Reunit miercuri în ședință, Guvernul a adoptat Ordonanța de Urgență pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
Prin această ordonanţă de urgenţă, vor fi aplicate facilităţi fiscale constând în anularea unor obligaţii restante la bugetul de stat atât pentru firme, cât şi pentru persoane fizice, precum şi bonificaţii. Toate acestea, dacă se respectă anumite condiţii privind plata datoriilor.
Măsura este luată pentru o colectare mai bună şi încurajarea conformării voluntare.
De asemenea, un set consistent de măsuri se referă la cheltuirea mai eficientă a banilor publici şi sprijinirea investiţiilor finanţate din fonduri europene.
Estimarea Ministerului Finanţelor privind influenţele pozitive ale aplicării provederilor cuprinse în această ordonanţă de urgenţă este estimat la 9 miliarde de lei.
1. Facilităţi fiscale constând în anularea obligaţiilor fiscale accesorii:
- Pentru toate categoriile de debitori, inclusiv persoane fizice, juridice, asocieri fără personalitate juridică, şi unităţi administrativ-teritoriale, Ordonanţa prevede anularea accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale restante la 31 august 2024, cu condiţia îndeplinirii anumitor criterii, cum ar fi stingerea obligaţiilor până la depunerea cererii de anulare şi depunerea tuturor declaraţiilor fiscale.
- Stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv;
- Stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale şi accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- Depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- Depunerea, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, a cererii de anulare a accesoriilor, sub sancţiunea decăderii.
- Pentru debitorii care depun declaraţii rectificative, anularea accesoriilor se aplică obligaţiilor bugetare principale declarate suplimentar, cu condiţia depunerii declaraţiei rectificative şi stingerii obligaţiilor înainte de depunerea cererii de anulare.
- Declaraţia rectificativă trebuie să fie depusă începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- Obligaţia individualizată în declaraţia rectificativă să fie stinsă până la aceeaşi dată;
- Stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale şi accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- Depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024
- Depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancţiunea decăderii.
- Pentru obligaţiile stinse înainte de 31 august 2024, anularea accesoriilor este posibilă dacă sunt îndeplinite condiţiile de plată şi depunerea cererii de anulare, astfel:
- Obligaţiile bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv să fie stinse până la această dată;
- Stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale şi accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- Depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- Depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancţiunea decăderii.
- Pentru obligaţiile stabilite prin decizie de impunere în urma unui control fiscal, diferenţele de obligaţii trebuie achitate conform deciziei, iar cererea de anulare a accesoriilor trebuie depusă în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei.
- Diferenţele de obligaţii bugetare principale să fie achitate în termenul de plată stabilit prin decizia de impunere;
- Cererea de anulare a accesoriilor să fie depusă în 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, sub sancţiunea decăderii.
În prezent, volumul total al arieratelor recuperabile se ridică la aproximativ 71,8 mld.lei, din care 60,5 mld. lei reprezintă obligaţii fiscale principale, iar 11,3 mld. lei sunt obligaţii fiscale accesorii. În România există circa 1,179 milioane de contribuabili.
2. Anularea unor obligaţii fiscale principale pentru persoane fizice:
- Persoanele fizice, inclusiv cele care desfăşoară activităţi economice independente sau practică profesii libere, care au obligaţii bugetare restante la data de 31 august 2024, vor putea beneficia de anularea unor obligaţii restante, în anumite condiţii, astfel:
- Pentru persoane fizice cu obligaţii fiscale restante sub 5.000 lei: dacă 50% din obligaţiile restante la 31 august 2024 sunt stinse până la data de 25 noiembrie 2024, se anulează 50% din obligaţiile fiscale principale şi toate accesoriile aferente.
- Pentru persoane fizice cu obligaţii fiscale restante peste 5.000 lei: dacă 75% din obligaţiile restante la 31 august 2024 sunt stinse până la data de 25 noiembrie 2024, se anulează 25% din obligaţiile fiscale principale şi toate accesoriile aferente.
Această măsură este concepută pentru a încuraja plata voluntară a obligaţiilor fiscale, în funcţie de cuantumul datoriilor restante.
În prezent, există în România un număr de 122.311 contribuabili persoane fizice care înregistrează obligaţii fiscale principale restante al căror cuantum depăşeşte plafonul de 5.000 lei. Astfel, cuantumul obligaţiilor fiscale restante la data de 31 iulie 2024 datorate de contribuabilii persoane fizice care se încadrează în această condiţie se ridică la 6,1 mld. lei, din care 4,2 mld. lei reprezintă obligaţii fiscale principale, iar 1,9 mld. lei sunt obligaţii fiscale accesorii.
3. Acordarea bonificaţiilor financiare:
O altă facilitate fiscală propusă vizează acordarea unei bonificaţii de 3% din impozitul pe profit anual şi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor pentru anul fiscal 2024, acordată automat de ANAF, condiţionată de respectarea anumitor criterii fiscale.
Bonificaţia se acordă din oficiu de către organul fiscal central, prin emiterea unei decizii şi în situaţia respectării condiţiilor prevăzute de actul normativ.
Bonificaţia nu se aplică în cazul în care la sfârşitul anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, contribuabilii datorează impozit minim pe cifra de afaceri.
Guvernul estimează că va încasa, în urma aplicării acestei măsuri, circa 0,9 miliarde lei.
4. Măsuri pentru reducerea cheltuielilor bugetare:
- Diferenţele dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referinţă sectorială în cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducătorilor instituţiilor din sistemul judiciar şi drepturile salariale aflate în plată începând cu data de 1 ianuarie 2018, neachitate la 15 noiembrie 2023, vor fi plătite eşalonat în perioada 2025-2029, astfel:
a) în anul 2025 se plăteşte 5% din diferenţă;
b) în anul 2026 se plăteşte 10% din diferenţă;
c) în anul 2027 se plăteşte 25% din diferenţă;
d) în anul 2028 se plăteşte 25% din diferenţă;
e) în anul 2029 se plăteşte 35% din diferenţă.
- Plafonarea cheltuielilor cu bunurile şi serviciile la nivelul mediei lunare din primul semestru, cu excepţia cheltuielile cu medicamentele şi materialele sanitare, cu serviciile medicale cu îngrijirea bolnavilor, cu serviciile cu asigurarea hranei în unităţile sanitare, în instituţii de asistenţă socială şi în unităţi de asistenţă medico-socială, pentru cheltuielile cu acţiuni şi programe de sănătate, cheltuielile aferente unităţilor de învăţământ preuniversitar şi universitar, precum şi în cazul cheltuielilor generate de intervenţii în situaţii de urgenţă, de menţinerea ordinii publice şi operative, cheltuielile aferente lucrărilor de deszăpezire precum şi cheltuielile cu serviciul datoriei publice şi plata de comisioane şi servicii aferente serviciului datoriei publice;
Măsura nu include autorităţile publice locale.
- Se emit noi reglementări pentru emiterea şi plata titlurilor de despăgubire conform legislaţiei în domeniul despăgubirilor proprietăţii.
- Se implementează măsuri pentru o conduită prudentă în ceea ce priveşte deschiderea de credite şi efectuarea plăţilor de către autorităţile publice.
- Suspendarea organizării de noi concursuri pe bază de memorandumuri aprobate în Guvernul României, precum şi suspendarea exceptării de la reorganizare/comasare a instituţiilor publice până la data de 31 decembrie 2024; Fac excepţie domeniile: educaţie sănătate, apărare naţională, instituţiile nou înfiinţate şi pentru promoţia de magistraţi aferentă anului 2024.
- Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului va putea fi utilizat şi pentru necesităţile Casei Naţionale de Pensii Publice şi Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
- Autorităţile publice vor putea să redistribuie credite bugetare şi de angajament pentru a asigura finanţarea necesităţilor curente.
- Majorarea plafonului de contractare a împrumuturilor pentru unităţile administrativ-teritoriale de la Trezorerie de la 1 miliard lei la 2 miliarde lei; Majorarea plafonului de contractare a împrumuturilor din alte surse de către unităţile administrativ-teritoriale cu suma de 1,5 miliarde lei, precum şi a plafonului de tragere cu suma de 700 milioane lei.
- Se reglementează utilizarea excedentului din anii precedenţi şi a sumelor neutilizate pentru anumite programe naţionale.
- Pentru proiectele de infrastructură de transport feroviar şi metrou, se permit contracte adiţionale pentru a include finanţare prin euroobligaţiuni verzi. Se urmăreşte finanţarea proiectelor de infrastructură verde prin emisiuni de euroobligaţiuni verzi, având în vedere cererea ridicată şi costurile reduse de finanţare.
- Ordonatorii principali de credite sunt autorizaţi să ajusteze bugetele activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii şi să aprobe noi programe bugetare prin redistribuirea fondurilor existente.
- În urma consultărilor cu structurile asociative, se prelungeşte termenul pentru depunerea documentaţiilor aferente împrumuturilor contractate prin Trezoreria Statului.
Prin aceste măsuri, Guvernul intenţionează reducerea deficitul bugetar prin controlul cheltuielilor, utilizarea prudentă a resurselor financiare, şi stimularea investiţiilor în infrastructura verde. Se încearcă optimizarea administrării financiare prin măsuri ce vizează atât reducerea cheltuielilor, cât şi o mai bună gestionare a fondurilor publice.
5. Măsuri pentru utilizarea disponibilului necesar proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile
- Extinderea termenului pentru utilizarea temporară a fondurilor europene nerambursabile disponibile aferente Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) pentru finanţarea programelor operaţionale din perioada 2014-2020.
Acest termen este prelungit până la sfârşitul anului 2025, comparativ cu termenul iniţial stabilit la sfârşitul anului 2024. Fondurile utilizate temporar vor fi restituite până la sfârşitul anului 2025.
- În contextul disponibilităţii fondurilor europene pentru perioada 2021-2027 şi a cererilor de plată estimate pentru anii 2024 şi 2025, ordonanţa propune utilizarea temporară a fondurilor europene nerambursabile disponibile din PNRR pentru a acoperi eventualele lipsuri de finanţare.
- Ordonanţa detaliază mecanismul prin care fondurile europene nerambursabile disponibile din PNRR pot fi utilizate temporar şi apoi reîntregite până la finalul anului 2025. Aceasta permite gestionarea mai eficientă a resurselor financiare disponibile pentru a asigura continuitatea finanţării proiectelor esenţiale şi respectarea angajamentelor faţă de Comisia Europeană.