Iliuţă a aruncat la coş „ideea” lui Filipescu!

Consilierii judeţeni au validat marţi în cadrul primei şedinţe ordinare de plen şi Hotărârea privind aprobarea asigurării managementului de către o persoană fizică la Spitalul Judeţean de Urgenţă Călăraşi. Altfel spus, iniţiatorul acestei Hotărâri, Vasile Iliuţă a aruncat la coş „ideea” fostului preşedinte, Răducu Filipescu care a susţinut asigurarea managementului spitalului de către o persoană juridică. Din 2013 şi până în prezent s-au perindat la conducerea Spitalului nu mai puţin de 4 manageri susţinuţi fie de o firmă, fie de un PFA care au „condus” într-o manieră jalnică. Sub conducerea PFA Romulus Şerban, Spitalul a fost chiar declasificat de către Ministerul Sănătăţii!

Potrivit noii Hotărâri, „Consiliul de Administraţie al Spitalului Judeţean de Urgenţă Călăraşi va întreprinde demersurile necesare pentru organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocupasrea funcţiei de manager în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de manager, persoană fizică, la spitalele publice din reţeaua Consiliului Judeţean Călăraşi, aprobat prin Dispoziţia preşedintelui Consiliului Judeţean Călăraşi nr. 24 din 29 ianuarie 2014”

În prezent, managementul asistenţei medicale de la SJUC este asigurat în regim de interimat de către Camelia Ghiveciu.

Prezentă marţi la şedinţa ordinară a CJ, Ghiveciu a prezentat stadiul în care se află Spitalul după 3 luni de interimat. „În momentul în care am preluat spitalul toată lumea ştie că era o situaţie dificil, a fost un Ordin al Ministrului sănătăţii care a declasificat spitalul de la gradul 3 la gradul 4, ceea ce crea o perspectivă şi mai grea din punct de vedere financiar dat fiind că fondurile pe care urma să le încaseze s-ar fi diminuat. O altă situaţie este cea a plăţilor restante cu care o să ne mai luptăm o vreme, e vorba de 10 miliarde. La momentul la care am preluat spitalul în luna mai, noi plăteam datoriile din luna decembrie 2015 şi în continuare trebuie să păstrăm un calendar astfel încât aceste plăţi restante să nu devină arierate.

O altă situaţie foarte presantă la acel moment era nevoia de acreditare a spitalului. Un spital de municipiu are 5 ani în care se poate acredita, după care nu poate să mai contracteze fonduri, nu poate să mai presteze servicii în contract cu CAS.

Spitalul se afla pe ultimele două luni înainte de acest ciclu de 5 ani. Deci o situaţie foarte grea şi presantă pe care a trebuit să o rezolvăm.

Ne-am mobilizat foarte tare, a fost un consum foarte mare şi de resurse umane şi financiare, şi după cum vă amintiţi în ultimele zile ale mandatului din trecut a fost aprobat un buget satisfăcător astfel încât acest spital să se poată acredita, lucru care s-a întâmplat.

În acest moment suntem de asemenea în ultima etapă de acreditare a laboratorului de analize medicale de data aceasta fiind vorba de acreditare.. De asemenea laboratorul spitalului nu a fost niciodată acreditat şi niciodată în contract cu CAS. Astăzi am primit aprobarea cererii noastre de a veni şi ne-a fost nominalizată echipa de evaluare care urmează să vină pentru ultima etapă, controlul extern s-a făcut şi a ieşit laboratorul cu dotarea pe care o are bine şi foarte bine, aşteptăm o ultimă etapă care din punctul nostru de vedere este o formalitate. Iar în momentul în care avem acreditarea, probabil că în luna septembrie cel târziu o să intrăm în contract cu CAS pentru laborator ceea ce de asemenea nu s-a întâmplat niciodată. Deci pentru prima dată acest laborator o să poată presa şi pentru cetăţenii care nu sunt internaţi şi aceste servicii vor fi plătite de CAS.

Suntem de asemenea pe ultima sută de metri înainte de a semna contractul cu CAS, calculele sunt făcute practic e vorba de a atrage un buget suplimentar din fondurile de asigurări de sănătate undeva în jur de 350 de mii lunar, 3,5 mld lei vechi, fapt care o să ne îmbunătăţească puţin situaţia financiară. De asemenea pentru prima dată o să intre în contract Ambulatoriul nostru de fizioterapie care de asemenea este foarte modern şi bine dotat prin acel proiect de reconstrucţie al ambulatoriului cu fonduri europene. Dar deşi pus în funcţiune în 2012 el nu a fost niciodată în contract cu CAS pentru a presta servicii de fizioterapie cetăţenilor care nu sunt internaţi. Acesta este o informaţie de care sperăm să beneficiaţi şi dumneavoastră, deci din momentul din care semnăm contractul că primim pentru şedinţe de fizioterapie la Spitalul judeţean Călăraşi unde de asemenea vom intra cu încă o activitate în contract, aceea a laboratorului de anatomopatologie.

Legat de declasificarea spitalului noi suntem în proces cu Ministerul Sănătăţii, Hotărârea a fost atacată în două direcţii, o dată pe fond şi o dată pentru suspendarea aplicării acestui ordin până la momentul judecării pe fond. Probabil că o să ne apărăm bine şi o să reuşim să desfiinţăm acest ordin, dar pentru a îndeplini condiţiile de spital de grad 3 mai este încă de lucru. Şi sigur că în principal e vorba de medici care trebuie să existe în spital astfel încât să putem asigura un număr de 8 gărzi, raportat la structura spitalului. În acest moment noi avem numai 6 gărzi, deci pentru a fi spital de grad 3 e nevoie de 8 gărzi, şi o să fie nevoie de gardă de psihiatrie şi de gardă de neurologie. De asemenea va trebui să avem gardă de imagistică medicală pentru că nu este firesc să ai gărzi dar în acelaşi timp să nu ai un serviciu de radiologie, de imagistică, de CT, de RMN în permanenţă la dispoziţia medicilor care trebuie să lucreze şi care au nevoie de aceste investigaţii.

Iarăşi ar fi vorba şi de o gardă la neonatologie astfel încât maternitatea să primească gradul 2, o condiţie ca spitalul să fie clasificat în grad 3. Noi am beneficiat de această suspendare a Ordinului astfel încât cu CAS am intrat în contract pe fonduri de grad 3 şi sperăm să păstrăm această clasificare. În caz contrar legea impune, CAS impune şi vom avea clauză în contract că în caz de declasificare se reduc fondurile cu 10% din bugetul asigurat de CAS.

Deci este o direcţie de acţiune pentru echilibrarea şi a veniturilor şi a cheltuielilor spitalului pentru că pe de-o parte trebuie să mărim veniturile, pe de altă parte trebuie să acţionăm să reducem costurile, să reducem unde se poate să mai analizăm contractele dacă au fost bine negociate, dacă sunt rezerve pentru a le renegocia şi pentru a le reduce. Sigur că toate reducerile acestea de costuri nu trebuie să afecteze calitatea actului medical.

Împreună şi cu pachetul pe care domnul director Beluşică l-a propus şi căruia noi i-am făcut evaluarea să sperăm că acest deziderat de atragere de medici să se înfăptuiască pentru că realmente asta este marea problemă a spitalului.

Sunt şi probleme de investiţii dar care sunt în linie dreaptă şi care se derulează. După cum ştiţi foarte multe fonduri s-au alocat spitalului, au fost şi multe investiţii în aparatură, sigur că mai trebuie pe ici pe colo dar foarte important este să vină medicii, să aibă condiţii, să aibă casă, să poată face naveta dacă doresc, şi cred că pachetul pe care l-am propus noi totuşi este oarecum acomodat cu legislaţia în domeniu care din păcate nu prea ne ajută în acest moment. Sperăm la o politică de nivel naţional mai bună pentru stimularea medicilor să rămână la posturi, să rămână în ţară, să nu mai plece rezidenţii.” a spus Camelia Ghiveciu.