atunci nu-ţi mai dă votul, indiferent ce-ai face.

După estimările dumneavoastră când credeţi că va deveni operaţional acest cod?

Când va fi publicat în Monitorul Oficial. Probabil că zilele astea urmează să fie publicat. De-asta vă spun, înglobând toate aceste legi în una singură, ţi-e mult mai uşor să operezi. Nu mai cauţi în 7 legi. Vă spun că foarte multe acte normative puteau fi atacate şi din această cauză. Pentru că nu se coroborau cu celelalte acte normative şi se ivea o chichiţă. E normal, când ai un conglomerat de legi, să-ţi mai scape câte ceva.

Consideraţi că acest Cod Administrativ e un pas important pentru modernizarea administraţiei publice locale?

Este extraordinar de important. Aici sunt stipulate şi documentele care nu trebuie să mai poarte sigiliu. De pildă, sigiliul se va aplica doar pe dispoziţii, proiecte de hotărâri. Începând cu 1 ianuarie 2020 foarte multe documente nu vor mai purta sigiliul, se simplifică mult şi activitatea de urbanism. Sunt foarte multe înlesniri în administraţia locală.

Ca şi noutate, primarii vor avea dreptul la un cabinet, inclusiv viceprimarii vor avea dreptul la un consilier. La fel şi vicepreşedinţii de Consilii Judeţene. Se uşurează, într-un fel, munca.

Nu întotdeauna cei care sunt primari, preşedinţi, viceprimari, vicepreşedinţi ştiu ceea ce înseamnă administraţie publică locală. Şi atunci, mi se pare că acest Cod vine să ajute. Poţi să-ţi iei un consilier pe probleme de infrastructură mai ales în oraşele  mari. La fel şi la noi, la comune, primarul nu poate să fie şi inginer constructor, şi cadru didactic, şi agricultor. N-ai cum! Asta trebuie să dispară din mentalitatea noastră, că primarul se pricepe la orice şi că el trebuie să facă orice. Zic că trebuie să depăşim etapele astea şi să ne modernizăm. Dacă vrem să facem şi o administraţie mai suplă, cum le place unora să spună, nu trebuie să treacă totul pe la tine. Important e să ai în jurul tău oameni care să te ajute şi să te sprijine în dezvoltarea ideilor pe care le ai pentru dezvoltare.

Mulţumesc!