Cum a „insistat” Drăgulin pentru aprobarea funcţiei de administrator public al municipiului

Cum a „insistat” Drăgulin pentru aprobarea funcţiei de administrator public al municipiului

Una din marile probleme cu care actualul primar, Dan Drăgulin, s-a confruntat la finalul primului mandat şi pe care a dorit s-o rezolve cu celeritate în cel de-al doilea a fost desemnarea prin concurs a administratorului public al municipiului, un fel de al 3-lea viceprimar dar mult mai erudit, obligat să deţină în mapa profesională o serie de calificări de excepţie. Entuziasmul, frenezia din timpul campaniei electorale trebuiau cât mai repede să se concretizeze şi în proiecte palpabile pentru călărăşeni, aşa că echipa liberală de conducere a Primăriei trebuia mărită prin cooptarea unui „profi”, capabil să dea viaţă cât mai repede promisiunilor din campanie. Şi pentru că vorba lungă-i şi sărăcia omului, încă din prima lună a noului mandat, mai exact în şedinţa ordinară din 28 iulie 2016, Drăgulin le-a pus sub nas noilor aleşi locali Proiectul de hotărâre privind aprobarea criteriilor, procedurilor si atribuțiilor specifice postului de administrator public din cadrul Aparatului de specialitate al Primarului precum si a contractului de management.

În plen, discuţiile au fost aprinse, fiind necesară şi intervenţia primarului, în fond iniţiatorul proiectului mai sus menţionat. Drăgulin, aproape că i-a implorat pe consilieri să nu înăsprească condiţiile de participare la concurs, subliniind că „vreau să participe la concurs cei care se simt în stare şi care va face o lucrare corespunzătoare, indiferent de studiile superioare pe care le are, fie el economist, inginer sau jurist….” Omul făcuse probabil o promisiune cuiva şi trebuia onorată. Ba mai mult, a insistat pe lângă aleşii locali, solicitându-le să-l ajute în această chestiune arăzătoare, nu să-i pună beţe în roate prin impunerea de fel de fel de condiţii restrictive „Am scos la concurs aşa de multe posturi şi nu a venit nimeni pentru că am avut nişte condiţii, stabilite de lege, foarte dure, dacă vreţi să mă ajutaţi şi puneţi nişte condiţii la care nu poate veni nimeni atunci mai bine nu îl aprobaţi. Sunt de multe ori probleme, şi dl Dragu este aici martor, la care nu poţi face faţă chiar dacă ai doi viceprimari. Eu, de exemplu nu am studii postuniversitare nici în management nici în administraţie publică, haideţi să gândim profund, mai bine nu îl votăm, haideţi să gândim constructiv şi să dăm posibilitatea nu doar unui segment din societatea asta ci a unei multitudini de specializări care pot veni la un concurs, eu vă spun că sunt oameni care nu au acest gen de masterate şi care sunt foarte buni  ….”. şi-a continuat primarul discursul.

Evident, „milogeala” a dat roade, PH-ul fiind votat în unanimitate până la urmă de cei 21 de consilieri locali, aşa cam cum a vrut iniţiatorul.

Ce nu a spus atunci Dragulin cu voce tare ca să audă toată lumea, inclusiv fraierii ori naivii, e că pentru postul de administrator public avea la îndemână şi specialistul, aflat chiar în curtea partidului, în imediata sa apropiere. Timpul a demonstrat ulterior că doar o singură persoană avea să fie interesată de această funcţie şi acela era Valentin Deculescu. Bun amic cu primarul, donator al acestuia în campania pentru locale, care-l urmase inclusiv în UNPR când Drăgulin s-a arătat atras de interesul naţional. Şi de vreo câteva luni, la vremea respectivă, în şomaj. În plus „insensibil” faţă de doctrinele politice de vreme ce în cariera sa politică a bifat până acum vreo 4 formaţiuni politice: PSD, PNL, UNPR şi din nou PNL. A trecut de la stânga la dreapta şi invers fără să clipească. Candidând de unul singur şi cu tema bine făcută, Deculescu a devenit noul administrator public al municipiului iar din octombrie 2016 şi până în prezent rezultatele nu s-au lăsat aşteptate. Municipiul Călăraşi s-a transformat, peste noapte, într-un adevărat aspirator fonduri europene şi guvernamentale, semn că experienţa sa profesională, superioară inclusiv viceprimarilor, a făcut diferenţa. Noroc cu insistenţa primarului pentru revitalizarea acestei funcţii!

Iată mai jos filmul discuţiilor purtate la acel moment, 28 iulie, 2016, în şedinţa ordinară de plen, pe marginea acestui PH, de maximă importanţă pentru comunitate:

Dna Mândruţescu:…,, aici avem nişte amendamente şi anume: la litera A – Criterii generale în vederea ocupării funcţiei de administrator public, să se adauge litera h) – ,,nu a fost declarat incompatibil pentru ocuparea unei funcţii publice”...”

Dna Stoica:…,,aceasta nu este o funcţie publică….” 

Dna Mândruţescu:…,,atunci retragem acest amendament. La litera B – Criterii specifice ocupării funcţiei de administrator public, avem următoarele amendamente:

- la litera c) propunem următoarea formulare: ,,studii postuniversitare şi/sau master în specializarea management şi/sau administraţie publică” ….”

Dl Secretar:…,,apreciez că este o condiţie restrictivă, este şi poate fi considerată o condiţie restrictivă, este punctul meu de vedere….”

Dl Primar:…,,şi cine nu are asemenea specializare nu are voie să concureze, administraţie publică pot face şi inginerii şi profesorii şi mai multă lume….”

Dl Buzea:…,,nu este restrictivă, noi îl angajăm ca să dea tot ce are mai bun prin urmare trebuie să fie calificat pentru această treabă….”

Dna Mândruţescu:…,, dacă puneam economist atunci restricţionam într-adevăr foarte mult numărul celor care puteau candida pentru că, după mine, care sunt economist, aş fi vrut ca cel care va fi administrator public pentru oraşul în care locuim cu toţi, să fie economist dar nu este în regulă...”

Dl Primar:…,,eu vreau să participe la concurs cei care se simt în stare şi care va face o lucrare corespunzătoare, indiferent de studiile superioare pe care le are, fie el economist, inginer sau jurist….”

Supus la vot amendamentul este votat cu 11 voturi pentru. 

Dna Mândruţescu:…,, aici vorbim de studiile postuniversitare nu de facultatea pe care a absolvit-o înainte de studiile postuniversitare şi/sau masterat. Mergem mai departe cu amendamentele:

- la litera i) - alte criterii stabilite de Primarul municipiului Călăraşi, propunem eliminarea acestuia deoarece ar putea fi în contradicţie cu Codul Muncii ...”

Dl Dragu:…,,da, să rămână doar alte criterii stabilite, fără nominalizarea persoanei Primarului pentru că se va zice că influenţează Primarul...”

Supus la vot amendamentul este votat cu 11 voturi pentru.

Dna Mândruţescu:…,,să se elimine această formulare şi să fie înlocuită cu următoarea propusă de noi: experienţa în coordonarea unor proiecte de investiţii complexe pentru a demonstra capacitatea administrativă de a promova şi gestiona proiecte finanţate din surse bugetare şi din fonduri nerambursabile şi alte fonduri..”

Dl Ivanciu:…,,păi înseamnă că nu prea o să fie nimeni, facem concursul doar aşa….”

Dl Buzea:…,,nu este vina noastră, noi cerem performanţă….”

Dna Mândruţescu:…,,este vorba de administrator public care trebuie, atunci când îl angajăm, să ştie exact ce are de făcut şi noi să îi cerem exact ce vrem de la el ….”

Dl Primar:…,,hai să dăm un exemplu: dl Buzea, luăm un exemplu aleatoriu, nu poate fi administrator public….”

Dl Buzea:…,,mai rămâne să şi vreau….”

Dna Mândruţescu:…,,părerea mea personală, nu, dar poate sunt subiectivă ….”

Dl Primar:…,,sau dna Mândruţescu nu poate fi administrator public….”

Dna Mândruţescu:…,,nu ştiu, nu m-am gândit să fiu dar eu vreau de la administratorul public să facă ce este mai bine pentru oraşul nostru şi pentru locuitorii lui ….”

Dl Primar:…,,am scos la concurs aşa de multe posturi şi nu a venit nimeni pentru că am avut nişte condiţii, stabilite de lege, foarte dure, dacă vreţi să mă ajutaţi şi puneţi nişte condiţii la care nu poate veni nimeni atunci mai bine nu îl aprobaţi. Sunt de multe ori probleme, şi dl Dragu este aici martor, la care nu poţi face faţă chiar dacă ai doi viceprimari. Eu, de exemplu nu am studii postuniversitare nici în management nici în administraţie publică, haideţi să gândim profund, mai bine nu îl votăm, haideţi să gândim constructiv şi să dăm posibilitatea nu doar unui segment din societatea asta ci a unei multitudini de specializări care pot veni la un concurs, eu vă spun că sunt oameni care nu au acest gen de masterate şi care sunt foarte buni  ….”

Supus la vot amendamentul este votat cu 13 voturi.

Dna Mândruţescu:…,,trecem la alt amendament, modificarea criteriului de la litera d) în sensul de a se solicita experienţă în funcţia de conducere de minim 4 ani;

Supus la vot amendamentul este votat cu unanimitate de voturi pentru.

- propunem eliminarea anexelor 2a şi 2b la proiectul contractului de management precum şi modificarea articolului 4 al proiectului de hotărâre care va avea următorul conţinut: se împuterniceşte Primarul municipiului Călăraşi să stabilească indicatorii de referinţă, obiectivele şi criteriile de performanţă pentru funcţia de administrator public, precum şi pentru a întocmi, în baza prevederilor Codului Muncii, fişa postului şi fişa de evaluare a performanţelor individuale.

Supus la vot amendamentul este votat cu 11 voturi pentru.

- Se propune modificarea capitolului IX, lit. A, pct. 5 care va avea următorul conţinut: să dispună eliberarea din funcţie pentru neîndeplinirea criteriilor, obiectivelor şi a indicatorilor de performanţă stabiliţi prin prezentul contract, deci să nu rămână la dispoziţia Primarului pentru că intrăm din nou în contradicţie cu Codul Muncii….”

Supus la vot amendamentul este votat cu unanimitate de voturi pentru.

Supus la vot proiectul de hotărâre amendat este adoptat cu 21 voturi pentru, din 21 voturi exprimate.